Τα πάντα δείχνουν ακόμη -εξαιρετικά- ρευστά, αλλά όλο και πληθαίνουν οι φωνές για τα οφέλη που θα έχει η εφαρμογή της τεχνητής νοημοσύνης στο χώρο της επικοινωνίας και των media.
Στα αχαρτογράφητα ακόμη νερά της τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ) αρχίζουν να πλέουν ΜΜΕ και διαφήμιση, προκαλώντας ποικίλες αντιδράσεις για τις επιπτώσεις που θα έχει αυτό στην ενημέρωση και την επικοινωνία των brands. Η δυνατότητα επαλήθευσης των ειδήσεων και η διαμόρφωση προφίλ του χρήστη με προσωποποιημένο και στοχευμένο περιεχόμενο, αποτελούν κατ’ αρχήν τα πρώτα κοινώς αποδεκτά θετικά στοιχεία της νέας αυτής νοημοσύνης των μηχανών, ωφελώντας ΜΜΕ και διαφημιστές αντίστοιχα, αλλά πάνω από όλα τους χρήστες.
Το μέλλον είναι ακόμη θολό, ωστόσο η ακαδημαϊκή κοινότητα και οι πιο «ψαγμένοι» γκουρού του digital marketing βλέπουν ήδη ορατά πολλά πλεονεκτήματα που θα φέρει η τεχνητή νοημοσύνη στις αίθουσες σύνταξης, όπως οι περικοπές εξόδων, χωρίς όμως να επηρεάζεται η αναγνωσιμότητα ή η ποιότητα του ειδησεογραφικού περιεχομένου. Θεωρούν ότι οι δημοσιογράφοι θα διαπιστώσουν ότι η τεχνητή νοημοσύνη τούς δίνει τεράστιες δυνατότητες σε όλα τα στάδια παραγωγής της είδησης: από τον εντοπισμό και την ανάλυσή της, μέχρι τη μετάδοση και την επιμέλειά της. Μια σημαντική τεχνολογία υψηλής ακριβείας, η οποία αναμένεται με ενδιαφέρον, είναι η αναγνώριση και σύνθεση λόγου με εξειδίκευση ανά τομέα. Η τεχνολογία αυτή θα δώσει τη δυνατότητα στα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης να αλληλεπιδρούν με τους ανθρώπους, όπως ακριβώς κάνουν και οι δημοσιογράφοι.
Ακούγεται «οργουελικό», αλλά εργασίες όπως η διενέργεια πολλών συνεντεύξεων, μπορούν να ανατεθούν σε έναν ψηφιακό ρεπόρτερ. Το ειδησεογραφικό περιεχόμενο, επίσης, θα βασιστεί σε ένα πιο διαδραστικό μοντέλο, μέσω φωνής και βίντεο που έχει προκύψει από σύνθεση (synthesized video). Οι αίθουσες σύνταξης θα έχουν τη δυνατότητα να συγκεντρώσουν περιεχόμενο και υλικό αρχείου από συγκεκριμένα πεδία γνώσης χιλιάδων ειδικών και δημοσιογράφων, αξιοποιώντας το ήδη υπάρχον δημοσιογραφικό περιεχόμενο ή αυτό που βρίσκεται στη φάση «στάδιο δημιουργίας». Επίσης, η πρόοδος των τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης θα οδηγήσει σε σημαντικές αλλαγές στην ψηφιακή διαφήμιση. Η τεχνητή νοημοσύνη πρόκειται να ελέγξει τη διαδικασία στόχευσης και να βελτιώσει την αποτελεσματικότητα του χρόνου, γεγονός που θα οδηγήσει σε υψηλότερα ποσοστά μετατροπής (conversion rates). Η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορεί να ανιχνεύει περιεχόμενο στο διαδίκτυο και να «σερβίρει» σχετικές διαφημίσεις μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα.
«Ο πολιτισμός της δημοσιογραφίας στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης»
O Γιώργος Γκαντζιάς, Καθηγητής Πολιτιστικής Πολιτικής και Διοίκησης, στη Σχολή Κοινωνικών Επιστημών του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, μας αναφέρει σχετικά με το θέμα: «Ο πολιτισμός δημιουργεί το δημοσιογραφικό περιεχόμενο με την προϋπόθεση ότι η ανθρώπινη ευφυΐα στη δημοσιογραφία θα κυριαρχήσει στο κέντρο των εξελίξεων της τεχνητής νοημοσύνης. Απειλεί τον πολιτισμό της δημοσιογραφίας το ψηφιακό χάσμα που δημιουργείται από τους δημοσιογράφους που δημιουργούν δημοσιογραφικό περιεχόμενο με παραδοσιακές πρακτικές δημοσιογραφίας και τους δημοσιογράφους που διαμορφώνουν το δημοσιογραφικό περιεχόμενό τους, υιοθετώντας την τεχνολογία της τεχνητής νοημοσύνης και την αυτοματοποιημένη λήψη αποφάσεων για το τι είναι δημοσιεύσιμο και δημοφιλές στους ψηφιακούς χρήστες. Η σταδιακή διείσδυση των 5ης γενιάς κινητών τηλεφώνων και η δημιουργία ρομποτικής δημοσιογραφίας με τη βοήθεια των επεξεργαστών τεχνητής νοημοσύνης, συντελεί στη διεύρυνση του χάσματος στο οικοσύστημα της επαγγελματικής δημοσιογραφίας καθημερινά.
Οι εκδότες και οι δημοσιογράφοι ίσως να μη χρειάζεται να ανταγωνίζονται μεταξύ τους, αλλά σε τομείς όπου υπάρχει ένα πλεονέκτημα (η προηγμένη ρομποτική δημοσιογραφία ή αυτοματοποιημένη λήψη αποφάσεων για τη δημιουργία της είδησης), εφόσον συνεχίζουν να αποκτούν ειδικευμένες δημοσιογραφικές γνώσεις με έξυπνη ευελιξία, ανθρωποκεντρικές δεξιότητες και καινοτόμους βάσεις δεδομένων στην ψηφιο-επικοινωνιακή παγκοσμιοποίηση. Για παράδειγμα, οι δημοσιογραφικοί οργανισμοί, για να είναι ψηφιακά βιώσιμοι στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης και του Διαδικτύου των Αντικειμένων, οφείλουν να είναι ευέλικτοι ψηφιακά και να διαμορφώνουν μια ψηφιακή δημοσιογραφική παιδεία που θα στηρίζει τη φιλοσοφία της Ανθρωποκεντρικής Δημοσιογραφίας της Ψηφιο-Επικοινωνιακής Νοημοσύνης (ΑΔΨΕΝ).
Η μελέτη “Επενδύοντας στον Πολιτισμό του Γενικού (Δημόσιου) Συμφέροντος και τη Δημοσιογραφία στην Εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης” επισημαίνει ότι οι πολίτες/δημοσιογράφοι που διαθέτουν Προστιθέμενη Αξία Δημοσιογραφικής Γνώσης (ΠΑΔΓ) είναι σε θέση να χρησιμοποιούν την ψηφιακή τεχνολογία και την τεχνητή νοημοσύνη στη δημοσιογραφία και να έχουν πρόσβαση σε πληροφορίες, οπουδήποτε και ανά πάσα στιγμή. Η ψηφιοποίηση του περιεχομένου αποτελεί σημαντική τεχνική και οργανωτική προϋπόθεση για τη διάδοση της τεχνητής νοημοσύνης και αυτοματοποιημένης λήψης αποφάσεων.
Σύμφωνα με μελέτη της Mckinsey, στην Ευρώπη, το 25% των νεοσύστατων επιχειρήσεων επενδύει σε τεχνητή νοημοσύνη, αλλά για να αναπτύξουν οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις τεχνητής νοημοσύνης υπεροχή ανά τον κόσμο, είναι σκόπιμο να επενδυθούν επιπλέον περισσότερα από 2,7 τρισεκατομμύρια ευρώ έως το 2030. Σύμφωνα με την Gartner, η τεχνητή νοημοσύνη εκτιμάται ότι θα αποτελεί τον σημαντικότερο παράγοντα για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας μέχρι το 2020. Παρόλο που μέχρι το 2030 ορισμένες από τις υπάρχουσες θέσεις εργασίας μπορούν να αντικατασταθούν από τους υπολογιστές που διαθέτουν τεχνητής νοημοσύνης επεξεργαστές, πολύ περισσότερες αναμένεται να προστεθούν στο οικοσύστημα της εργασίας στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης. Για παράδειγμα, οι προγραμματιστές εργάζονται στην υλοποίηση λύσεων τεχνητής νοημοσύνης σε όλους τους τομείς των νέων τεχνολογιών, από τα αυτόνομα κινούμενα αυτοκίνητα, τα αυτόνομα αιωρούμενα αντικείμενα (drowns) και τα «έξυπνα» ρομπότ μεταφραστές της ακριβούς ομιλίας του ανθρώπου, μέχρι και τις πλατφόρμες τεχνητής νοημοσύνης για τα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας. Η εξατομίκευση των υπηρεσιών της δημοσιογραφίας αποτελεί σημαντικό παράγοντα ανάπτυξης για τα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας που διαθέτουν τη δυνατότητα να ανταγωνίζονται στις παγκόσμιες αγορές ψηφιο-επικοινωνιακής βιομηχανίας. Αυτό σημαίνει ότι η παροχή υπηρεσιών εξατομικευμένης δημοσιογραφικής γνώσης θα είναι διαθέσιμη από συστήματα τεχνητής νοημοσύνης και ψηφιακής δημοσιογραφίας και η πρόσβασή τους θα είναι εφικτή με τη χρήση Ψηφιο-Επικοινωνιακών Συσκευών Πολλαπλών Χρήσεων» (ΨΕΣΠΧ), οι οποίες θα λειτουργούν με τεχνητής νοημοσύνης επεξεργαστές υψηλών αποδόσεων (π.χ. συσκευές ΨΕΣΠΧ τύπου Digital Me). Η Ενεργοποίηση Ατομικής Γνώσης και Εξατομικευμένης Δημοσιογραφίας (ΕΑΓΕΔ) αποτελεί μια πρωτοβουλία ενεργοποίησης της νέας διάστασης του δημοσιογραφικού επαγγέλματος, που ονομάζεται Εξατομικευμένη και Ενεργοποιημένη Δημοσιογραφία (ΕΕΔ). Η αναφερόμενη διάσταση ΕΕΔ διαμορφώνεται με την υιοθέτηση της φιλοσοφίας που ονομάζεται Ανθρωποκεντρική Δημοσιογραφία της Ψηφιο-Επικοινωνιακής Νοημοσύνης (ΑΔΨΕΝ) και βασίζεται στον πολιτισμό του γενικού (δημόσιου) συμφέροντος και της δημοσιογραφίας.
Σύμφωνα με την έρευνά μας για τον πολιτισμό, τη δημοκρατία, την επικοινωνία και την τεχνητή νοημοσύνη, η Προστιθέμενη Αξία της Δημοσιογραφικής Γνώσης και οι αρχές του γενικού (δημόσιου) συμφέροντος ενεργοποιούν τον άνθρωπο-δημοσιογράφο. Ο άνθρωπος-δημοσιογράφος διαθέτει Προστιθέμενη Αξία Προσωπικής Γνώσης (ΠΑΠΓ), δημιουργικότητα, φαντασία, φιλότιμο και διαίσθηση. Η φιλοσοφία της Ανθρωποκεντρικής Δημοσιογραφίας της Ψηφιο-Επικοινωνιακής Νοημοσύνης (ΑΔΨΕΝ) συμβάλλει στην ανάπτυξη των “έξυπνων” δημοσιογραφικών υπηρεσιών τεχνητής νοημοσύνης. Για να διευρυνθεί και να γεφυρωθεί το χάσμα με τους δημοσιογράφους στο παγκόσμιο οικοσύστημα της τεχνητής νοημοσύνης, οι εκδότες/δημοσιογράφοι θα πρέπει να επικεντρωθούν σε πέντε προτεραιότητες:
• ανάπτυξη ενός επενδυτικού στρατηγικού σχεδίου με βάση τη φιλοσοφία Ανθρωποκεντρική Δημοσιογραφία της Ψηφιο-Επικοινωνιακής Νοημοσύνης (ΑΔΨΕΝ), αξιοποιώντας την Προστιθεμένη Αξία Δημοσιογραφικής Γνώσης των δημοσιογράφων,
• επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού τους με υιοθέτηση κανόνων αξιοποίησης της τεχνολογίας της τεχνητής νοημοσύνης
• ενίσχυση της Ανθρωποκεντρικής Λήψης Αποφάσεων με ρυθμιστικές αρχές περιορισμού και όχι αποκλεισμού της αυτοματοποιημένης λήψης αποφάσεων για τη δημιουργία αξιόπιστου δημοσιογραφικού περιεχομένου ψηφιακής αγοράς
• δημιουργία αρχών γενικού (δημόσιου) συμφέροντος και ηθικών διαδικασιών δημοσιογραφικής λειτουργίας και
• ενεργοποίηση της πολιτισμικής αξίας της δημοσιογραφικής γνώσης.
Σημαντικές αλλαγές και στην ψηφιακή διαφήμιση
Η τεχνητή νοημοσύνη θα οδηγήσει σε σημαντικές αλλαγές στην ψηφιακή διαφήμιση. Πιο συγκεκριμένα, η ΑΙ πρόκειται να ελέγξει τη διαδικασία στόχευσης και να βελτιώσει την αποτελεσματικότητα του χρόνου, γεγονός που θα οδηγήσει σε υψηλότερα ποσοστά μετατροπής (conversion rates). Η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορεί να ανιχνεύει περιεχόμενο στο διαδίκτυο και να «σερβίρει» σχετικές διαφημίσεις μέσα σε κλάσματα δευτερολέπτου. Μάλιστα, αυτή η τεχνολογία θα φέρει επανάσταση στην ψηφιακή διαφήμιση, η οποία θα οδηγήσει σε σημαντική αύξηση των κερδών και των μετατροπών (conversions). Επιπλέον, το Search Engine Optimization (SEO) και το SEM θα ευδοκιμήσoυν περισσότερο από κάθε είδους μορφής διαφήμισης, ενώ θα απομειώσει τη δύναμη του Ad Blocking, που αποκλείει τις ψηφιακές διαφημίσεις, καθιστώντας τις digital ads λιγότερο αποδοτικές. Ωστόσο, το σχετικό περιεχόμενο, SEO, δεν αναγνωρίζεται ως διαφήμιση, επειδή εμφανίζεται μόνο όταν οι χρήστες το αναζητούν. Το 2019, οι εταιρείες αναμένεται να επικεντρωθούν σε στρατηγικές SEO για την προώθηση της οργανικής κυκλοφορίας στις σελίδες προορισμού τους».
Πηγή: Advertising.gr