Πρώτη ημέρα στη δουλειά σαν νέος manager; “Το πιθανότερο είναι ότι είσαι στο μικροσκόπιο όλων και όλοι περιμένουν να δουν τι θα κάνεις,” λέει ο Art Markman, καθηγητής ψυχολογίας στο University of Texas, στο Austin.
Και αναπόφευκτα θα υπάρχουν και εκείνοι που ήθελαν αυτή τη θέση για τον εαυτό τους ή πίστευαν ότι ένας άλλος συνάδελφός τους θα την κάλυπτε. Επομένως έχεις πολύ κόσμο να πείσεις για τις δυνατότητές σου, αλλά και να κερδίσεις τον σεβασμό της ομάδας σου. Η διαδικασία αυτή κάθε άλλο παρά εύκολη είναι: είναι χρονοβόρα και κάποιες φορές άβολη και πολύ κουραστική. Δεν είναι όμως αδύνατη. Και υπάρχουν στρατηγικές που θα σε βοηθήσουν να τα καταφέρεις. Η Μαρία Παπάζογλου, Career & Executive Coach, σε συμβουλεύει να κάνεις τα εξής:
1.Δείξε ότι μπορείς να εργαστείς αποτελεσματικά
Ξέρεις με τι κριτήρια σε κρίνουν οι υφιστάμενοί σου; Με βάση το πόσο φιλικός και συνεργάσιμος είσαι και φυσικά με βάση τις γνώσεις και τις ικανότητές σου πάνω στο αντικείμενο της εργασίας. Δείξε ότι μπορείς να είσαι αποτελεσματικός στο ρόλο σου, οδήγησε την ομάδα σου θετικές αλλαγές με βάση και τη δική σου πολύτιμη εμπειρία και παράλληλα δείξε το πιο ανθρώπινό σου πρόσωπο. Ο ιδανικός συνδυασμός είναι να δημιουργήσεις εποικοδομητικές σχέσεις με την ομάδα σου, να συνεργάζεστε αρμονικά και να τους εμπνεύσεις να εργαστούν κι εκείνοι ομαδικά και όχι ατομικά για έναν κοινό στόχο και σκοπό.
2.Εγκλιματίσου στο νέο περιβάλλον
Είναι συχνό φαινόμενο ένας νέος manager που αναλαμβάνει αρμοδιότητες να μην ζητά βοήθεια, να μην κάνει διευκρινιστικές ερωτήσεις και να μην ζητά feedback γιατί νομίζει ότι έτσι οι άλλοι θα αμφισβητήσουν τις ικανότητές του. Αυτή είναι μία λανθασμένη στάση σύμφωνα με έρευνα του Harvard Business School, η οποία υποστηρίζει ότι στην πραγματικότητα ισχύει ακριβώς το αντίθετο: ένα στέλεχος που ζητάει βοήθεια, αποδεικνύει το ενδιαφέρον του να λειτουργήσει αποτελεσματικά. Επομένως, δώσε λίγο χρόνο στον εαυτό σου να γνωρίσεις σε βάθος τις συνθήκες και το αντικείμενο του νέου ρόλου – και φυσικά τους συναδέλφους σου – έτσι ώστε οι αποφάσεις και οι πρωτοβουλίες που θα αναλάβεις να είναι βασισμένες πάνω σε πραγματικά δεδομένα, τις ιδιαιτερότητες και τους στόχους της ομάδας.
3.Αναγνώρισε τα ταλέντα της ομάδας σου
Πέρα από όλα τα καθήκοντά σου, είναι πολύ σημαντικό να γνωρίσεις το κάθε μέλος της ομάδας σου και να μάθεις τι κάνει τον καθένα να ξεχωρίζει στο συγκεκριμένο περιβάλλον εργασίας. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά, τα προσόντα και οι δεξιότητες που διαθέτει ο κάθε συνάδελφος και πώς αυτά μπορούν να αξιοποιηθούν καλύτερα και να συμβάλλουν στην επίτευξη των ομαδικών στόχων; Ο εργαζόμενος που αισθάνεται πως αξιοποιούνται τα προσόντα του και ότι μπορεί να αναπτύξει τις προσωπικές του δεξιότητες, αυξάνει σημαντικά την απόδοσή του και αυτό είναι ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες που θα κάνουν τον δικό σου ρόλο, αλλά και την ομάδα σου να οδηγηθεί στην επιτυχία.
4.Κάνε τις σωστές ερωτήσεις
Όπως αναφέρει η Δρ. Marilee Adams στο βιβλίο της «άλλαξε ερωτήσεις, άλλαξε ζωή», κάθε φορά που αλληλοεπιδράς με άλλα άτομα ως ηγέτης, θέλεις να παίρνουν πρωτοβουλίες, να κάνουν ερωτήσεις και να σκέφτονται απαντήσεις που ίσως δεν έχουν περάσει από το δικό σου μυαλό. Έχεις την ευκαιρία να μάθεις χρήσιμα πράγματα από τον κάθε συνάδελφο και παράλληλα να τον εμπλέξεις δημιουργικά στις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνετε. Λειτούργησε εσύ ως coach της ομάδας σου και αντικατάστησε τις ερωτήσεις που παραπέμπουν σε κριτική, π.χ. «γιατί το έκανες έτσι;», με πιο δημιουργικές, π.χ. «πως μπορείς να το κάνεις αυτό πιο αποτελεσματικά;». Με τον τρόπο αυτό, επιτρέπεις στον συνάδελφό σου να σκεφτεί, να προβληματιστεί, να αισθανθεί μέρος της λύσης του ζητήματος και επομένως να νιώσει ένα χρήσιμο μέλος που μπορεί να συνεισφέρει ουσιαστικά.
Μπορείς να αξιολογήσεις τον εαυτό σου και τις δεξιότητές σου σε σχέση με το management των ανθρώπων και να αναρωτηθείς: ακούω ενεργά όσα μου λένε; Νιώθουν οι άνθρωποί μου ότι τους σέβομαι; Τους ενθαρρύνω να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, να διερευνούν λύσεις και να συνεισφέρουν με τις δικές τους ιδέες; Και μην ξεχνάς πως τα δικά σου επιτεύγματα προέρχονται από τις συνολικές προσπάθειες των ατόμων με τους οποίους συνεργάζεσαι και όχι μόνο από τις δικές σου.
Πηγή: thriveglobal.gr