Τα τελευταία 10 χρόνια, που ουσιαστικά είναι και το χρονικό διάστημα της οικονομικής κρίσης, αποτελούν ένα τέλειο παράδειγμα του γνωστού στους οικονομολόγους φαινομένου «Δημιουργική Καταστροφή». Κάποιος μπορεί να αναρωτιέται πώς γίνεται μια καταστροφή να είναι δημιουργική, καθώς οι δύο αυτές έννοιες είναι άκρως αντιφατικές, περικλείουν όμως όλη την ουσία της επιχειρηματικότητας και ιδιαίτερα της νεοφυούς.
Η αγορά βάλλεται καθημερινά από ραγδαίες τεχνολογικές και οικονομικές αλλαγές, οι οποίες με τη σειρά τους επηρεάζουν άμεσα όχι μόνο το επιχειρηματικό περιβάλλον αλλά κατ’επέκταση και το κοινωνικό.
Μέσα σ’αυτόν τον κυκεώνα λοιπόν, καλούνται οι επιχειρήσεις είτε να ενσωματώσουν αυτές τις μεταβολές και να αναπτυχθούν υιοθετώντας νέες τεχνολογίες παραγωγής, διαφήμισης ακόμα και νέας επιχειρηματικής κουλτούρας με αποτέλεσμα να δημιουργούν νέα προϊόντα και υπηρεσίες ενισχύοντας ταυτόχρονα την ανταγωνιστικότητά τους, είτε να εμμείνουν σ’έναν παγιωμένο τρόπο λειτουργίας ο οποίος με μαθηματική ακρίβεια θα τις οδηγήσει στην έλλειψη συγκριτικού πλεονεκτήματος έναντι των ανταγωνιστών τους, έχοντας ως απόρροια «το θάνατο» (καταστροφή) της επιχείρησης.
Τι σχέση όμως μπορεί να έχει το Digital Marketing (Ψηφιακό Μάρκετινγκ) στην επιβίωση μιας επιχείρησης;
Στις μέρες μας, το Διαδίκτυο όχι μόνο παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην καθημερινότητά μας, αλλά για κάποιους αποτελεί και αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής τους, αφού το τοποθετούν στην κατηγορία των βιοτικών τους αναγκών. Το γεγονός αυτό δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστα τα μεγάλα στελέχη των επιχειρήσεων, τα οποία συνεχώς προσπαθούν να βρουν νέους τρόπους για να κερδίζουν μεγαλύτερο κομμάτι από την πίτα της αγοράς.
Το Ψηφιακό Μάρκετινγκ, λοιπόν, ή όπως είναι ευρέως διαδεδομένο Digital Marketing, αποτελεί πλέον σημαντικό κομμάτι της επιχειρησιακής στρατηγικής, περικλείοντας όλες εκείνες τις ενέργειες που πραγματοποιεί μια επιχείρηση online, προωθώντας όχι μόνο τα παραγόμενα αγαθά ή υπηρεσίες τους αλλά και την ίδια την εταιρική της ταυτότητα (Branding).
Ποιες είναι όμως οι βασικές κινήσεις που πρέπει να κάνει μια επιχείρηση για να θέσει τις βάσεις για έναν πετυχημένο σχεδιασμό Ψηφιακού Μάρκετινγκ;
Βήμα 1ο: Να αφουγκραστεί τις αναδυόμενες ανάγκες της αγοράς
Είτε πρόκειται για υφιστάμενη, είτε πολύ περισσότερο για νεοσύστατη επιχείρηση, το να γνωρίζει τι συμβαίνει στην αγορά αναφορικά με τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που προσφέρει ή θέλει να προσφέρει στην περίπτωση μιας νεοσύστατης, είναι απόλυτα αναγκαίο. Η έρευνα αγοράς αποτελεί βασικό στοιχείο του business plan και μας βοηθάει να αναγνωρίσουμε και να κατανοήσουμε τόσο καινούριες καταναλωτικές ανάγκες που δημιουργούνται από τις μεταβολές που λαμβάνουν χώρα στην κοινωνία μας, όσο και πιθανά προβλήματα (pain points) από τα ήδη υπάρχοντα αγαθά. Για να πραγματοποιήσουμε μια έρευνα αγοράς διαδικτυακά, μπορούμε να φτιάξουμε ένα απλό ερωτηματολόγιο χρησιμοποιώντας για παράδειγμα το Google Form και στη συνέχεια να το προωθήσουμε είτε σε υπάρχοντες πελάτες είτε στους λογαριασμούς των social media που διατηρούμε (νεοσύστατη).
Βήμα 2ο: Ταυτότητα Καταναλωτή (Buyer Persona)
Αφού έχουμε κάνει την έρευνα αγοράς, το επόμενο βήμα είναι να φτιάξουμε ένα πρότυπο καταναλωτή το οποίο θα είναι βασισμένο στα δεδομένα που έχουμε αποκομίσει από την έρευνα που πραγματοποιήσαμε. Πρόκειται για εν δυνάμει πελάτη μας, του οποίου καλούμαστε να ικανοποιήσουμε τις ανάγκες, να επιλύσουμε πιθανά προβλήματα (pain points) και να προσέξουμε ιδιαιτερότητες του χαρακτήρα του. Ο Buyer Persona μας βοηθάει να κατανοήσουμε, να ορίσουμε ή ακόμα και να αντιληφθούμε το είδος του target group στο οποίο θα πρέπει να απευθυνθούμε ούτως ώστε να μεγιστοποιήσουμε τα αποτελέσματα της διαφημιστικής μας καμπάνιας.
Βήμα 3ο: Εταιρική Διαδικτυακή Ταυτότητα
Όσο αυτονόητο και αν ακούγεται, δεν είναι! Υπάρχουν ακόμα πάρα πολλές επιχειρήσεις αλλά και επαγγελματίες που δεν έχουν καμία διαδικτυακή παρουσία. Η ύπαρξη σωστά δομημένης ιστοσελίδας, η οποία θα πρέπει να είναι εύχρηστη από όποια συσκευή (Η/Υ, tablet και κινητό) και αν ο χρήστης επιλέξει να την επισκεφτεί, αλλά και λογαριασμού στα μέσα δικτύωσης (social media account), αποτελούν τα βασικά εργαλεία μιας επιτυχημένης πορείας στο ψηφιακό μάρκετινγκ. Η επιλογή των social media accounts που θα δημιουργήσει μια επιχείρηση θα είναι ανάλογη με τις υπηρεσίες ή τα προϊόντα που παρέχει έχοντας πάντα ως κεντρικό της άξονα την εταιρική της κουλτούρα.
Βήμα 4ο: Content Marketing
Είναι πολύ σημαντικό, το περιεχόμενο που ανεβάζουμε τόσο στην ιστοσελίδα της εταιρείας όσο και στους αντίστοιχους λογαριασμούς των social media, να είναι επίκαιρο, συγκεκριμένο και σχετικό με τις υπηρεσίες και τα προϊόντα που προσφέρει η εταιρεία μας. Ανάλογα με το είδος του αγαθού που θέλουμε να προωθήσουμε, χρησιμοποιούμε και διαφορετικές τεχνικές, όπως videos, info graphics, e-books κλπ. Ας μην ξεχνάμε ότι θέλουμε να κάνουμε την online παρουσία μας αισθητή, συνεπώς οι λέξεις που χρησιμοποιούμε (tags και όχι μόνο) για να διανθίσουμε και να εμπλουτίσουμε με πολλές δόσεις γλαφυρότητας το περιεχόμενο της ιστοσελίδας μας, στην συγκεκριμένη περίπτωση μπορούν κυριολεκτικά να επηρεάσουν το περιβάλλον στο οποίο ενεργούμε, καθώς έχουν τη δύναμη είτε να μας ανεβάσουν ψηλά στα αποτελέσματα του SEO είτε να μας γκρεμίσουν στα Τάρταρα!
Βήμα 5ο Στοχευμένη Διαφήμιση
Έχοντας στο μυαλό μας το target group στο οποίο απευθυνόμαστε καθώς επίσης και τα προβλήματα (pain points) που καλούμαστε να επιλύσουμε μέσω των προσφερόμενων αγαθών ή υπηρεσιών μας, έφτασε η στιγμή να επιλέξουμε πολύ προσεκτικά τον τρόπο με τον οποίο θα διαφημίσουμε την εταιρεία μας online. Google Ads, Facebook Ads, Twitter, Pinterest, YouTube κλπ, είναι μερικές από την πληθώρα επιλογών που έχουμε για να παρουσιάσουμε τη δουλειά μας. Προσοχή όμως! Δεν είναι όλα τα εργαλεία κατάλληλα! Θα πρέπει να θυμόμαστε ότι όλες οι κινήσεις μας είναι βασισμένες στη στρατηγική που έχουμε σχεδιάσει αφού έχουμε κάνει την έρευνα αγοράς (Βήμα 1), έχουμε φτιάξει το προφίλ του εν δυνάμει πελάτη μας (Βήμα 2) και κινούμαστε μέσα στο budget που έχουμε επιλέξει.
Καλή επιτυχία!