Θέματα

Ο χειρότερος υπάλληλος είναι ο αδρανής υπάλληλος

Πώς να κρατάτε τους υπαλλήλους σας ενεργοποιημένους.

Κατά τη διάρκεια της καριέρας μου είχα την τύχη, που προσωπικά θα αποκαλούσα ευτυχία, να συναναστραφώ και να γνωρίσω από κοντά σημαντικούς Έλληνες entrepreneurs που έγραψαν ιστορία στο ελληνικό επιχειρείν. Ένας από αυτούς, κορυφαίος στον χώρο του, μου είχε κάποτε εκμυστηρευθεί μία από τις πιο μεγάλες του ανησυχίες.

“Το πρώτο πράγμα που με απασχολεί κάθε πρωί δεν είναι τι δουλειές έχω εγώ, αλλά τι δουλειές έχουν οι άνθρωποί μου”. Και είχε απόλυτο δίκιο! Ο χειρότερος υπάλληλος είναι ο αδρανής ή απενεργοποιημένος υπάλληλος. Μοιάζει λίγο με τον στρατιώτη που δεν συμμετέχει σε γυμνάσια ή ασκήσεις και απλά παίρνει κιλά στον θάλαμο. Στην ώρα της μάχης, είναι δύσκολο να βασιστείς πάνω του.

Δείτε στο άρθρο μου που ακολουθεί κάποιες πρακτικές συμβουλές για να κρατάτε τους συνεργάτες σας πάντα ενεργοποιημένους.

 

Αρχίστε από τον εταιρικό σας μύθο

Μία εταιρεία είναι πολλά παραπάνω από ένα κτίριο με ένα γκαράζ στο υπόγειο και το δικό σας γραφείο στο ρετιρέ. Ο πιο σίγουρος τρόπος για να κρατήσετε τους υπαλλήλους σας ενεργούς είναι να τους κάνετε συνέταιρους στον εταιρικό σας μύθο (και ναι, εάν κάποιοι από αυτούς είναι ανεκτίμητα καλοί, και συνέταιρους στην επιχείρηση).

Σε μία εποχή που ο μέσος εργαζόμενος αλλάζει πολλαπλάσιες δουλειές από ό,τι ο πατέρας του, και που το γραφείο του καθενός μπορεί πια να είναι και το σπίτι του, είναι καθήκον σας να επενδύσετε στα λεγόμενα “intangibles”: τη φήμη σας, την ιστορία σας, την κουλτούρα σας και όλα αυτά που σας κάνουν να ξεχωρίζετε.

Εάν οι συνεργάτες – υπάλληλοί σας γίνουν μέρος του μύθου σας, δεν θα είναι σχεδόν ποτέ μέρος του προβλήματος.

 

Μειώστε τα στεγανά

Ένας υπάλληλος με απόλυτα οριοθετημένο job description διατρέχει κίνδυνο να περιχαρακωθεί γύρω από αυτό. Το αποτέλεσμα είναι η σταδιακή του απενεργοποίηση όσον αφορά τα πράγματα έξω από το στενό του comfort zone. Στις extreme περιπτώσεις, o άνθρωπός σας μπορεί να καταλήξει οχυρωμένος πίσω από το δημοσιοϋπαλληλικό “δεν είναι δουλειά μου”.

Όμως, έχετε αρκετά βάσανα και ταλαιπωρία με το δημόσιο, δεν είναι ανάγκη να αναπαράγετε τις παθογένειές του στην ίδια σας την εταιρεία! Κάνετε όλα τα τμήματα κοινωνούς των βασικών σας εταιρικών project και δώστε την ευκαιρία (αλλά και τη χαρά) της συμμετοχής στον καθένα, ανεξαρτήτως του τμήματος στο οποίο ανήκει.

Θα εκπλαγείτε μάλιστα όταν δείτε ότι κάποιες από τις καλύτερες ιδέες marketing δεν έρχονται από το τμήμα marketing.

 

Μην ξεχνάτε το face to face

Οι υπάλληλοί σας, ακόμα και οι καλύτεροι δεν είναι ρομπότ. Η ανθρώπινη φύση τους μπορεί να τους οδηγήσει σε αμφιβολίες και ανασφάλειες για το πόσο σωστά κάνουν τη δουλειά τους. Ένας υπάλληλος που αμφισβητεί τον εαυτό του και τις ικανότητές του είναι ένα βήμα πριν την απενεργοποίηση και δύο βήματα πριν την παραίτηση.

Είναι πάρα πολύ σημαντικό να σας βλέπουν, να σας ακούν! Ένα νεύμα, ένα φιλικό χτύπημα στην πλάτη, ένα ευήκοο ους, καθώς και η καλοπροαίρετη και εποικοδομητική κριτική μπορούν να κάνουν θαύματα.

Όσο πιο κοντά είστε στους ανθρώπους σας, τόσο πιο μακριά τους κρατάτε από την αδράνεια.

 

Να είστε σπάταλοι με τον έπαινο

Υπάρχει ο μύθος του “αυστηρού αλλά δίκαιου” επιχειρηματία που κάνει τα πάντα στην επιχείρηση να δουλεύουν ρολόι με την κοφτερή του ματιά, τις εκρήξεις θυμού και την απουσία χαμόγελου. Όμως, η αλήθεια είναι ότι αυτός ο τύπος ανθρώπου (hello Steve) είναι σπάνιος και απαιτεί συγκεκριμένα ανθρώπινα χαρακτηριστικά.

Αντίθετα, αυτό που μπορείτε να κάνετε για να κινητοποιήσετε, να ωθήσετε και ακόμη και να ενθουσιάσετε τους ανθρώπους σας είναι ένα μπαράζ επαίνων. Όταν κάνουν κάτι και το κάνουν καλά, κάντε τους και εσείς με τη σειρά σας ένα “λουτρό” επαίνων. Και όσο περισσότεροι άνθρωποί σας ακούνε τον έπαινό σας προς τον συνάδελφό τους, τόσο καλύτερα για εσάς.

Επαινώντας συχνά (αλλά πάντα δικαιολογημένα) τους ανθρώπους σας, τους δίνετε φτερά.

 

Πείτε “ευχαριστώ”

Η δύναμη του “ευχαριστώ” στη ζωή είναι πολύ μεγαλύτερη από όσο νομίζουμε. Τόσο στην προσωπική μας ζωή, όσο και στην επαγγελματική, ένα “ευχαριστώ” μπορεί να μας πάει πολύ μακριά. Εάν ο άνθρωπός σας έκανε σωστά το project και σας έστειλε ένα mail που καλύπτει όλα τα ζητούμενα, μία προσωπική απάντηση με ένα “καλή δουλειά” και ένα “ευχαριστώ” θα λειτουργήσει σαν ενεργειακό ποτό, δίνοντάς του απεριόριστη ενέργεια.

 

Πείτε “ευχαριστώ” στους ανθρώπους σας και είναι σίγουρο ότι θα σας πει “ευχαριστώ” η επιχείρησή σας.

 

Θέμης Σαρανταένας

σύμβουλος μάρκετινγκ