Η σημασία της συσκευασίας και tips
Τις προάλλες ήμουν στο αγαπημένο μου κατάστημα ξηρών καρπών στη Νέα Ιωνία. Παραγγέλνοντας κάσιους, αλατισμένα αμύγδαλα, αλλά και το σπάνιο χαρμάνι ελληνικού καφέ του καταστήματος, το μάτι μου έπεσε σε ένα νέο προϊόν: μία φιάλη μαστίχας με λεμόνι, με λευκό design, προστατευτικό διχτάκι, μοντέρνα γραφή και υπέροχο σχήμα.
Ένας λάτρης της μαστίχας δεν θα μπορούσε να αποφύγει τον πειρασμό να την αγοράσει. Και αυτό ακριβώς έκανα και εγώ – έστω και αν ΔΕΝ πίνω μαστίχα.
Δεν είναι τυχαίο. Οι έρευνες δείχνουν ότι το 70% των καταναλωτών, δηλαδή περισσότεροι από δύο στους τρεις, σχηματίζουν μία εικόνα για ένα brand μόνο και μόνο από τη συσκευασία του. Επιπλέον το 63% θεωρεί ότι η συσκευασία είναι τόσο σημαντική όσο και το ίδιο το brand.
Για αυτό, η συσκευασία δεν είναι το ήμισυ, αλλά το 63% του παντός. Δείτε στη συνέχεια του άρθρου μου περισσότερα για τη σημασία της συσκευασίας καθώς και κάποιες πρακτικές συμβουλές.
Ποτέ δεν έχεις μία δεύτερη ευκαιρία να κάνεις μία πρώτη εντύπωση
Στον σημερινό κόσμο, με τον συνεχή βομβαρδισμό brands, προϊόντων και υπηρεσιών, ο καταναλωτής έχει μεγαλύτερες επιλογές, αλλά μικρότερο attention span. Η προσοχή του, εκεί που δίνεται η μάχη, στο ράφι με τα προϊόντα, είναι στραμμένη προς αυτά που ήδη ξέρει και εμπιστεύεται.
Σε μία θάλασσα λοιπόν παρεμφερών προϊόντων, η συσκευασία σας πρέπει να μπορεί να ξεχωρίσει με την πρώτη ματιά, ώστε ο καταναλωτής να κάνει, έστω, το πρώτο βήμα: να τη σηκώσει από το ράφι και να της δώσει λίγα ακόμα από τα πολύτιμα δευτερόλεπτά του, μελετώντας την.
Σε αυτά τα λίγα δευτερόλεπτα, η συσκευασία πρέπει να “μιλήσει” στον καταναλωτή και να του πει τον μύθο του brand.
Η συσκευασία ως εργαλείο marketing
Η συσκευασία σας δεν μπορεί να είναι αποκομμένη από τον χαρακτήρα του brand σας. Εάν το προϊόν σας απευθύνεται στη γενιά του TikTok, μην τσιγκουνευτείτε το χρώμα. Εάν προσφέρετε κάτι premium, μην το συσκευάσετε σε κάτι φτωχό. Είναι αλήθεια ότι μία premium συσκευασία μπορεί να κοστίζει παραπάνω, αλλά πιστέψτε με, είναι το τελευταίο πράγμα στο οποίο θα θέλατε να κάνετε περικοπές budget.
Πείτε όχι στο overdesign
Υπάρχει κάποιος λόγος που τα βιβλία του Stephen King σχεδόν πάντα γράφουν με τεράστια γράμματα τόσο στη ράχη, όσο και στο εξώφυλλο του βιβλίου το όνομα του συγγραφέα και με πολύ μικρότερο μέγεθος τον τίτλο του εκάστοτε βιβλίου. Το brand είναι o Stephen King με τα εκατομμύρια αναγνωστών που θα αγόραζαν το οποιοδήποτε βιβλίο του, ανεξαρτήτως τίτλου.
Κάτι τέτοιο θα έπρεπε να συμβαίνει και με το brand σας. Προσωπικά, έχω αναρίθμητα παραδείγματα όπου είμαι στο super market και κρατώ μία συσκευασία, πραγματικά υπέροχη σε design, αλλά με πάρα πολύ φτωχό branding. Μία δυό φορές μάλιστα, καθώς κουνούσα το κεφάλι απογοητευμένος, κάποιες κυρίες με ρώτησαν “δεν είναι καλό;”
Το προϊόν μπορεί να είναι καλό, εξαίρετο, μία, ας πούμε μαρμελάδα, χωρίς πηκτίνη, χωρίς ζάχαρη, με ολόκληρα κομμάτια φράουλας. Αλλά… με αυτό το “καλλιτεχνικό” στιλ στο λογότυπο και αυτή τη δύσκολη ελεύθερη γραφή, σε 5 λεπτά θα αναρωτιέστε “μα πώς την έλεγαν τη μαρμελάδα;”.
Πείτε ένα μεγάλο “όχι” στο overdesign. Ο σκοπός του brand σας δεν είναι να κερδίσει βραβεία γραφιστικής, αλλά την προτίμηση του καταναλωτή.
Μην βάζετε τον καταναλωτή να μαντεύει
Η συσκευασία σας πρέπει αμέσως να δίνει στοιχεία και απαραίτητες πληροφορίες. Εάν η συσκευασμένη σαλάτα σας είναι κομμένη, έτοιμη για το τραπέζι και για κατανάλωση, αναφέρετέ το – μην βάζετε τον καταναλωτή στη διαδικασία να σκεφτεί αν η ρόκα σας χρειάζεται πλύσιμο και ότι αν δεν την πλύνει θα δηλητηριάσει τα παιδάκια του.
Ακούστε τον πλανήτη – και τον καταναλωτή
Η οικολογική συνείδηση, τόσο του καταναλωτή, όσο και η δική σας είναι πλέον ιδιαίτερα ανεπτυγμένη. Το κοινό προτιμά, όλο και περισσότερο, συσκευασίες ανακυκλώσιμες με ελάχιστο αποτύπωμα στο περιβάλλον. Κινηθείτε προς αυτή την κατεύθυνση και ο καταναλωτής θα σας ανταμείψει – το ίδιο και η συνείδησή σας!
Σκεφθείτε τα υλικά των συσκευασιών σας
Έστω και αν σε πολλές περιπτώσεις, η πλαστική συσκευασία (έστω και από ανακυκλώσιμο πλαστικό) είναι μονόδρομος, σκεφθείτε άλλα υλικά συσκευασιών που θα μπορούσαν ίσως να “κάνουν τη δουλειά” για εσάς, ακόμη και για μία περιορισμένη σειρά προϊόντων. Ξύλο, γυαλί, φελλός ή χαρτί μπορούν να δώσουν μία διαφορετική, ποιοτική και πιο σπάνια εικόνα σε κάθε προϊόν.
Η ίδια η συσκευασία ως κανάλι επικοινωνίας
Τέλος, μην ξεχνάτε ότι η συσκευασία σας είναι ένα κανάλι επικοινωνίας προς το κοινό. Κάποιες φορές, πραγματικά “μιλά” με τον καταναλωτή, μέσα από ένα flash ή ένα sticker. Βεβαιωθείτε ότι τα μηνύματά σας σε αυτές τις περιπτώσεις συνάδουν με το brand. Εάν προσφέρετε ένα παλαιωμένο κονιάκ 50 ετών, μην βάλετε τρία θαυμαστικά στο συνοδευτικό στικεράκι:
“Παλαιωμένο κονιάκ 50 ετών σε ειδική προσφορά!!!”
Tip: γενικά αποφύγετε τα 3 θαυμαστικά παντού!!!