Η επανάσταση των ψηφιακών αγορών ωριμάζει

    Από: Startup Team
Όσο περισσότερο οι αλγόριθμοι, που μαθαίνουν από τις προτιμήσεις μας, κερδίζουν έδαφος στην μεσολάβηση και τελικά την επιμέλεια οποιασδήποτε αγοράς για λογαριασμό μας, τόσο περισσότερο θα αλλάζει και το λιανεμπόριο. Οι γιγάντιες ταξιδιωτικές μηχανές αναζήτησης, όπως οι TripAdvisor, Expedia, Kayak και Google Flights, αντικαθιστούν πλέον τους ταξιδιωτικούς πράκτορες για τους περισσότερους καταναλωτές. Σύντομα, ανεξάρτητες μηχανές όπως αυτές θα μπορούσαν να προκαλέσουν το επόμενο κύμα αναταράξεων στο λιανικό εμπόριο. Το πρώτο στάδιο της επανάστασης ψηφιακών αγορών βοήθησε τους καταναλωτές να εξοικονομήσουν χρόνο και χρήμα, επιτρέποντάς τους να αγοράσουν τα πράγματα που ήθελαν χωρίς να χρειάζεται να πάνε σε ένα παραδοσιακό κατάστημα λιανικής πώλησης. Ένα σημαντικό μέρος του δεύτερου σταδίου θα είναι πιθανώς μια δραστική βελτίωση των τεχνολογιών που θα εξατομικεύουν τις συστάσεις και στη συνέχεια θα «χτενίζουν» το διαδίκτυο για την καλύτερη προσφορά.

Ορισμένοι καθιερωμένοι λιανέμποροι προσφέρουν ήδη υπηρεσίες για να βοηθήσουν τους πελάτες να εντοπίσουν τα καταλληλότερα γι αυτούς προϊόντα μεταξύ αυτών που προσφέρουν. Η Amazon συλλέγει κριτικές χρηστών και προσαρμόζει τις προτάσεις της βασιζόμενη σε αλγόριθμους που μαθαίνουν. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η λιανεμπορική εταιρεία γυανικείων ειδών Topshop και το πολυκατάστημα John Lewis συνεργάζονται με την online μηχανή αναζήτησης Dressipi, για να δημιουργησουν εξατομικευμένες συστάσεις βασισμένες στο αρχικό προφίλ και στη συνέχεια από μηχανική μάθηση που συγκεντρώνει τις προτιμήσεις.

Μια νέα γενιά μηχανών λιανικών επιλογών θα λειτουργεί σαφέστερα για λογαριασμό των πελατών, προσφέροντας διαφάνεια, ουδετερότητα και έναν απεριόριστο κατάλογο. Ακριβώς όπως οι αντίστοιχες για τις πτήσεις, η Google Flights, η Hopper και η Skyscanner, βρίσκουν τις χαμηλότερες δυνατές τιμές, ψηφιακοί επιμελητές θα μπορούσαν να κατευθύνουν τους καταναλωτές στον λιανοπωλητή που έχει τις καλύτερες προσφορές – ή να τους συμβουλεύσει να καθυστερήσουν μια αγορά όταν είναι πιθανή μια καλύτερη προσφορά. Με τον ίδιο τρόπο που η Expedia κάνει κρατήσεις απευθείας στις ξενοδοχειακές αλυσίδες, αυτοί οι ψηφιακοί επιμελητές θα μπορούσαν να διαπραγματευτούν όρους απευθείας με τους κατασκευαστές.

Όταν συμβεί αυτό, αναμένουμε ότι οι επιμελητές λιανικής θα γίνουν αυτοτελής αγορά, αλλάζοντας τη δομή του τομέα λιανικής πώλησης και συγκεντρώνοντας σημαντικό μερίδιο των λιανικών πωλήσεων. Σύμφωνα με έρευνα των Bobby Gibbs* και Nick Harrison** οι τρεις μεγαλύτεροι ταξιδιωτικοί διαμεσολαβητές, Expedia, Holding και C-Trip, αντιπροσώπευαν σχεδόν το 20% των συνολικών πωλήσεων μιας παγκόσμιας αγοράς 1,3 τρισ. δολαρίων το 2017. Οι ερευνητές υπολόγισαν, βάσει των εταιρικών αναφορών, ότι 20% αυτού του μεριδίου είναι αμοιβές, που ανέρχονται σε πάνω από 25 δισ. δολάρια καθαρά έσοδα. Και προβλέπουν ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης μεταξύ 20% και 45%.

Ως εκ τούτου, θεωρούν ότι η επιμέλεια λιανικής θα μπορούσε να ακολουθήσει μια παρόμοια τροχιά. Βεβαίως, η πρόοδος της τεχνολογίας και οι διαφορές μεταξύ των επιμελητών ταξιδιών και εκείνων του λιανικού εμπορίου δυσχεραίνουν τις άμεσες συγκρίσεις. Ωστόσο, οι ψηφιακοί λιανοπωλητές όπως η Amazon και η Alibaba εξαλείφουν ήδη τα παραδοσιακά σύνορα λιανικής πώλησης και οι καταναλωτές έχουν επιδείξει μεγάλη και ολοένα αυξανόμενη διάθεση για ψηφιακές αγορές. Έτσι, φαίνεται δικαιολογημένο να υποθέσουμε ότι η λιανική επιμέλεια τελικά θα μοιάζει όλο και περισσότερο με εκείνη των ταξιδιών.

Σύμφωνα, λοιπόν, με τους ερευνητές αναδύονται τρεις τύποι ψηφιακών μηχανών επιμέλειας:

Χαρτογράφοι της αγοράς

Οι χαρτογράφοι της αγοράς οργανώνουν ένα ευρύ φάσμα επιλογών με αποτελεσματικό και διαφανή τρόπο στον ταξιδιωτικό κλάδο. Εταιρείες όπως οι Skyscanner και Kayak βελτιστοποιούν χιλιάδες συνδυασμούς δρομολογίων και αερομεταφορέων, παρέχοντας στους χρήστες οικονομικές και χρονικά αποδοτικές επιλογές από ένα πολύπλοκο σύνολο αεροπορικών εισιτηρίων με ποικίλες τιμές.

Η ίδια αρχή λειτουργεί και στο λιανικό εμπόριο – αλλά σε πολύ μικρότερη κλίμακα μέχρι σήμερα. Η Google Shopping για παράδειγμα, θα αναζητήσei την καλύτερη προσφορά σε ένα παλτό συγκεκριμένου σχεδιασμού, χρώματος και μεγέθους. Θα βρει οθόνες τηλεοράσεων και πλυντήρια πιάτων μέσα σε ένα συγκεκριμένο εύρος τιμών. Και θα εμφανίσει στον καταναλωτή συναφείς επιλογές αγοράς όπως π.χ. για απορρυπαντικά. Στη συνέχεια, η Google Shopping θα κατευθύνει τον πελάτη στο κατάλληλο ηλεκτρονικό κατάστημα.

Αυτό κάνει χρήσιμη τη Google Shopping για μια ακριβή αγορά, όπως το πλυντήριο πιάτων ή η οθόνη τηλεόρασης. Αλλά στο μέλλον, αναμένεται ότι αυτές οι μηχανές θα ψάχνουν σε όλο τον πλανήτη για να δημιουργήσουν καλάθια με τους βέλτιστους συνδυασμούς προϊόντων οικιακής χρήσης χαμηλού κόστους – όπως και οι Skyscanner και Kayak βρίσκουν τώρα τις καλύτερες επιλογές για ταξίδια που απαιτούν πολλαπλές πτήσεις. Αυτές οι μηχανές/σύμβουλοι επιλογών  θα εξετάζουν όχι μόνο την τιμή των προϊόντων, αλλά και την παράδοση και άλλα πιθανά κόστη για να υποδείξουν τις καλύτερες προσφορές.

Μόλις συμβεί αυτό, οι χαρτογράφοι της αγοράς θα είναι σε θέση να βρουν τον καλύτερο συνδυασμό στοιχείων για ένα πλήρες online shopping trip, όπου ο πελάτης θα πληρώνει την υπηρεσία αγορών για μια ποικιλία προϊόντων με μία κίνηση.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΕΔΩ
*Άρθρο του Πάνου Τσαγκαράκη για το reporter.gr