CSR

Οι πιο διάσημες εταιρείες του πλανήτη με βάση την εταιρική ευθύνη

Κάποιες από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου ανακάστηκαν το προηγούμενο έτους να θέσουν σε εφαρμογή ενέργειες διαχείρισης κρίσεων, στην προσπάθειά τους να μαζέψουν τα κομμάτια τους, μετά από σκάνδαλα που ξέσπασαν και κλόνισαν τη φήμη τους. Παρά το ότι αρκετές εταιρείες δεν έχουν καταφέρει ακόμα να επαναφέρουν την εμπιστοσύνη των μετόχων στα πρότερα επίπεδα, κάποιες άλλες έχουν κάνει σημαντικά βήματα προωθώντας τη δέσμευσή τους για εταιρική ευθύνη.

Το 2018 παρατηρήσαμε μια διάβρωση εμπιστοσύνης και τώρα οι εταιρείες είναι πιο διαφανείς και ακολουθούν υψηλότερα ηθικά πρότυπα“, λέει ο Stephen Hahn-Griffiths, υψηλόβαθμο στέλεχος του Ινστιτούτου Φήμης (RI), μια εταιρεία μέτρησης φήμης και υπηρεσιών διαχείρισης. Από το 2011, η RI δημοσιεύει το CR RepTrak, μια ετήσια μελέτη για τις εταιρείες με την καλύτερη φήμη στον τομέα της εταιρικής υπευθυνότητας στον κόσμο. Η κατάταξη της φετινής χρονιάς αποκαλύπτει μια βελτίωση της συνολική επίδοσης των επιχειρήσεων κατά 1,6 μονάδες, αρκετή για να αντισταθμιστεί η μέση πτώση 1,4 μονάδων που σημειώθηκε το 2018.

Δεν σημαίνει απαραίτητο ότι οι εταιρείες έχουν κάνει κάτι δραματικά διαφορετικό, αλλά κάνουν καλύτερη δουλειά στο να δείχνουν ότι έχουν καλές προθέσεις“, λέει ο Hahn-Griffiths. “Οι εταιρείες επέλεξαν να σταχυολογήσουν ένα πράγμα που έχει σημασία, αντί να προσπαθήσουν να αντιμετωπίσουν όλα τα θέματα, και αυτό έχει προκαλέσει αύξηση των βαθμολογιών εταιρικής ευθύνης“.

Δείτε τις πρώτες 42 εταιρείες

 

Στις μέρες μας, η εταιρική ευθύνη είναι εξίσου σημαντική για την επιχειρηματική επιτυχία όσο και η οικονομική απόδοση και οι οργανισμοί που έχουν υιοθετήσει μια προσεκτικότερη προσέγγιση της εταιρικής ευθύνης έχουν αναμφισβήτητα καταφέρει να κερδίσουν μεγάλη μερίδα της κοινής γνώμης. “Αυτή είναι  στρατηγική ευκαιρία για οποιαδήποτε επιχείρηση σήμερα“, λέει ο Hahn-Griffiths. “Εξηγήστε στον κόσμο τι κάνετε για να έχετε θετικό αντίκτυπο στην κοινωνία με τρόπο μοναδικό για τον οργανισμό σας – που μπορεί να κάνει μεγάλη διαφορά“.

Καμία εταιρεία δεν έχει αποδείξει τη δέσμευσή της για την εταιρική ευθύνη όσο η Lego. Η δανέζικη εταιρεία παιχνιδιών ανέβηκε δύο θέσεις και βρέθηκε στην πρώτη θέση της φετινής λίστας χάρη στις σταθερές προσπάθειες περιβαλλοντικής βιωσιμότητας, εμφανής ακόμη και στα πολύχρωμα τουβλάκια της που αποτελούν συνώνυμο της εταιρείας. Πέρυσι, η Lego άρχισε να παράγει κομμάτια από πολυαιθυλένιο φυτικής προέλευσης, το πρώτο από τα πολλά βήματα για την επίτευξη της αποστολής της να καταστήσει τα lego φιλικά προς το περιβάλλον μέχρι το 2030. Η εταιρεία απέχει επίσης περίπου επτά ποσοστιαίες μονάδες από την επίτευξη του στόχου της να ανακυκλώνει το 100% των αποβλήτων της ως το 2025. Επιπλέον, προχωρά με ρυθμό ταχύτερο του χρονοδιαγράμματος που έχει θέσει όσον αφορά τον στόχο να καλύψει το σύνολο της ενέργειας που καταναλώνει από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, επενδύοντας σε υπεράκτια αιολικά πάρκα στη Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο. “Η Lego ανέβασε τον πήχη των δεσμεύσεών της για τον πλανήτη του αύριο”, λέει ο Hahn-Griffiths. “Έχει αναδείξει την εταιρική ευθύνη σε προτεραιότητά της, ενώ ό,τι κάνει το κάνει σιωπηρά“.

Ένας άλλος οργανισμός που έχει καταστήσει τη βιωσιμότητα, επιχειρηματική προτεραιότητα, είναι η Danone. Ο αιωνόβιος κολοσσός των τροφίμων μπορεί να εδρεύει στη Γαλλία, αλλά οι αποδείξεις για την πρωτοβουλία της “One Planet. One Health” (που, όπως υποδηλώνει το όνομα, έχει στόχο να βελτιώσει την υγεία του κόσμου και όσων κατοικούν σ’ αυτόν), είναι πανταχού παρούσες όπως και το γιαούρτι της για το οποίο είναι κυρίως γνωστή. Στην Αργεντινή, για παράδειγμα, η Danone συνεργάστηκε με μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς και αξιωματούχους τοπικής αυτοδιοίκησης για την κατασκευή του πρώτου φρεφονηπιακού κέντρου στην πόλη Salta, όπου διατροφολόγοι και παιδίατροι είναι διαθέσιμοι για να καθοδηγούν τους γονείς κατά τις πρώτες 1.000 ημέρες ζωής των παιδιών τους. Και στη Νέα Ζηλανδία, η εταιρεία έχει κάνει βήματα για την επίτευξη του στόχου της να επιτύχει ουδέτερο ισοζύγιο εκπομπών άνθρακα μέχρι το 2050, επενδύοντας 20 εκατ. δολάρια για τον εκσυγχρονισμό του εργοστασίου γάλακτος ώστε να μειώσει τις εκπομπές CO2 κατά 20.000 τόνους ετησίως. Η θυγατρική της Danone στις ΗΠΑ, Danone North America, έλαβε πέρυσι πιστοποίηση “Β Corp” (πιστοποίηση για κοινωνική και περιβαλλοντική επίδοση). Δεδομένου δε ότι ο όμιλος εργάζεται για να διασφαλίσει ότι όλες οι οντότητές του θα λάβουν την ίδια διάκριση μέχρι το 2030, δεν είναι παράλογο να σκεφτεί κανείς ότι η εταιρεία θα συνεχίσει ανεβαίνει στην κατάταξη από τη θέση 19 που βρίσκεται σήμερα. “Η Danone είναι πραγματικά μια εταιρεία που αντιπροσωπεύει ένα κίνημα“, λέει ο Hahn-Griffiths. “Δεν έχει απλώς εδραιωθεί ως B Corp επιχείρηση, αλλά έχει αγκαλιάσει πραγματικά τους στόχους ESG (Περιβαλλοντικής και Κοινωνικής επίδοσης και Ορθής Διακυβέρνησης) που έθεσαν τα Ηνωμένα Έθνη“.

Οι στόχοι στους οποίους αναφέρεται ο Hahn-Griffiths είναι οι Στόχοι για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη του ΟΗΕ, ένας κατάλογος 17 οικονομικών, περιβαλλοντικών και κοινωνικών στόχων που οι υπογράφοντες επιδιώκουν να επιτύχουν μέχρι το 2030. Όπως η Danone έχει ευθυγραμμίσει τους στόχους αειφορίας της με εκείνους του ΟΗΕ, έτσι έχει κάνει και η ExxonMobil, και αυτό έκανε τη διαφορά στα μάτια του κοινού. Παρότι ο Αμερικανικός γίγαντας πετρελαίου και φυσικού αερίου δεν έχει καταφέρει ακόμη να μπει στις 100 πρώτες θέσεις αυτής της κατάταξης, έχει επιδείξει αξιοσημείωτη δέσμευση στους στόχους του ΟΗΕ ώστε να κερδίσει τον τίτλο της εταιρείας με τη μεγαλύτερη βελτίωση, η φήμη της για την εταιρική ευθύνη αυξήθηκε 4,9 βαθμούς σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Και έχοντας επενδύσει πρόσφατα 100 εκατ. δολάρια σε ένα πρόγραμμα έρευνας και ανάπτυξης με στόχο τη μείωση των εκπομπών ρύπων, σε συνεργασία με το Εργαστήριο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας του Υπουργείου Ενέργειας των ΗΠΑ και το Εθνικό Εργαστήριο Ενεργειακών Τεχνολογιών (μία από τις επενδύσεις συνολικού ύψους 16,5 δισ. δολαρίων που έχει πραγματοποιήσει η εταιρεία από το 2000 μέχρι σήμερα σε ενεργειακά αποδοτικές τεχνολογίες) η ExxonMobil μπορεί πολύ εύκολα να ανατρέψει την άποψη που κατατάσει τις εταιρείες ενέργειας σε αυτές με τη χειρότερη φήμη. “Σε μεγάλο βαθμό η βελτίωση που παρατηρείται στις εταιρείες ενέργειας οφείλεται στο γεγονός ότι αντιλαμβάνονται πως το θέμα δεν αφορά το πετρέλαιο – αφορά τις άλλες πηγές ενέργειας, το τι κάνουν για να σεβαστούν τον πλανήτη”, λέει ο Hahn-Griffiths. “Η εταιρική ευθύνη δεν είναι πλέον προαιρετική – είναι κρίσιμη για κάθε επιχείρηση, αλλά είναι ιδιαίτερα σημαντική για τις εταιρείες που επιθυμούν να βελτιώσουν τη φήμη τους“.

Ενώ το 2019 ήταν σίγουρα καλύτερο για την παγκόσμια επιχειρηματική κοινότητα από το 2018, με τη συλλογική φήμη σε άνοδο, οι περισσότερες εταιρείες έχουν ακόμη πολύ δρόμο να καλύψουν. Οι εταιρείες που επιθυμούν να σημειώσουν πρόοδο δεν έχουν την πολυτέλεια να θεωρούν την εταιρική ευθύνη απλώς μια ανησυχία των επικεφαλής. “Η πραγματικότητα είναι ότι κάθε εργαζόμενος σε μια εταιρεία έχει να διαδραματίσει έναν ρόλο στην υλοποίηση της εταιρικής ευθύνης. Διαφορετικά, μπορεί πραγματικά να δημιουργήσει κίνδυνο για την εταιρεία“, λέει ο Hahn-Griffiths. “Η δέσμευση για εταιρική ευθύνη μπορεί να καθορίσει την κληρονομιά μιας εταιρείας“.

Πηγή: Capital.gr