Το 76% των Ελλήνων καταναλωτών κάνει αγορές online τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα.
Ως μία τακτική, η οποία έχει πλέον εδραιωθεί τόσο στον επιχειρηματικό κόσμο όσο και στη συνείδηση των καταναλωτών, το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ευρώπη δεν σταμάτησε να σημειώνει υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Σύμφωνα με την έρευνα ‘PayPal eCommerce Index 2022’, σήμερα το 97% του πληθυσμού ψωνίζει και πληρώνει διαδικτυακά για τα αγαθά που επιλέγει[1]. Οι νεότερες γενιές αναδεικνύονται σε μία ολοένα και πιο ισχυρή κινητήρια δύναμη για τον κλάδο, ο οποίος δεν φαίνεται να επιβραδύνεται, παρά την παγκόσμια κρίση. Η κατάσταση δεν διαφέρει στην ελληνική αγορά, όπου οι online πωλήσεις διαδραματίζουν εξίσου σημαντικό ρόλο, με ανοδικές τάσεις.
Αληθεύει ότι οι εκτιμήσεις για το μέλλον του e-commerce μετά την πανδημία είχαν σημαντικές διακυμάνσεις, όπως δείχνει πρόσφατη έρευνα που διεξήχθη από την PayPal ανάμεσα σε περισσότερους από 15.000 Ευρωπαίους καταναλωτές, όπου συγκαταλέγονται και Έλληνες. Αναφορικά με τις ηλεκτρονικές αγορές, οι συνήθειες των Ελλήνων, κατοίκων μιας από τις κύριες χώρες στην περιοχή της Ανατολικής Ευρώπης, είναι όντως αξιοσημείωτες, με φόντο τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Γηραιά Ήπειρος. Σε κάθε περίπτωση, ο κλάδος αυτός αποδείχτηκε σε μεγάλο βαθμό απαραίτητος, αλλά και ανθεκτικός με την πάροδο του χρόνου, και πλέον η μεγάλη πλειοψηφία των Ευρωπαίων δεν μπορεί καν να φανταστεί τις καθημερινές αγορές να διεξάγονται αποκλειστικά και μόνο σε φυσικά καταστήματα. Μάλιστα, τα δύο τρίτα εξ αυτών αγοράζουν από e-shops τουλάχιστον σε εβδομαδιαία βάση, πραγματοποιώντας κατά μέσο όρο 3,7 αγορές την εβδομάδα[2].
‘Πρωταθλητές’ επί ευρωπαϊκού εδάφους αναδεικνύονται οι Ολλανδοί, με το 78% των εγχώριων καταναλωτών να προβαίνει σε αγορές μέσω Διαδικτύου μία φορά την εβδομάδα ή και ακόμα συχνότερα, κατά μέσο όρο 4,3 φορές[3]. Εξίσου εντυπωσιακά τα ποσοστά για τους Έλληνες καταναλωτές, οι οποίοι τους ακολουθούν κατά πόδας, κατέχοντας την 2η θέση στη λίστα των πιο τακτικών e–shoppers, σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα της PayPal: το 76% αγοράζει και πληρώνει online τουλάχιστον άπαξ εβδομαδιαίως, πραγματοποιώντας κατά μέσο όρο 4,8 αγορές σε διάστημα 7 ημερών[4].
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι Ευρωπαίοι καταναλωτές διαθέτουν σταθερή και ευρεία υποστήριξη από τις διαθέσιμες λύσεις κινητής τηλεφωνίας, τη μεγάλη γκάμα εξειδικευμένων εργαλείων τεχνολογίας, καθώς και από την ενσωμάτωση πολλαπλών καναλιών πωλήσεων από τους εμπόρους, ώστε να είναι σε θέση να επιλέγουν εύκολα τις συσκευές εκείνες που ταιριάζουν καλύτερα στις καθημερινές ανάγκες τους. Σύμφωνα με τη μελέτη της PayPal, το 2022 οι Ευρωπαίοι προτίμησαν κυρίως τα smartphones ή τα tablets για τις διαδικτυακές αγορές τους (50% εκ των ερωτηθέντων), ενώ αρκετοί χρησιμοποίησαν επίσης ηλεκτρονικούς υπολογιστές (42%)[5].
Οι Millennials και η Generation Ζ δείχνουν τον δρόμο και διαμορφώνουν τις τάσεις
Τα ευρήματα της έρευνας με τίτλο PayPal eCommerce Index 2022 καθιστούν σαφές ότι το μέλλον των ηλεκτρονικών αγορών (με έντονη την εμπλοκή του mobile shopping) ανήκει δικαιωματικά στις νεότερες γενιές, και κυρίως σε όσους γεννήθηκαν μετά το 1980. Η εν λόγω τάση είναι ιδιαίτερα εμφανής και στους νεαρούς Έλληνες. Σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης, το 35% των Millennials και το ένα τέταρτο της Γενιάς Z αγοράζουν online αρκετές φορές την εβδομάδα[6]. Για τον σκοπό αυτόν, κάνουν χρήση smartphone και άλλων κινητών συσκευών τόσο το 77% των Millennials, όσο και το 72% της Generation Z, σε ποσοστό αρκετά μεγαλύτερο από τον εθνικό μέσο όρο (το 50% των Ελλήνων που συμμετείχαν στην έρευνα)[7].
Το online κανάλι σημαίνει εύκολες, απρόσκοπτες και ταχείες πληρωμές
Είτε μεγαλύτεροι ή νεότεροι σε ηλικία, οι Ευρωπαίοι είναι σαφώς πρόθυμοι να πληρώσουν διαδικτυακά για τα αγαθά και τις υπηρεσίες της προτίμησής τους: κατά κανόνα, ξοδεύουν 342 ευρώ το μήνα στο Διαδίκτυο. Στην Ελλάδα, από την άλλη, η αντίστοιχη δαπάνη ανέρχεται στα 333 ευρώ[8]. Σημειωτέον δε, υπάρχει πληθώρα διαθέσιμων μεθόδων πληρωμής για τους καταναλωτές στις μέρες μας, με τα ηλεκτρονικά καταστήματα να προσαρμόζουν ανάλογα τις προσφορές τους, ώστε να διευκολύνουν και να βελτιώνουν, όσο γίνεται περισσότερο, τη συνολική αγοραστική εμπειρία.
«Οι προσιτές και διαφοροποιημένες λύσεις πληρωμών, όπως οι γρήγορες μεταφορές χρημάτων και οι άμεσες πληρωμές μέσω κινητών συσκευών, θεωρούνται τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα του online shopping, καθώς παρέχουν ένα νέο και ξεχωριστό επίπεδο άνεσης και ευκολίας. Οι Έλληνες αρέσκονται να έχουν πρόσβαση σε μια μεγάλη γκάμα μεθόδων πληρωμής και καλό είναι να το έχουν αυτό υπόψη τους οι λιανέμποροι. Το να επικεντρωθεί κανείς σε έναν και μόνο τρόπο πληρωμής μπορεί αυτόματα να σημαίνει απώλειες στις πωλήσεις, καθώς ο καταναλωτής ενδέχεται κάλλιστα να επιστρέψει σε ένα κατάστημα που του είναι οικείο, αντί να ασχοληθεί με έναν άγνωστο τρόπο πληρωμής σε ένα νέο κατάστημα που δεν γνωρίζει ακόμη καλά. Το γεγονός αυτό δείχνει πόσο σημαντικό είναι να προσφέρουμε πολλές επιλογές μεθόδων πληρωμής – η τακτική αυτή ενισχύει τη φήμη και την αξιοπιστία της επιχείρησης και ως εκ τούτου βοηθά στην εδραίωση της εμπιστοσύνης ενός ευρύτερου κοινού», αναφέρει ο Efi Dahan, Γενικός Διευθυντής της PayPal για την Κεντρική-Ανατολική Ευρώπη, τη Ρωσία και το Ισραήλ.
Η ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου διαθέτει, ομολογουμένως, ισχυρή παρουσία. Χάρη στις τεχνολογίες κινητής τηλεφωνίας, τις συνήθειες πληρωμής του καταναλωτικού κοινού και την αυξανόμενη αγοραστική δύναμη των νεότερων γενεών, το πιο πιθανό σενάριο είναι ότι ο τομέας αυτός θα εξακολουθεί και στο μέλλον να είναι ζωτικής σημασίας και να παραμένει στην πρώτη γραμμή της ψηφιακής καινοτομίας.
[1] PayPal eCommerce Index 2022; Methodology of research: 15-minute survey of 15,221 European and Israeli consumers aged 18-75 & 10-minute survey of 4,604 business decision makers across Europe and Israel.
[2] PayPal eCommerce Index 2022
[3] ibidem
[4] ibidem
[5] PayPal eCommerce Index 2022
[6] ibidem
[7] ibidem
[8] ibidem
Below the article in ENGLISH
E-commerce in Europe is relevant after the pandemic.
76% of Greeks shop online at least once a week
Firmly anchored in society and economy, e-commerce in Europe continued to grow during the pandemic. According to PayPal eCommerce Index 2022, today, 97% of its population shops and pays online for desired goods[1]. Younger generations are becoming a strong driving force for the sector, which does not seem to slow down, even despite the global crisis. The situation is no different in Greece, where online sales are playing an increasing role.
It is safe to say, predictions for e-commerce’s future after the pandemic varied considerably as indicated by research conducted by PayPal on more than 15,000 European consumers, Greeks as well. The e-shopping habits of Greeks, residents of one of the principal countries in the CEE region, are particularly worth attention against the backdrop of Europe. However, the sector turned out to be quite indispensable and resilient over time and now, most Europeans cannot imagine their everyday shopping exclusively in brick-and-mortar stores. Two-thirds of them buy from e-stores at least weekly, making roughly 3.7 purchases[2].
The leaders among all Europeans are the Dutch, with 78% of them shopping online once a week or more often, an average of 4.3 times[3]. Considerably engaged in the field are also Greek consumers: 76% of them shop online at least weekly, making approximately 4.8 purchases per week[4].
It is worth noting that European consumers are firmly supported by mobile solutions, technology, and the integration of multiple sales channels by merchants so that they can choose devices that suit them best. According to a PayPal study, in 2022 they preferred smartphones for their e-shopping (50% of the surveyed), and many of them used computers, as well (42%)[5].
Millennials and Gen Zers lead the way
The PayPal eCommerce Index 2022 makes it clear that the future of online shopping (with a strong hint of mobile) is the younger generations, mainly people born after 1980. The trend mentioned is particularly evident among young Greeks. The data show, 35% of Millenials and a quarter of Gen Z there purchase online several times a week[6]. Smartphones are used for this purpose by 77% of Millenials and 72% of Generation Z, respectively, which is a big difference compared to the national average (50% of Greeks surveyed)[7].
Online channel for easy, seamless, fast payments
Older or younger, Europeans are eager to pay online for their goods and services: typically, they spend EUR 342 a month on the Internet. In Greece, on the other hand, it is an expense of EUR 333[8]. There are many payment options available for consumers nowadays, with e-shops adjusting their offers to make the whole experience as easy as possible.
“Accessible and diversified payment methods, such as quick transfers and mobile payments, are considered to be the largest advantages of online shopping, as they provide a new level of convenience. Greeks like a wide choice of payment methods and it’s worth for retailers keeping this in mind. Focusing on one payment method might mean losses in sales as consumer is more likely to switch back to a familiar shop rather than deal with an unknown payment method in a store they don’t know yet. This shows how important is to offer several payment method options – it strengthens the reputation of the store and as a result, helps in gaining the trust of a wider audience,” says Efi Dahan, General Manager CEE, Russia, and Israel.
The European e-commerce market has a strong presence. Thanks to mobile technologies, consumer payment habits and the increasing purchasing power of the younger generations, the most possible scenario is that the sector will also be relevant in the future.
[1] PayPal eCommerce Index 2022; Methodology of research: 15-minute survey of 15,221 European and Israeli consumers aged 18-75 & 10-minute survey of 4,604 business decision makers across Europe and Israel.
[2] PayPal eCommerce Index 2022
[3] PayPal eCommerce Index 2022
[4] PayPal eCommerce Index 2022
[5] PayPal eCommerce Index 2022
[6] PayPal eCommerce Index 2022
[7] PayPal eCommerce Index 2022
[8] PayPal eCommerce Index 2022