Eδώ και δεκαετίες οι εκπρόσωποι του επιχειρηματικού και ακαδημαϊκού κόσμου κάνουν λόγο για την έλλειψη soft skills των απόφοιτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στις μειωμένες επικοινωνιακές δεξιότητες και τις ικανότητες διαχείρισης έργου. Το πρόβλημα αυτό δεν περιορίζεται μόνο στις αναπτυσσόμενες, αλλά και στις αναπτυγμένες χώρες. Εδώ και 40+ χρόνια η Γερμανική Ένωση Μηχανικών (VDI) συνέστησε πως το 20% των μαθημάτων του προγράμματος σπουδών των πολυτεχνείων θα έπρεπε να περιλαμβάνουν μαθήματα για την εκμάθηση soft skills. Οι φοιτητές με την αποφοίτησή τους εκτός από τις τεχνικές γνώσεις (hard skills) θα πρέπει να έχουν αναπτύξει και την ικανότητα να εργάζονται ομαδικά και να ακολουθούν μια συλλογιστική προσπάθεια. (Ihsen, 2003)
Πιο συγκεκριμένα, ο Άγγλος επιστήμονας και συγγραφέας C.P. Snow ανέδειξε το γεγονός αυτό μέσα από τη φημισμένη ομιλία του «Δύο πολιτισμοί». Μέσα από αυτή έκανε λόγο για το διαχωρισμό της σύγχρονης εκπαίδευσης σε δύο σκέλη, αυτή που ανήκει σε ένα φιλοσοφικό-ανθρωπιστικό ημισφαίριο και σε αυτή που βρίσκεται σε ένα περισσότερο τεχνικό-επιστημονικό ημισφαίριο, τονίζονται πως η δεύτερη θεωρείται από πολλούς ανώτερη (Snow, 1968).
Εμείς στην Growth Mindset θεωρούμε εξίσου σημαντική τη χρήση και των δύο ημισφαιρίων σε μια ισορροπία, επικεντρώνοντας την φιλοσοφία μας στην αξιολόγηση και ενίσχυση των «Soft Skills».
Σύμφωνα με τους πρόσφατους ορισμούς τα soft skills αναφέρονται σε ένα σύμπλεγμα χαρακτηριστικών της προσωπικότητας, των προσωπικών συνηθειών, των διαπροσωπικών σχέσεων που χαρακτηρίζουν τους ανθρώπους και ποικίλουν ως προς το βαθμό ανάπτυξής τους (είναι συμπληρωματικές των hard skills, οι οποίες είναι οι τεχνικές απαιτήσεις μιας εργασίας).
Ειδικότερα, ο όρος «soft skills» αποτελεί έναν δημοφιλή όρο που χρησιμοποιείται ευρέως στις μέρες μας τόσο σε εκπαιδευτικούς όσο και επαγγελματικούς χώρους και περιλαμβάνει τις κοινωνικές δεξιότητες, την κατάλληλη χρήση του λεξιλογίου, την ομαδικότητα, την κριτική σκέψη και άλλες δεξιότητες που ενδυναμώνουν την ποιότητα επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων.
Τα soft skills είναι αυτά που βοηθούν τα στελέχη των επιχειρήσεων και τους υπεύθυνους προσλήψεων να διαφοροποιούν τους κατάλληλους υποψηφίους από τους ιδανικούς υποψηφίους. Στις περισσότερες ανταγωνιστικές αγορές εργασίας, τα κριτήρια πρόσληψης δεν σταματούν στο κομμάτι των hard skills (τεχνικές δεξιότητες) και τις εξειδικευμένες γνώσεις πάνω στο πτυχίο. Οι υπεύθυνοι προσλήψεων/διοικητικά στελέχη αναζητούν ανθρώπους που μπορούν να γίνουν ηγέτες και να εξελίξουν την κάθε επιχείρηση ένα βήμα παραπάνω, καθώς η ηγεσία, από μόνη της στηρίζεται σε soft skills.
Ένα διδακτικό παράδειγμα της διαφοράς που δημιουργείται από τα soft skills είναι πως πολλές φορές άτομα που είναι υπεύθυνα στην ανάπτυξη του προϊόντος δεν έχουν επικοινωνιακές δεξιότητες με αποτέλεσμα να μην μπορούν να επικοινωνήσουν σωστά την ανάγκη του προϊόντος τους στους πελάτες. Τα soft skills όμως δεν είναι μόνο σημαντικά όταν αντιμετωπίζουμε πελάτες, αλλά και στο πως επικοινωνούμε με τους συνεργάτες. Οι εργοδότες εκτιμούν τα soft skills επειδή επιτρέπουν στους ανθρώπους να λειτουργούν και να εξελίσσονται σε ομάδες.
Ήδη κατά τη διάρκεια μιας συνέντευξης για εργασία, οι άρτιες δεξιότητες επικοινωνίας είναι αυτές που κερδίζουν την εντύπωση του εργοδότη και πολλές φορές μπορούν να καλύψουν με επιτυχία πιθανά ελλείμματα στον τομέα των hard skills ειδικά όταν χαρακτηρίζονται από ευγένεια, ειλικρίνεια, ευελιξία, λογική σκέψη, κριτική ικανότητα κ.α.
Είναι πλέον γεγονός πως το υψηλό επίπεδο hard skills δεν αρκεί από μόνο του για την προώθηση των εργαζομένων σε υψηλές επαγγελματικές θέσεις. Αυτό συμβαίνει, γιατί τα soft skills είναι αυτά που διαμορφώνουν την προσωπικότητα των ανθρώπων, καθώς οι απόφοιτοι της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης δεν πρέπει να είναι μόνο εμπειρογνώμονες σε ένα συγκεκριμένο τομέα, αλλά ώριμες προσωπικότητες με μία ισορροπημένη και σφαιρική εκπαίδευση.
Διαβάστε περισσότερα ΕΔΩ.