Στη λίστα με τις πιο δύσκολες ερωτήσεις μιας συνέντευξης για δουλειά, η απλή παρότρυνση «μιλήστε λίγο για τον εαυτό σας» βρίσκεται μάλλον στην κορυφή, μαζί με το «Ποια είναι η μεγαλύτερη αδυναμία σας;» και «Γιατί φύγατε από την τελευταία δουλειά σας;».
Το δύσκολο δεν είναι να μιλάς για τον εαυτό σου. Αντιθέτως, αυτό μπορεί να είναι τόσο συναρπαστικό ώστε να μην ξέρεις τι να αφήσεις απ’ έξω στην αφήγησή σου. Κι αυτό είναι το πρόβλημα, σύμφωνα με τη Fran Berrick της Spearmint Coaching, που συμβουλεύει στελέχη σε εταιρείες όπως η Procter & Gamble, η Unilever, η LVMH και άλλες. Το ερώτημα είναι «τόσο ευρύ που μπορείς να πεις τα πάντα» σημειώνει η Berrick. «Γι’ αυτό και οι άνθρωποι συναντούν δυσκολίες».
Αν και το να «πείτε μερικά πράγματα για τον εαυτό σας» μπορεί να μοιάζει με μια αθώα προσπάθεια να σπάσει ο πάγος μεταξύ του υποψηφίου και του υπεύθυνου προσλήψεων, υπάρχουν δύο τρόποι για να τα κάνεις… σαλάτα. Ο πρώτος; Να επαναλάβεις απλώς το βιογραφικό σου σημείωμα. «Το έχουν διαβάσει ήδη και έχουν μια ξεκάθαρη εικόνα των προσόντων και της εμπειρίας σας, αλλιώς δεν θα καθόσασταν εκεί μπροστά τους» λέει η Berrick.
Ο δεύτερος τρόπος να αποτύχετε είναι μιλώντας για την προσωπική σας ζωή. Στην κυρίαρχη κουλτούρα των social media, κάποιες φορές είναι δυσδιάκριτα τα όρια μεταξύ ιδιωτικής και επαγγελματικής ζωής. Όμως, αντισταθείτε στον πειρασμό να μοιραστείτε κάτι άσχετο με τη δουλειά για την οποία κάνατε αίτηση. Ένας διευθυντής ανθρωπίνων πόρων εταιρείας της λίστας Fortune 500 είπε πρόσφατα στη Berrick ότι ζήτησε από μία υποψήφια να περιγράψει τον εαυτό της και αυτή άρχισε να μιλάει με λεπτομέρειες για το πώς πέρασαν αυτή και η οικογένειά της στις διακοπές. Τη δουλειά, πάντως, δεν την πήρε.
Τι ελπίζουν, λοιπόν, να μάθουν όσοι σας ρωτάνε να «πείτε κάποια πράγματα για τον εαυτό σας»; Δύο πράγματα, επισημαίνει η Berrick: Πόσο πιθανό είναι να αριστεύσετε στη συγκεκριμένη θέση, και πόσο πιθανό είναι να ταιριάξετε με την κουλτούρα της εταιρείας. Ό,τι κι αν πείτε θα είναι καλύτερο να το πείτε μέσα σε 60 με 90 δευτερόλεπτα. Και καλό θα ήταν σε αυτό το σύντομο χρονικό διάστημα να δώσετε την εντύπωση ενός «ενδιαφέροντος και ουσιαστικού» ατόμου.
Λίγη προετοιμασία δεν βλάπτει. Ιδού τα 3 βήματα που συστήνει η Berrick:
1. Δημιουργήστε ένα αφήγημα
Προετοιμαστείτε επαρκώς σχετικά με τον ρόλο και την εταιρεία, ώστε να έχετε σαφή εικόνα του με τι θα μοιάζει η επιτυχία στη συγκεκριμένη δουλειά. Ύστερα, στραφείτε στην καριέρα σας μέχρι σήμερα και βρείτε στιγμές στις οποίες κάνατε βέλτιστη χρήση των ταλέντων σας.
«Ας πούμε ότι αυτο-προσδιορίζεστε ως ένας θετικής προδιάθεσης πωλητής που εστιάζει στα αποτελέσματα» λέει η Berrick. Δώστε ένα συγκεκριμένο παράδειγμα, λέγοντας παράλληλα και μερικά πράγματα ως προς το πώς θα προσθέσετε αξία σε αυτή την εταιρεία. Υιοθετήστε την ίδια προσέγγιση «για κάθε άλλο χαρακτηριστικό που θέλετε να τονίσετε, όπως οι αναλυτικές δεξιότητες ή η αποτελεσματικότητα που επιδεικνύετε ως μέλος μιας ομάδας» τονίζει, και προσθέτει ότι το όριο των 90 δευτερολέπτων στην απάντησή σας είναι ιδανικό ώστε να παραμείνετε εστιασμένοι και «να δώσετε στον άνθρωπο που έχετε απέναντί σας μόνο τόσες πληροφορίες όσες χρειάζεται για να θέλει να συνεχίσει τη συνέντευξη μαζί σας».
2. Φροντίστε ώστε η απάντησή σας να συμβαδίζει με το brand σας
Ο καθένας από μας, συνειδητά ή ασυνείδητα, έχει ένα προσωπικό brand – τη συνολική εικόνα των προσωπικών μας επιτευγμάτων, στόχων, αξιών και φήμης. Το βιογραφικό είναι το καλύτερο μέρος για να τα συνοψίσετε όλα αυτά, αλλά και ιστοσελίδες όπως το LinkedIn παίζουν έναν ρόλο. Άρα, όταν απαντάτε στην παράκληση να «πείτε κάτι για τον εαυτό σας», κρατήστε την απάντηση στα όρια που θέτουν οι πληροφορίες που έχετε αναρτήσει για σας στο διαδίκτυο.
Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορείτε να δώσετε έμφαση σε διαφορετικές πτυχές του brand σας, βάσει του ποιος ρωτάει. «Εάν απέναντί σας έχετε έναν υπεύθυνο προσλήψεων, μπορείτε να εστιάσετε σε συγκεκριμένες επαγγελματικές δεξιότητες», λέει η Berrick, ενώ «σε μια συνέντευξη με έναν διευθυντή, και ιδιαίτερα με τον CEO, μπορείτε να μιλήσετε περισσότερο για τη μεγάλη εικόνα – για παράδειγμα, για το πώς αισθάνεστε ότι ταιριάζετε με την αποστολή της εταιρείας.
3. Τελειώστε με ένα ερώτημα
Για να ολοκληρώσετε το διάρκειας 60-90 δευτερολέπτων προσωπικό σας αφήγημα, ρωτήστε κάτι. Η Berrick συστήνει να ρωτήσετε το εξής: «Μπορείτε να μου πείτε μερικά πράγματα ως προς τις ιδιότητες που έχουν τα άτομα που πετυχαίνουν περισσότερο στην εταιρεία σας;». Αυτό σας βοηθάει να κατανοήσετε περισσότερα για την κουλτούρα της εταιρείας στην οποία θέλετε να εργαστείτε και για το κατά πόσο έχετε πιθανότητες να επιτύχετε στον ρόλο σας ή όχι. Επιπλέον, «σας βοηθάει να βάλετε ένα τέλος στην ιστορία σας» καταλήγει η Berrick. «Αυτό μπορεί να είναι εξαιρετικά δύσκολο για κάποια άτομα». Και κανένας δεν θέλει να μιλήσει σε μια συνέντευξη παραπάνω απ’ όσο χρειάζεται.
Πηγή: Fortunegreece.com