Η ευκαιρία και η πρόκληση της πανδημίας έφερε στο e-Commerce ευρύτατα δημογραφικά κοινά που ή θα καθυστερούσαν να εμβαθύνουν και να υιοθετήσουν αυτή τη μέθοδο αγορών ή και δεν θα «συναντιόντουσαν» ποτέ με το e-shopping.
Ένα από τα θέματα που ανέδειξε αυτή η κατά συνθήκη σχέση, ήταν αυτό της ταχύτητας απόκρισης των e-pages. Καθώς το 40% των online αγοραστών παγκοσμίως εγκαταλείπουν ένα site αν χρειάζεται να περιμένουν περισσότερα από 3 sec για να φορτώσει, η ταχύτητα φόρτωσης αποτελεί το «νέο χρυσάφι» στο e-commerce. Tην ίδια στιγμή στην Ελλάδα έρευνα του ΣΕΠΕ αποκαλύπτει ότι το 1/3 των Ελλήνων δεν είναι ικανοποιημένοι με την ταχύτητα του Διαδικτύου.
Φταίει όμως μόνο η ταχύτητα που παρέχουν οι υποδομές; Από τα speed tests τα οποία μπορεί εύκολα να διενεργήσει κανείς με το σχετικό app της Google, τα στοιχεία για την ταχύτητα απόκρισης/φόρτωσης των ελληνικών e-shops είναι απογοητευτικά. Λιγότερο από ένα 15% «περνάει τον πήχη». Σε ένα τέτοιο περιβάλλον όπου τα γρήγορα e-shops συνιστούν μειονότητα, η βελτίωση της ταχύτητας απόκρισης συνιστά αναμφισβήτητα παράγοντα αλλαγής κατηγορίας της e-πιχείρησης. Τι πρέπει να κάνουν λοιπόν τα e-shops για να ανακτήσουν τη «φόρμα» τους και να τρέχουν με την επιθυμητή ταχύτητα στους λιανεμπορικούς διαδρόμους της πίστας του Διαδικτύου; Πως θα συγκρατήσει και πως θα μετατρέψει σε πελάτη ένας e-retailer… τους περαστικούς ή και συχνότερους επισκέπτες του οι οποίοι σχεδόν αυτόματα εγκαταλείπουν ένα βραδυκίνητο e-shop, τιμωρώντας το όταν «ροκανίζει» το χρόνο τους;
Η ιστορία είναι αμφίδρομη: Όσο περισσότερα ηλεκτρονικά καταστήματα στέκονται στο ύψος των περιστάσεων, τόσο αυξάνονται και οι απαιτήσεις των καταναλωτών αλλά και το αντίστροφο: Όσο ο καταναλωτής λειτουργεί χωρίς έλεος, τόσο και τα e-shops προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα στη δαρβινική λογική του «Die or Adapt».
Με λίγα λόγια, εάν το e-shop λειτουργεί με όρους που ικανοποιούσαν το μέσο χρήστη προ 3ετίας -δηλαδή πρό πανδημίας και χωρίς την προσθήκη του 5G- ο κίνδυνος απώλειας επισκεπτών και πωλήσεων είναι κάτι περισσότερο από ορατός και η πτώση των πωλήσεων δεν συνιστά παρά μια νομοτελειακή επίπτωση.
Η επένδυση στην ταχύτητα
Γιατί πρέπει -λοιπόν- να επενδύσει ο e-retailer σε ένα γρήγορο e-shop προκειμένου να ανεβάσει ταχύτητα και «επίπεδα» στην επιχείρησή του; Μα, για να κερδίσει περισσότερα με μικρότερη προσπάθεια και λιγότερους πόρους, για την ίδια προϊοντική συλλογή.
Ο γρήγορος βάζει πρώτος καλάθι
Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, η βελτιστοποίηση της ταχύτητας φόρτωσης μιας ιστοσελίδας αποτελεί μονόδρομο.
Σύμφωνα με τον κ. Γιώργο Γκαραγκάνη Project Manager της Plushost.gr, «υπάρχουν αρκετοί παράγοντες που μπορεί να επηρεάζουν την ταχύτητα μιας ιστοσελίδας. Και για ΟΛΑ τη βασική ευθύνη φέρει το e-commerce agency.
Ας δούμε πώς»:
Πίσω από τα όμορφα γραφικά και τα εντυπωσιακά animation υπάρχει… κώδικας και τα λάθη στον κώδικα μπορεί να στοιχίσουν σημαντικά στο website. Λανθασμένος κώδικας και μη-δομημένες σειρές, υπερβολική (ή άσκοπη) χρήση plugin, επιλογή template με πολλά κρυμμένα «σκουπίδια» στον κώδικα και χρήση custom CMS το οποίο δεν αναβαθμίζεται, αποτελούν τις κύριες αιτίες εξαιτίας των οποίων «σέρνεται» ένα e-shop.
Εικόνες μεγάλου μεγέθους
Υπερφορτωμένο Design
Ένα όμορφο ψηφιακό περιβάλλον έχει ως απώτερο στόχο την καλύτερη εμπειρία του χρήστη. Όμως μιαεράστια εικόνα στο slider του homepage και ένα HD video είναι ικανά να «πατήσουν φρένο» ή ακόμη και να τραβήξουν χειρόφρενο στη φόρτωση του e-shop.
Hosting Server
Τελευταίο, μα όχι αμελητέο, είναι το θέμα της επιλογής hosting server. Μπορεί να φαίνεται καλή ιδέα το ανέβασμα μιας σελίδας ή ενός e-shop σε ένα shared hosting provider που προσφέρει “unlimited” bandwidth, emails, disk space κ.ά., αλλά δυστυχώς τα περισσότερα shared hosting environments αποτυγχάνουν να δώσουν καλούς χρόνους απόκρισης σε περιόδους υψηλής κίνησης της σελίδας. H περίοδος της πανδημίας ήταν μια τέτοια και πολλοί shared hosting provider, «εξέθεσαν ανεπανόρθωτα» τις e-πιχειρήσεις στους δυνητικούς πελάτες τους.
Η φιλοξενία σε ένα hosting provider με γρήγορο server εγγυάται γρήγορο loading speed. Η υπηρεσία φιλοξενίας διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην απόδοση του e-shop.
Συμπερασματικά…το να γνωρίζει κανείς ένα πρόβλημα και να το ονοματίζει, απέχει πολύ από το να μπορεί να το λύσει ή να παρακολουθήσει/ελέγξει/εποπτεύσει τη λύση του.
Η λύση βρίσκεται στο μοντέλο της συνεργασίας με το εκάστοτε e-commerce agency. Αν η αντιμετώπιση κάθε πρόκλησης ή η λύση κάθε προβλήματος είναι συνδεδεμένη με την αμοιβή του, τα πράγματα γίνονται γρήγορα…απλά. Για εμάς στην Plushost «η ταχύτητα φόρτωσης αποτελεί ένα από τα κεντρικά προβλήματα που πρέπει να λύνονται σε ένα e–shop. Ωστόσο καθώς ο ανταγωνισμός εντείνεται, ο παράγοντας ‘ταχύτητα’ και ‘χρόνος’ δεν αφορά μόνο στη φόρτωση αλλά και στην εξυπηρέτηση, την προσαρμογή, στο last mile. Γιατί τι νόημα έχει η ταχύτητα φόρτωσης για ένα ηλεκτρονικό κατάστημα όταν η υπόλοιπη εξυπηρέτηση, η ποιότητα και η παράδοση των προϊόντων κάνουν τον e-καταναλωτή να ‘φορτώνει’ από άγχος και νεύρα;».