Το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών ολοκλήρωσε την 5η εξαμηνιαία έρευνα καταγραφής των online καταναλωτικών τάσεων στο λιανεμπόριο (ηλεκτρονικό εμπόριο B-C), σε συνεργασία με το ΣΕΛΠΕ. Η online έρευνα πραγματοποιήθηκε τον Δεκέμβριο 2021 σε πανελλήνιο δείγμα 859 χρηστών του Διαδικτύου με επιστημονικό υπεύθυνο τον καθηγητή Γεώργιο Δουκίδη.
– για τους online καταναλωτές οι διαδικτυακές αγορές αντιπροσωπεύουν κατά μέσο όρο το 10% των συνολικών τους αγορών
– τα προϊόντα με τα μεγαλύτερα ποσοστά αγοράς τους διαδικτυακά είναι: εισιτήρια-ξενοδοχεία 45%, ηλεκτρικά-ηλεκτρονικά 34%, ειδη ρουχισμού 20%
– η συνολική αξία του ηλεκτρονικού εμπορίου B–C (προϊόντα και υπηρεσίες) για το 2021 εκτιμάται στα € 14 δις
Η ωριμότητα του ηλεκτρονικού εμπορίου καταγράφεται από το γεγονός της διατήρησης της αύξησης των online αγορών και σε περιόδους που λειτούργησαν κανονικά τα φυσικά καταστήματα. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας (σχήμα 1), το 50% των χρηστών διαδικτύου προέβη σε κάποια αγορά μέσω διαδικτύου το τελευταίο 15ήμερο, ποσοστό ίδιο με τον Ιούνιο 2021, και ναι μεν χαμηλότερο από την μέτρηση του Δεκεμβρίου (61%), αλλά διπλάσιο σε σχέση με τον Δεκέμβριο 2019 (26%). Με αναγωγή, αυτό σημαίνει ότι τουλάχιστον 6 στους 10 χρήστες του διαδικτύου χαρακτηρίζονται πλέον online αγοραστές. Τα σημαντικά αυτά ποσοστά είναι ακόμη μακριά από τα αντίστοιχα των ώριμων αγορών της Δυτικης και Βόρειας Ευρώπης όπου 8 στους 10 πολίτες πλέον κάνουν αγορές διαδικτυακά.
Τουλάχιστον 1 στους 3 online καταναλωτές θεωρούνται πλέον ιδιαίτερα προχωρημένοι αφού οι ηλεκτρονικές τους αγορές αντιπροσωπεύουν πάνω από το 20% των συνολικών τους αγορών (Σχήμα 2). Μάλιστα για όλους τους online καταναλωτές κατά μέσο όρο οι ηλεκτρονικές αγορές αντιπροσωπεύουν πλέον το 10% των συνολικών τους αγορών, ποσοστό που παραμένει στα ίδια επίπεδα με το αντίστοιχο του Ιουνίου 2021 (σχήμα 2).
Όπως αναφέρεται στο σχήμα 3, τα ποσοστά αγορών μέσω διαδικτύου ανά κατηγορία προϊόντων/υπηρεσιών τον Δεκέμβριο 2021 είναι περίπου στα ίδια επίπεδα με τον Ιούλιο του 2021 και κάπως μειωμένα σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2020. Τα υψηλότερα ποσοστά καταγράφονται στις κατηγορίες εισιτήρια-ξενοδοχεία με 45% και ηλεκτρικά-ηλεκτρονικά είδη με 34%. Ακολουθούν τα είδη ρουχισμού με 20%, τα παιχνίδια-είδη δώρων- κοσμήματα με 17%, τα είδη προσωπικής περιποίησης με 13%, τα έπιπλα με 13%.
Τα αποτελέσματα της έρευνας καταγράφουν τη σημαντική αλλαγή που επήλθε και πλέον παγιώνεται στο καταναλωτικό κοινό τα τελευταία δύο χρονιά στο ηλεκτρονικό εμπόριο και την μεγάλη επίδραση της κρίσης του COVID-19 μέσω του διαδικτύου στην αγορά της λιανικής στην Ελλάδα. Με βάση εκτιμήσεις ειδικών αναμένεται το 2021 να είναι μια χρονιά ρεκόρ για το ηλεκτρονικό εμπόριο B-C zμε συνολικές πωλήσεις (σε προϊόντα και υπηρεσίες) περίπου € 14 δις, με τουλάχιστον 15000 ελληνικές επιχειρήσεις να έχουν πλέον οργανωμένο κανάλι ψηφιακών πωλήσεων και αρκετά ηλεκτρονικά καταστήματα να έχουν πλέον σημαντικές online ετήσιες πωλήσεις πάνω από τα € 10 εκ.