Τα εγχειρίδια του marketing θεωρούσαν κάποτε το λογότυπο μίας μάρκας καθώς και όλα τα άλλα στοιχεία ταυτότητας (χρώματα, γραμματοσειρές κλπ) ως τις “ιερές αγελάδες” που δεν τις πειράζουμε ποτέ. Και μετά ήρθε η Google και έφερε τα “Google Doodle” (οι γνωστές σκόπιμες παραποιήσεις του λογοτύπου προς εορτασμό επετείων και σημαντικών ανδρών και γυναικών της ιστορίας).
Το αποτέλεσμα ήταν ότι κάθε μικρή αλυσίδα κομμωτηρίων ή εστίασης σκέφτηκε “γιατί όχι κι εγώ;”. Έτσι, για παράδειγμα στο ένα κατάστημα της εταιρείας εστίασης, ο μπαρίστα στο λογότυπο ήταν Μεξικανός με τρομπέτα και στο επόμενο, τρία τετράγωνα παρακάτω, Έλληνας με μπουζούκι. Σας έχω νέα: τα εγχειρίδια είχαν δίκιο!
Αγαπητοί επιχειρηματίες, ΔΕΝ είσαστε η Google. Σας το εύχομαι, και θα χαρώ πρώτος, εάν και όταν γίνετε, αλλά προς το παρόν, όταν παίρνετε την απόφαση να αλλάξετε το λογότυπό σας, τα χρώματά σας, την αισθητική σας, με μία λέξη να κάνετε rebranding, πρέπει να σκεφθείτε τα βήματά σας πολύ προσεκτικά.
Πρέπει να υπάρχει λόγος για rebranding
Η αλλαγή για χάρη της αλλαγής δεν έχει νόημα. Το rebranding είναι μία επίπονη, πολλές φορές μακροχρόνια και αρκετά δαπανηρή διαδικασία. Θα σας δώσω έναν καλό λόγο για rebranding: το λογότυπο που έφτιαξε η πρώτη γενιά της επιχείρησης, τη δεκαετία του 1960, με τις “μαγκουρίτσες” (τα γνωστά στην τυπογραφία “serif”) δεν διαβάζεται πλέον καλά στις μικρές ηλεκτρονικές συσκευές, κινητά και tablet του 2020.
Εδώ, όντως, υπάρχει μία ανάγκη. Όμως, μην παρασύρεστε από ανάγκες που δεν υπάρχουν για να κάνετε rebranding που δεν χρειάζεται.
Δείτε την περιρρέουσα ατμόσφαιρα
Το rebranding είναι από τις μεγαλύτερες ασκήσεις στρατηγικής που μπορείτε να κάνετε. Μην το κάνετε αψήφιστα, ούτε σε ένα απόγευμα, και ποτέ χωρίς να μελετήσετε την περιρρέουσα ατμόσφαιρα και τον ανταγωνισμό σας. Εάν τα χρώματά σας είναι για 4 δεκαετίες πράσινα, το πιο πιθανό είναι ότι θα έχετε έναν “κόκκινο” ανταγωνιστή (και έναν θαλασσί και έναν κίτρινο κλπ).
Σε κάθε αλλαγή, ακόμα και σε μία σχεδόν ανεπαίσθητη χρωματικά παραλλαγή, πρέπει να ζυγίζετε προσεκτικά το τι χάνετε και τι κερδίζετε. Αυτό είναι ένα φορτίο που δύσκολα μπορείτε να το κουβαλήσετε στους ώμους σας, όσο οξύνους επιχειρηματίας και να είστε. Σας συμβουλεύω να αναζητήσετε εταιρείες που ειδικεύονται στο rebranding.
Το κάνατε; Διαδώστε το!
Ένα από τα μεγαλύτερα λάθη που μπορεί να κάνει ο μικρομεσαίος επιχειρηματίας είναι να προβεί σε rebranding, ειδικά ριζικό και εκτεταμένο, και να μην το ανακοινώσει στους πελάτες του. Η επιχείρησή σας δεν είναι προστατευόμενος μάρτυρας του FBI με καινούριο πρόσωπο που δεν πρέπει να μαθευτεί η ταυτότητά του!
Ενημερώστε μέσα από mail, και στα κανάλια σας στα social media για το (κυριολεκτικά) “νέο σας πρόσωπο”. Δημιουργήστε ένα μικρό video animation (εύκολο και οικονομικό με την υπάρχουσα πλέον τεχνολογία) που δείχνει τη μεταμόρφωση του παλιού σας λογοτύπου στο καινούριο και της παλιάς σας εικόνας στην καινούρια.
Συντάξτε μία creative rationale για το πώς, το γιατί και το πού στοχεύει όλη η προσπάθεια του rebranding σας.
Rebranding “all the way”
Τέλος, το rebranding πρέπει να περιλαμβάνει τα πάντα. Μπράβο για τη νέα ταμπέλα του καταστήματος (ή καταστημάτων) σας. Στο LinkedIn όμως αλλάξατε το λογότυπό σας; Στη γραφική ύλη που έχετε στην αίθουσα συνεδριάσεων; (και προς Θεού, μην τη “λυπάστε” κρατώντας την μέχρι να εξαντληθεί, δώστε τη για ανακύκλωση τώρα!)
Στα στυλό που θα δώσετε στην έκθεση που θα συμμετάσχετε; Στα εταιρικά αυτοκίνητα της εταιρείας; Το rebranding είναι ο τρόπος για να δείξετε στους πελάτες σας ότι η επιχείρησή σας μπαίνει σε μία νέα εποχή και κοιτάζει προς το μέλλον. Αυτό δεν θα επιτευχθεί εάν μερικά ή πολλά εταιρικά στοιχεία έχουν μείνει στο παρελθόν.