Δίνετε συνέντευξη σε ΜΜΕ; | Μην κοπείτε στο μοντάζ

    Από: Θέμης Σαρανταένας

Θα δώσετε συνέντευξη σε κάποιο ΜΜΕ; Προετοιμαστείτε καλύτερα.

Όταν ξεκινάτε μία startup ή οποιαδήποτε άλλη επιχείρηση, έχετε όνειρα. Όνειρα ανάπτυξης, όνειρα καθιέρωσης, όνειρα επιτυχίας, όνειρα για το πρώτο κατάστημα, το δεύτερο, το δέκατο, το άνοιγμα στο εξωτερικό, κλπ. Πολύ σπάνια όμως το όνειρό σας είναι εξαρχής να δώσετε συνέντευξη σε κάποιο ΜΜΕ – εκτός φυσικά αν είστε YouTuber ή Tik-Toker και οι συνεντεύξεις είναι “μέρος της δουλειάς”.

Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα, όταν έρθει η ώρα να αντιμετωπίσετε τα media (και σίγουρα θα έρθει αν είστε entrepreneur με ταλέντο) να είστε σχετικά απροετοίμαστοι και να κάνετε, κάποιες φορές λάθη που δεν θα έπρεπε. Η συνέντευξη φαίνεται εύκολη, αλλά δεν είναι!

Δείτε στο άρθρο μου που ακολουθεί συμβουλές για να προετοιμαστείτε καλύτερα και… καλή σας συνέντευξη!

 

Μείνετε στο αντικείμενό σας

Ό,τι λέτε σε μία συνέντευξη, καταγράφεται, και πλέον χάρη στο διαδίκτυο, δεν σβήνεται σχεδόν ποτέ. Ο πρώτος, απαράβατος κανόνας, είναι να μην τοποθετείστε εκτός του αντικειμένου σας. Το μικρόφωνο και η κάμερα πολλές φορές ασκούν γοητεία. Είναι σειρήνες που χαλαρώνουν το πνεύμα και “λύνουν” τη γλώσσα.

Ακριβώς για αυτό, όταν τοποθετείστε εκτός του αντικειμένου που κατέχετε καλύτερα από τον καθένα, είναι πολύ πιθανό να υποπέσετε σε ένα από τα 4 βασικά σφάλματα. Δείτε στη συνέχεια ποια είναι τα τέσσερα μεγάλα “ΜΗ”.

 

Τα τέσσερα ”MH

ΜΗΝ σχολιάζετε τα τρέχοντα κοινωνικά θέματα, ιδίως του αστυνομικού δελτίου. Δεν έχετε τίποτα να κερδίσετε, αλλά έχετε πολλά να χάσετε.

ΜΗΝ κάνετε χιούμορ με ιστορίες της επικαιρότητας, ακόμα και αν το χιούμορ σας είναι (ή εσείς νομίζετε ότι είναι) καλοπροαίρετο. Το δικό σας αστείο ίσως είναι  θανάσιμη προσβολή για κάποιον άλλον.

ΜΗΝ επαναλαμβάνετε θεωρίες συνωμοσίας και οτιδήποτε έχει “καφενειακή” λογική, ειδικά από ανώνυμα ποσταρίσματα στα social media.

Και πάνω από όλα, ΜΗΝ τοποθετείστε πολιτικά. Ούτε υπέρ, ούτε κατά, ούτε για τα εγχώρια, ούτε για τα διεθνή δρώμενα. Εάν δημιουργείτε μία ανερχόμενη αυτοκρατορία ζαχαροπλαστικής, μιλήστε με πάθος για τα μακαρόν και όχι για τον Μακρόν.

 

Ο ρυθμός είναι το παν

Τα ατελείωτα χάσματα, τα πολλά “εεε…”, οι προτάσεις που αρχίζουν χωρίς να τελειώνουν κλπ είναι συνταγή για την αποτυχία. Σε μία συνέντευξη ο ρυθμός είναι το παν. Πριν απαντήσετε, δώστε μισό με ένα δευτερόλεπτο στον εαυτό σας για να ολοκληρώσετε την απάντηση μέσα στο μυαλό σας και κατόπιν δώστε την και στον συνομιλητή σας.

 

Βάλτε μία άνω τελεία

Ένα από τα πιο συνηθισμένα λάθη στις συνεντεύξεις, ειδικά των “πρωτάρηδων” είναι η τάση να απαντούν επ’ άπειρον. Πολλές φορές, ενώ έχει ήδη απαντηθεί η ερώτηση, ο συνεντευξιαζόμενος επαναλαμβάνει την απάντηση με άλλο τρόπο. Και αν στις μαγνητοσκοπημένες εκπομπές, αυτό μπορεί να κοπεί στο μοντάζ, στις ζωντανές είναι ό,τι χειρότερο. Βάλτε λοιπόν μία άνω τελεία όπου χρειαστεί και μετά μία τελεία.

 

Απαντήστε στις δύσκολες ερωτήσεις

Είναι πάρα πολύ σημαντικό να απαντήσετε σε όλες τις ερωτήσεις, ακόμα και στις δύσκολες. Αυτό μάλιστα πρέπει να το κάνετε με ηρεμία, με στιλ, και ποτέ με σαρκασμό, πνεύμα αντιλογίας ή εχθρική διάθεση προς τον άνθρωπο που σας παίρνει συνέντευξη. Αν σας κάνει δύσκολες ερωτήσεις, σημαίνει ότι κάνει τη δουλειά του σωστά. Ο σκοπός σας είναι να δείξετε ότι εσείς, όπως η επιχείρησή σας, έχετε απαντήσεις στα πάντα.

 

Προσέξτε τη γκαρνταρόμπα σας

Κάθε λεπτομέρεια μετρά. Δείξτε επιφυλακτικότητα και αν πρόκειται να κάνετε κάποιο ενδυματολογικό λάθος, είναι καλύτερο να σφάλλετε επί το ασφαλέστερον. Αυτό σημαίνει ότι συντηρητικές “all weather” επιλογές σακακιού, πουκαμίσου, ταγιέρ, παπουτσιού κλπ είναι προτιμότερες από έντονα, περίεργα ή “παρδαλά” χρώματα. Τα παραπάνω ισχύουν και για το χτένισμα. Και κάτι ακόμα – αν πρόκειται για τηλεοπτική συνέντευξη, αποφύγετε ρίγες ή καρό. Θα ζαλίσετε τον θεατή.

 

Προετοιμαστείτε σαν να είναι διαγώνισμα στο σχολείο

Τέλος, σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να πάτε απροετοίμαστος στη συνέντευξη. Στις περισσότερες συνεντεύξεις, θα σας έχει δοθεί ήδη από πριν μία λίστα ερωτήσεων. Μην καταπιαστείτε μαζί τους κατά τη διάρκεια της συνέντευξης, αυτοσχεδιάζοντας. Διατρέχετε τον κίνδυνο να φανείτε αδιάβαστος, ή, ακόμα χειρότερα, άσχετος.

Μελετήστε τις ερωτήσεις και προετοιμαστείτε, όπως ακριβώς προετοιμαζόσασταν για τα διαγωνίσματα στο σχολείο. Και είμαι σίγουρος ότι θα περάσετε με άριστα!

από: Θέμης Σαρανταένας

Ο Θέμης Σαρανταένας είναι Πιστοποιημένος Σύμβουλος Μάρκετινγκ και Ανάπτυξης Επιχειρήσεων & Επιχειρηματιών (ως Senior Marketing Consultant από τον Σύνδεσμο Εταιρειών Συμβούλων Μάνατζμεντ Ελλάδος βάσει του Προτύπου ΕΝ ISO / IEC17024:2012) στην Ελλάδα και στην Κύπρο (www.marketingconsultant.gr & www.marketingconsultant.com.cy) και ασχολείται ενεργά στο χώρο τα τελευταία δέκα οκτώ χρόνια. Εργάστηκε για πολλά χρόνια στην L’Oreal Hellas σε θέσεις επικοινωνιακού και εμπορικού μάρκετινγκ σε μάρκες με τις περισσότερες πωλήσεις όπως: Biotherm (Homme), L’ Oreal Professionnel, Lancοme και τη νέα μάρκα για την Ελλάδα Kiehl’s. Με την πολυετή εμπειρία του έχει εξειδικευτεί στην ψυχολογία του καταναλωτή και αναγνωρίζει τους μηχανισμούς για την εμπλοκή του στη διάδραση της πώλησης με μεγαλύτερη επιτυχία. Σήμερα ειδικεύεται στην ανάπτυξη των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων με πλούσιο πελατολόγιο από πολλούς και διαφορετικούς κλάδους. Ακόμα, εκπαιδεύει στελέχη και ιδιοκτήτες μικρών επιχειρήσεων με Σεμινάρια Μάρκετινγκ και Επιχειρηματικών ∆εξιοτήτων (Soft Skills). Παράλληλα, είναι εκπαιδευμένος Business & Personal Coach, μέλος του HCA (Hellenic Coaching Association), του EMCC (European Mentoring & Coaching Council) & του ICF (International Coaching Federation).

Το 2019 και το 2021 βραβεύτηκε ως «Best Marketing Consultant» στα βραβεία Franchise για την προσφορά του στον κλάδο. Ακόμα, επιμελείται και παρουσιάζει την τηλεοπτική θεματική εκπομπή «Marketing in Practice» που προβάλλεται από το 2014 στο Attica TV/SBC TV και δέκα ακόμα περιφερειακούς σταθμούς στην Ελλάδα. Τέλος, τα marketing podcasts του φιλοξενούνται στην Athens Voice.