Ο τρόπος που μιλάς παίζει τον ίδιο ρόλο με αυτό που λες, οπότε πρέπει να προσέχεις, ειδικά στο γραφείο. Όλοι γνωρίζουμε ότι οτιδήποτε προσβλητικό πρέπει να αποφεύγεται, αλλά υπάρχουν κάποιες κατ’ επίφαση αθώες λέξεις, οι οποίες μπορούν να κάνουν την ίδια ζημιά. O Χρήστος Θεοδωρόπουλος, Κοινωνιολόγος – Σύμβουλος Προσωπικής & Επαγγελματικής Ανάπτυξης, εξηγεί ποιες είναι αυτές και πώς να τις αντικαταστήσεις.
Τι να μην πεις: Εγώ, εγώ, εγώ
Προφανώς δεν μπορείς να αφαιρέσεις τη λέξη εντελώς από το λεξιλόγιό σου, αλλά υπάρχουν μερικές περιπτώσεις που πρέπει να την αποφύγεις. Όταν δουλεύεις μαζί με άλλους σε ένα project και συνεργάζεστε για έναν σκοπό, δεν μπορείς να διατείνεσαι ότι έκανες όλη τη δουλειά, εάν συμβάλατε όλοι εξίσου. Αυτό θα κάνει τους άλλους να σε αντιπαθήσουν και θα δημιουργήσεις τις λάθος εντυπώσεις. Προσπάθησε να αποφύγεις τις λέξεις εγώ, δικό μου, ή οτιδήποτε άλλο υποδηλώνει ότι εσύ μόνο δούλεψες, στην περίπτωση βέβαια που κάτι τέτοιο δεν ισχύει.
Τι να προτιμήσεις να πεις: εμείς, η ομάδα
Όποτε βρίσκεσαι στον πειρασμό να μιλήσεις στο α΄ενικό πρόσωπο, σκέψου πρώτα ποιος άλλος έχει εμπλακεί με οτιδήποτε ασχολείσαι. Αν σου ζητηθεί, για παράδειγμα, να μιλήσεις για την εξέλιξη ενός project, σκέψου πρώτα ποιοι έχουν συμβάλει κι αν μπορείς ανάφερε και τα ονόματά τους. Αν είναι πολλοί, τότε πες εμείς ή η ομάδα. Με το να αναγνωρίζεις τη συμβολή των άλλων, τους κάνεις να αισθάνονται ότι ο κόπος τους εκτιμάται και δημιουργείς και τις κατάλληλες προϋποθέσεις για να σε βοηθήσουν και στο μέλλον.
Τι να μην πεις: όχι, δεν μπορώ, δεν θα το κάνω
Υπάρχουν σίγουρα πράγματα που δεν μπορείς ή δεν πρόκειται να κάνεις. Αλλά δεν χρειάζεται να το εκφράσεις κιόλας με έντονο τρόπο. Εάν το αφεντικό σου σού ζητήσει να κάνεις κάτι, το να πεις “όχι” δεν είναι η καλύτερη κίνηση, εκτός κι αν τα αιτήματα του είναι παράλογα. Κάτι τέτοιο δείχνει ότι ουσιαστικά αμφισβητείς τη θέση του και αρνείσαι να κάνεις τη δουλειά σου, πράγμα που δεν μπορεί να εκτιμηθεί για προφανείς λόγους. Αν πεις “όχι”, δίνεις την εντύπωση ότι είτε δεν έχεις τις ικανότητες ή ότι απλά δεν θες.
Τι να προτιμήσεις να πεις: προτεραιότητες, φόρτος εργασίας, χρονοδιάγραμμα
Αντί απλά να αρνηθείς, εξήγησε γιατί σου είναι δύσκολο να αναλάβεις την αρμοδιότητα. Και να είσαι ειλικρινής. Αν απλά δεν σου αρέσει, πιθανότατα πρέπει να συμβιβαστείς και να την κάνεις. Αλλά αν τρέχουν άλλα 18 project πριν από αυτό, είναι απολύτως λογικό να εξηγήσεις ότι έχεις πολλά να κάνεις στα οποία πρέπει να είσαι απόλυτα αφοσιωμένος. Και ότι μπορείς να αναλάβεις ένα ακόμη, με την προϋπόθεση ότι θα ταξινομηθούν διαφορετικά οι προτεραιότητές σου ή ότι οι προθεσμίες σου θα πάρουν παράταση.
Τι να μην πεις: λέξεις που έχουν γίνει “καραμέλα”
Δεν υπάρχει πιο γρήγορος τρόπος να εκνευρίσεις τους συναδέλφους σου από το να χρησιμοποιείς λέξεις που έχουν γίνει καραμέλα, όπως industrial revolution και soft skills. Το να χρησιμοποιείς εκφράσεις που χρησιμοποιούν όλοι δεν σε κάνει ειδικό, ούτε γνώστη του αντικειμένου σου. Αντίθετα, μπορεί να φαίνεται ότι προσπαθείς πολύ, περισσότερο από όσο χρειάζεται.
Τι να προτιμήσεις να πεις: την αλήθεια
Μπορεί να μοιάζει ως απλοϊκή λύση, αλλά μία λέξη αρκεί. Οι λέξεις-καραμέλα δε δείχνουν ότι γνωρίζεις, αλλά ότι προσποιείσαι. Πες αυτό που είσαι και αυτό που κάνεις και άφησε τις φανταχτερές λέξεις για τα διαφημιστικά γραφεία.
Τι να μην πεις: δε φταίω εγώ
Όλοι οι άνθρωποι κάνουν λάθη. Ειδικά στη δουλειά, τυχαίνει να γίνονται συχνά λάθη τα οποία μπορεί να επηρεάζουν την εύρυθμη λειτουργία της επιχείρησης. Όταν μας ρωτάει κάποιος προϊστάμενος γιατί έγιναν αυτές οι λάθος κινήσεις, συνήθως προσπαθούμε να δικαιολογήσουμε τους εαυτούς μας λέγοντας εκφράσεις οι οποίες δε συνάδουν με τη σωστή επαγγελματική εικόνα που θα έπρεπε να έχουμε και είναι βασισμένες στην αποποίηση των ευθυνών.
Τι να προτιμήσεις να πεις: αναλαμβάνω την ευθύνη για αυτά που έγιναν
Δείξε υπευθυνότητα και μην δικαιολογείσαι. Φυσικά θα παρουσιάσεις τα γεγονότα όπως έγιναν και σε επηρέασαν, αλλά αναλογίσου ότι εργάζεσαι σε έναν οργανισμό που έχει ως στόχο το κέρδος και οποιαδήποτε λάθος κίνηση μπορεί να το επηρεάσει αρνητικά. Αλλά μην ξεχνάς ότι είσαι άνθρωπος και είναι λογικό να κάνεις λάθη. Επομένως, αναλαμβάνεις την ευθύνη, αν βεβαια σου αναλογεί, και προσπαθείς να μην ξανασυμβεί το ίδιο περιστατικό.
Να θυμάσαι!
Οι λέξεις που χρησιμοποιείς στον εργασιακό σου χώρο επηρεάζουν πολύ τις σχέσεις σου με τους ανθρώπους που δουλεύεις. Επίλεξέ τες με προσοχή και οι σχέσεις σου μαζί τους θα γίνουν καλύτερες.
Πηγή: thriveglobal.gr