Τι είναι το rebranding και πότε πρέπει να το κάνουμε.
Το branding είναι απαραίτητο για κάθε επιχείρηση, ανεξαρτήτως μεγέθους, δραστηριότητας ή πελατολογίου. Αυτό είναι κάτι στο οποίο συμφωνούν όλα τα εγχειρίδια του marketing και όλοι οι ειδικοί της επικοινωνίας. Χωρίς branding, η επιχείρηση μοιάζει με αυτοκίνητο που προσπαθεί να τρέξει στον αυτοκινητόδρομο χρησιμοποιώντας μόνο πρώτη ταχύτητα. Ακόμα και μία Ferrari δεν θα τα καταφέρει.
Όλοι χρειάζονται branding, όμως κάποιοι χρειάζονται rebranding. Είτε για να σταματήσει η μάρκα να πληρώνει “αμαρτίες του παρελθόντος”, είτε επειδή ο καιρός έχει ωριμάσει, έρχεται, για κάθε brand, κάποια στιγμή το πλήρωμα του χρόνου. Η παλιά μάρκα έχει κάνει τον κύκλο της και η ανάγκη του rebranding είναι επιβεβλημένη.
Δείτε στο άρθρο μου που ακολουθεί σε ποιες περιπτώσεις πρέπει να γίνεται rebranding.
Ο ορισμός του rebranding
Rebranding ονομάζουμε τη διαδικασία κατά την οποία μία εταιρεία επανασχεδιάζει εκ του μηδενός ή κάνει αλλαγές, μικρές ή εκτεταμένες, στα βασικά στοιχεία του brand: λογότυπο, χρωματική παλέτα, γραμματοσειρές, συσκευασία, καταστήματα κλπ. Σε κάποιες περιπτώσεις, το rebranding μπορεί να είναι τόσο σαρωτικό, ώστε να φτάσει μέχρι και σε αλλαγή του ονόματος της εταιρείας (πολύ συνηθισμένο σε online applications).
Πότε πρέπει να γίνεται rebranding;
Απομόνωσα και σας παρουσιάζω 6 σημαντικούς λόγους. Αν η εταιρεία σας ανήκει σε κάποια από τις παρακάτω 6 κατηγορίες, σκεφθείτε σοβαρά το ενδεχόμενο rebranding.
Η εταιρεία δείχνει “παλαιική”
Έχετε δει αυτά τα πολύ ενδιαφέροντα, vintage λογότυπα της δεκαετίας του 60; Ας πούμε αυτά της ESKIMO (“σπίτι πλένει η Eskimo”) και της ΙΖΟΛΑ; Για την εποχή τους, ήταν πρωτοποριακά. Σήμερα όμως, θα έδειχναν παλαιικά, σχεδόν απαρχαιωμένα. Εάν η εταιρεία σας είναι δεύτερης ή τρίτης γενιάς και δεν έχετε κάνει ποτέ rebranding, ήδη μένετε πίσω χωρίς να το ξέρετε.
Το υπάρχον branding δεν είναι web και social media friendly
Ακόμη και αν δεν είστε εταιρεία 3 ή 4 γενιών, ακόμη και αν το brand σας δημιουργήθηκε κάποια στιγμή την τελευταία 20ετία, υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να μην είστε φιλικοί στη νέα ψηφιακή πραγματικότητα. Η επανάσταση της τελευταίας 20ετίας οδήγησε στην κατανάλωση επικοινωνίας σε όλο και μικρότερες επιφάνειες, όλο και μικρότερες οθόνες.
Τα περίεργα λογότυπα με τα μεγάλα σήματα και τα δυσανάγνωστα γράμματα κυριολεκτικά εξαφανίζονται στο σημερινό digital περιβάλλον. Μην κουράζετε τους πελάτες σας, και κυρίως, μην απογοητεύετε τους πιθανούς νέους πελάτες, επιμένοντας να χρησιμοποιείτε στοιχεία που δεν έχουν θέση στο σήμερα.
Μπαίνετε σε ένα νέο industry
Εάν ξεκινήσατε ένα πολύ επιτυχημένο brand πουλώντας βιβλία πριν 25 χρόνια, αλλά σήμερα έχετε ήδη ξεκινήσει να προσφέρετε λάστιχα ποτίσματος και είδη κήπου, το λογότυπο με το ανοιχτό βιβλίο και τα αρχικά σας δεν σας καλύπτει πλέον. Εάν οι ορίζοντές σας είναι τόσο πλατιοί ώστε να μπείτε σε ένα νέο κλάδο, η σκέψη σας δεν θα πρέπει να είναι τόσο στενή, ώστε να κρατήσετε το λογότυπο και τα υπόλοιπα στοιχεία branding της αρχικής σας δραστηριότητας.
Αλλάζετε το Brand Positioning Statement
Στις περιπτώσεις που το Brand Positioning Statement αλλάζει, το rebranding δεν είναι μόνο επιθυμητό – είναι υπεραπαραίτητο. Εάν το εστιατόριό σας από “πιατέλες θαλασσινών στη μέση” για casual diners γίνεται upscale και προσφέρει πλέον συναγρίδα από σεφ με χρυσό σκούφο, τότε το λογότυπό σας που θυμίζει fish and chips πρέπει να φύγει. Μαζί με αυτό και η πολυχρωμία και οι fun αφίσες στους τοίχους με τα χέρια που αρπάζουν γαρίδες, κλπ.
Ίσως το branding σας να ήταν εξαρχής προβληματικό
Κανείς δεν έχει συμβόλαιο με την επιτυχία. Κάποιες φορές, αν και το προϊόν ή η υπηρεσία σας είναι εξαίρετη, δεν είχατε εξαρχής το καλό branding που οφείλατε να έχετε – και αυτό τώρα σας τραβάει πίσω. Αυτή είναι μία περίπτωση αρκετά εύκολη για να τη διαπιστώσετε: σε ατομικό επίπεδο, το προϊόν σας αρέσει, αλλά συλλογικά, οι πωλήσεις είναι χλωμές. Τι χρειάζεστε; Rebranding, τώρα.
Rebranding εξαιτίας κακής φήμης
Τέλος, μία από τις πιο άτυχες στιγμές για έναν entrepreneur ή μία εταιρία είναι η ανάγκη του rebranding επειδή η εταιρεία έχει μέτρια προς κακή φήμη. Όμως δεν είναι πάντα το τέλος του κόσμου! Στις τελευταίες δεκαετίες του 20ου αιώνα, η κορεατική εταιρία Goldstar είχε τη φήμη της κατασκευής, στην καλύτερη περίπτωση, μετρίων συσκευών ήχου και εικόνας.
Μετά από ένα εκτεταμένο rebranding περιλαμβανομένης αλλαγής ονόματος, η εταιρεία αυτή είναι σήμερα η τέταρτη μεγαλύτερη πολυεθνική εταιρεία της Κορέας. Το όνομά της; LG Corporation.