Innovation & Inspiration

Συναδελφικές συγκρούσεις: Γιατί δεν είναι απαραίτητα κακές

Όπως ανάμεσα στα μέλη οποιασδήποτε ομάδας, έτσι και ανάμεσα σε συναδέλφους είναι φυσικό να προκύψουν συγκρούσεις. Και παρόλο που συνήθως θεωρούμε τις συγκρούσεις ως κάτι αρνητικό, είναι φορές που μπορεί να φέρουν θετικό αποτέλεσμα στην πορεία μιας ομάδας και την εξέλιξη των εργαζομένων.

Αντίθετα, αν δεν υπάρχουν συγκρούσεις ή το επίπεδο των συγκρούσεων είναι πάρα πολύ χαμηλό δημιουργείται απάθεια, δυσκολία στη λήψη αποφάσεων και τελικά οι εργαζόμενοι μένουν στάσιμοι και δεν εξελίσσονται. Τα πολύ υψηλά επίπεδα συγκρούσεων, από την άλλη, οδηγούν σε προβλήματα επικοινωνίας, μείωση της συνεκτικότητας, αποδιοργάνωση και χάος με αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι να νιώθουν απογοήτευση και στρες.

Κι όμως! Οι συγκρούσεις έχουν και τα καλά τους!

Ένα ελάχιστο και αποδεκτό επίπεδο συγκρούσεων μπορεί να φέρει ευεργετικά αποτελέσματα αφού βελτιώνει την ποιότητα των αποφάσεων, δίνει ώθηση στην καινοτομία και τη δημιουργικότητα, αναπτύσσει το ενδιαφέρον και την περιέργεια, εκτονώνει τα προβλήματα και τις εντάσεις και προωθεί την αυτοαξιολόγηση, οδηγώντας έτσι στην ευημερία και της ομάδας και των μελών της.

Τι να κάνεις αν είσαι ο επικεφαλής της ομάδας

Αν ηγείσαι κάποιας ομάδας, ο ρόλος σου είναι καθοριστικός στο να κρατήσεις τις συγκρούσεις ανάμεσα στους συναδέλφους σου στο επίπεδο που βελτιώνει την αποδοτικότητα χωρίς να δημιουργεί όμως προβλήματα. Τι μπορείς να κάνεις, όμως, ως αρχηγός μιας ομάδας, αν επιθυμείς αυτή να μην είναι στάσιμη και εφόσον θέλεις να μπορεί να προσαρμόζεται στις αλλαγές και την καινοτομία; Θα πρέπει να φροντίσεις να είναι συνεκτική και τα μέλη της να μπορούν να επικοινωνούν μέσα σε κλίμα εμπιστοσύνης. Ταυτόχρονα, κατά τη σύσταση της ομάδας, καλό είναι να επιδιώξεις να υπάρχει και ποικιλία προσωπικοτήτων, εμπειριών, ικανοτήτων και γνώσεων, πράγμα που βοηθάει στην ανταλλαγή διαφορετικών ιδεών και απόψεων άρα και στη λύση των προβλημάτων και τη σωστή λήψη αποφάσεων που οδηγεί στην πρόοδο.

Κι αν οι συγκρούσεις είναι έντονες;

Συγκρούσεις συνήθως προκαλούνται λόγω ασυμβατότητας των μελών της ομάδας σε αξίες, στόχους, ανάγκες, προτεραιότητες, συμπεριφορές και κουλτούρα καθώς και λόγω κακής επικοινωνίας και παρανόησης πληροφοριών.

Αν οι συγκρούσεις ανάμεσα στα μέλη της ομάδας σου είναι τόσο έντονες που την καθιστούν δυσλειτουργική και απειλούν τη βιωσιμότητά της, θα πρέπει να μπορείς να διαγνώσεις τους λόγους πίσω από αυτές για να βρεις έτσι την λύση. Για να εξομαλύνεις τις επιβλαβείς συγκρούσεις καλό είναι να τις αντιμετωπίζεις τη στιγμή που προκύπτουν. Επίσης:

  • Ρώτα τα μέλη της ομάδας σου τι είναι αυτό που πυροδότησε τη σύγκρουση.
  • Δώσε σε όλους χρόνο να μιλήσουν και να εκφράσουν τα συναισθήματά τους και άκου προσεκτικά τις διαφορετικές απόψεις.
  • Μην επιτρέψεις προσωπικές επιθέσεις και προσβολές μεταξύ των μελών της ομάδας.
  • Ρώτησε αν θέλουν κάποιες διαδικασίες να γίνονται διαφορετικά και εστίασε στην ομαδική δουλειά για τη λύση του προβλήματος. Στο τι δηλαδή μπορεί να κάνει ο καθένας.
  • Ταυτόχρονα παρουσίασε εναλλακτικές προτάσεις και θέσπισε κανόνες λειτουργίας με στόχο το κοινό συμφέρον.
  • Όταν φτάσετε σε μια κοινή συμφωνία καταγράψτε την, έτσι ώστε να λειτουργεί σαν αναφορά προκειμένου να αποφευχθούν μελλοντικές συγκρούσεις.

Τι να θυμάσαι

Οι συγκρούσεις δεν είναι πάντα συνώνυμες με τα προβλήματα. Με το σωστό χειρισμό μπορεί να γίνουν εποικοδομητικές και να οδηγήσουν στην επιτυχία.


Πηγή: thriveglobal.gr