Οι σχέσεις στον εργασιακό χώρο είναι το ίδιο σημαντικές με τις προσωπικές μας σχέσεις. Μη ξεχνάμε, άλλωστε, ότι περνάμε ίσως περισσότερο χρόνο εκεί, παρά στο σπίτι με τους δικούς μας ανθρώπους.
Είτε είστε εργοδότης, είτε υπάλληλος, σίγουρα υπάρχουν σημεία σημεία τριβής και δυσκολίες σε κάθε θέση εργασίας. Αυτό που όλοι μας ξεχνάμε στον εργασιακό χώρο είναι ότι ναι μεν υπάρχει ιεραρχία και οι υφιστάμενοι αναφέρονται στους προϊστάμενους, όμως δε παύουμε όλοι να είμαστε ενήλικες που έχουμε ως κοινό στόχο την επιτυχία και ανάπτυξη της εκάστοτε επιχείρησης ή πρωτοβουλίας. Αυτό σημαίνει ότι και η εργασιακή σχέση χρειάζεται εξίσου δουλειά και καλά θεμέλια όπως η προσωπική.
Ναι, στον εργασιακό χώρο μπορεί να μην μας είναι όλοι συμπαθείς, όμως ο σεβασμός απέναντι στον συνάδελφο είναι βασικό χαρακτηριστικό μιας επαγγελματικής σχέσης, ώστε να μπορέσει να λειτουργήσει και να είναι παραγωγική για την εταιρεία αλλά και τα συνεργαζόμενα μέλη της.
Κάποιες βασικές συμβουλές για να χειριστείτε καλύτερα τις εργασιακές σας σχέσεις:
Πάρτε χρόνο να γνωριστείτε με τους συναδέλφους όταν βρίσκεστε σ’ ένα νέο εργασιακό χώρο ή ακόμα και σ’ ένα υφιστάμενο εργασιακό περιβάλλον, αν ποτέ δεν δώσατε το χρόνο να συμβεί αυτό. Είναι σημαντικό να κατανοήσετε τα βασικά χαρακτηριστικά ενός ανθρώπου πριν συνεργαστείτε, ώστε να ξέρετε περίπου πώς θα κινηθείτε συμπεριφοριστικά.
Όταν έρθει μια σύγκρουση στον εργασιακό χώρο με κάποιον συνάδελφο, μη συζητήσετε την ώρα της συναισθηματικής φόρτισης. Αναγνωρίστε το συναίσθημα του άλλου και το δικό σας και αποχωρήστε από τη διένεξη λέγοντας ότι όταν ηρεμήσετε και οι δύο είστε πρόθυμος/η να συζητήσετε με καθαρό μυαλό. Ο θυμός δεν είναι ποτέ ο κατάλληλος σύμβουλος και μόνο περισσότερη ένταση μπορεί να φέρει.
3) Ξέρετε τι Θέλετε
Αν συγκρουστείτε με τον προϊστάμενό σας, τότε ξανά, αφού ολοκληρωθεί η συνάντηση σας και φύγετε από το γραφείο του, θα ήταν καλύτερο να πάρετε το χρόνο σας πριν δώσετε τη δική σας απάντηση. Αφήστε την ένταση να εκτονωθεί και ζητήστε μία συνάντηση από τον προϊστάμενό σας ώστε να επανεξετάσετε τα όσα ειπώθηκαν. Σκεφτείτε πολύ καλά τι θέλετε να πείτε και πριν εκφράσετε τη δική σας θέση -πάντα με επιχειρήματα- αναγνωρίστε πρώτα σε ποια σημεία ενδεχομένως είχε εκείνος/η δίκιο και προχωρήστε με τη δική σας πρόταση για την επίλυση της διαφωνίας. Αν η διαφωνία αφορά εσάς προσωπικά, θέλει πολύ προσοχή στο να κατανοήσετε εσείς πρώτα τι θέλετε από τη συνεργασία και τη θέση που κατέχετε και αν ο χώρος στον οποίο εργάζεστε μπορεί να σας προσφέρει αυτό που επιθυμείτε. Είναι σημαντικό να ξέρουμε τι θέλουμε ώστε να μπορέσουμε να το επικοινωνήσουμε και στους άλλους.
Αν είστε εργοδότης ή προϊστάμενος, είναι σύνηθες η εξουσία της θέσης που έχετε να σας παρασύρει στο να επιβάλλετε στη γνώμη σας στους υπολοίπους. Μη ξεχνάτε όμως ότι αυτοί οι άνθρωποι εργάζονται για εσάς. Είναι σημαντικό να τους μιλάτε για τα λάθη τους, είναι όμως εξίσου και περισσότερο σημαντικό να θυμάστε ότι ο ρόλος σας είναι και διδακτικός. Τα λάθη σε μία εταιρεία κοστίζουν στην ίδια, άρα αν δεν βοηθήσετε τον υφιστάμενό σας, τότε θα τα επαναλαμβάνει διαρκώς και εσείς θα καταλήξετε ένας συγκεντρωτικός εργοδότης/προϊστάμενος που δεν αποκλείεται σύντομα να φλερτάρει με το “burn out”. Καλέστε τους υφιστάμενους σας στο γραφείο σας, μιλήστε τους για τα σημεία που χρειάζονται βελτίωση και δώστε τους τα εργαλεία για να εξελιχθούν.
5) Πείτε Μπράβο
Μη ξεχνάτε να πείτε το “μπράβο” σε ένα συνάδελφο για την καλή δουλειά που έκανε ή την καλή συνεργασία μαζί σας. Είναι βέβαιο ότι θα το εκτιμήσει.
Αν είστε εργοδότης, δώστε χρόνο σε εσάς αλλά και στους εργαζόμενούς σας εκτός του εργασιακού χώρου. Αυτό βοηθά πάντα τη σύσφιξη των σχέσεων, αλλά και την αποφόρτιση από την εργασιακή καθημερινότητα.
Τέλος, να θυμάστε ότι κάθε αρμονική σχέση έχει και τα ξεσπάσματά της. Αν τα διαχειριστείτε σωστά, μπορεί να μετατραπούν από πηγή άγχους σε εποικοδομητική και παραγωγική διαδικασία προς όφελος όλων.
Το άρθρο αυτό δημοσιεύθηκε αρχικά στο LifeMade.gr.