Κατά το ξεκίνημά τους αλλά και στο seed stage, οι startups συναντούν πολλές φορές δυσκολίες, με αποτέλεσμα να μην περνούν τελικά ποτέ στο series A.
Μπορεί στις πρώτες φάσεις δημιουργίας μιας startup, οι ενέργειες marketing να είναι περιορισμένες. Αυτό είναι απόλυτα λογικό, καθώς μάλλον δεν υπάρχει μεγάλο budget κατά το development stage του προϊόντος. Υπάρχουν, όμως, δυνατότητες του digital marketing για κάθε startup, σε όποιο stage κι αν βρίσκεται.
Αρχικά, θα πρέπει να διαχωρίσετε το κοινό στο οποίο απευθύνεται το προϊόν ή η υπηρεσία της νεοσύστατης επιχείρησης. Ορίστε ποιοι άνθρωποι επηρεάζονται από την ιδέα σας και την εξέλιξή της.
Μπορεί να χρειαστεί να δημιουργήσετε ομάδες κοινών με διακριτά χαρακτηριστικά, καθώς πολλές φορές τα αποτελέσματα ενός project αφορούν ανθρώπους, που κατατάσσονται σε διαφορετικές δημογραφικές ομάδες.
Για κάθε startup που βρίσκεται σε αρχικό στάδιο, το feedback είναι σημαντικό. Γι’ αυτό η δημιουργία ενός community σε Social Networks, θα βοηθήσει στο να μαθαίνετε πώς ανταποκρίνεται η αγορά στην ιδέα σας και την πρόοδό σας.
Το Facebook, το Reddit και το Clubhouse είναι μέσα τα οποία ενδείκνυνται για τη δημιουργία communities. Μέσα από αυτά μια startup μπορεί να δημιουργήσει τη δική της κοινότητα, να ξεκινήσει threads, να κάνει drop-in live talks και broadcasts. Μπορεί ακόμα να ακούσει γνώμες και απόψεις από opinion leaders αλλά και να εκπαιδευτεί σε θέματα καινοτομίας.
Το content marketing έχει απίστευτη δύναμη. Ως startup θα ήταν καλό να δημιουργήσετε το δικό σας αυθεντικό περιεχόμενο, διοχετεύοντάς στο στα κανάλια που έχετε παρουσία. Το κοινό που έχετε δημιουργήσει θα εκτιμά να βλέπει την πορεία σας μέσα από το δικό σας πρίσμα.
Προσπαθήστε το υλικό σας να είναι sharable και να υποκινεί τους ανθρώπους να το δείξουν στους φίλους τους. Επιδιώκοντας να φτιάξετε περιεχόμενο που έχει τις προοπτικές να γίνει viral, ανεβάζετε άμεσα την απήχησή σας και τις πιθανότητες να μάθουν για σας σημαντικοί άνθρωποι χωρίς να ξοδέψετε χρήματα.
Αφού έχετε περάσει στην πρώτη φάση χρηματοδότησης, το επόμενο βήμα είναι η δημιουργία ενός ιστοχώρου, για να κατευθύνετε το κοινό σας. Η κατασκευή ιστοσελίδων μπορεί να αφορά ένα απλό website που θα παρουσιάζει το project σας, ή ένα e-shop που κάποιος θα μπορεί να αγοράζει τα προϊόντα σας.
Είναι σημαντικό να έχετε έναν διαδικτυακό τόπο του οποίου έχετε την ιδιοκτησία, ώστε να συλλέγετε data και να κάνετε στατιστικές μελέτες της απήχησης που δημιουργεί η ιδέα σας. Το design του ιστοτόπου σας θα πρέπει να αντικατοπτρίζει την αισθητική και το μήνυμα που προσπαθείτε να μεταδώσετε.
Το μαγικό και δωρεάν εργαλείο των μηχανών αναζήτησης είναι η μόχλευση στα αποτελέσματα θέσης των μηχανών αναζήτησης. Για να διεκδικήσετε υψηλότερο ranking, χρησιμοποιήστε την προώθηση ιστοσελίδων SEO (Search Engine Optimization) με μεθοδολογίες που προτείνονται από την ίδια τη Google.
Το βασικότερο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση, είναι η δημιουργία ενός blog, το οποίο θα ανήκει στο website, που προηγουμένως φτιάξατε. Αρθρογραφώντας στο blog σας και δημιουργώντας σχετικό και ποιοτικό περιεχόμενο, έρχεστε πιο κοντά στους funs του project σας. Χτίζετε, όμως, και αξιοπιστία, προσελκύοντας χρηματοδότες και Venture Capitals.
Δημιουργήστε λογαριασμούς της startup σας στα κατάλληλα social networks, αναλόγως με το αντικείμενό σας. Πέρα από τα δίκτυα που επιλέξατε να χτίσετε το community σας, υπάρχουν κι άλλες δυνατότητες που θα μπορούσατε να εκμεταλλευτείτε σε αυτή τη μεταγενέστερη φάση.
Το LinkedIn, για παράδειγμα, δίνει τη δυνατότητα να σας γνωρίσουν σημαντικοί άνθρωποι του χώρου. Ένα άλλο παράδειγμα θα μπορούσε να είναι η προβολή καινοτομικών προϊόντων από ανακυκλώσιμα υλικά μέσω Instagram. Αυτή η κίνηση θα βοηθούσε στο χτίσιμο του brand και στις πωλήσεις.
Αν έχετε λάβει ήδη την πρώτη χρηματοδότηση και υπάρχει πλέον μια ευελιξία στο budget της προσπάθειάς σας, δοκιμάστε την online διαφήμιση. Αποφασίστε τι μερίδιο του budget θα επενδυθεί σε διαφήμιση και δείξτε το προϊόν σας στο κοινό.
Ένας αποδοτικός και ταυτόχρονα οικονομικός τρόπος να κάνετε online διαφήμιση, είναι το e-mail marketing. Θυμίστε το project σας στους ανθρώπους που είχαν ήδη μια πρώτη επαφή μαζί σας. Αυτή είναι η καλύτερη στιγμή να συγκεντρώσετε το ενδιαφέρον και να περάσετε από το break even στην κερδοφορία.
Τα δεδομένα είναι από τα σημαντικότερα περιουσιακά στοιχεία των επιχειρήσεων, κατ’ επέκταση και για τις startup. Η πληροφορία έχει αξία. Συνεπώς, η ανάγκη να καταγράφετε δεδομένα από διάφορα KPIs και insights είναι αδιαπραγμάτευτη.
Καταγράψτε, οργανώστε, συγκρίνετε και αποθηκεύστε κάθε διαθέσιμο δεδομένο από καμπάνιες που κάνατε. Αυτό θα σας βοηθήσει στη λήψη αποφάσεων για το μέλλον και την πορεία του project σας.
Το email marketing που αναφέραμε ήδη, είναι ένα πολύ δυνατό εργαλείο. Με τα στοιχεία που θα συλλέξετε από την καταγραφή δεδομένων, μπορείτε να δημιουργείτε τώρα προσωποποιημένα newsletters για τους παραλήπτες σας.
Το κοινό σας θα εκτιμήσει ιδιαίτερα την πρωτοβουλία και εσείς θα έχετε την ευκαιρία να δείξετε το έργο σας, κάνοντας το κοινό σας να συνδεθεί μαζί σας ακόμη περισσότερο.
Μια ακόμη αποτελεσματική στρατηγική είναι να δημιουργήσετε ένα δίκτυο με affiliates. Ζητήστε από σχετικούς publishers και portals να φιλοξενήσουν κείμενα και banner σας ή να γράψουν για σας. Έτσι, έχετε τη δυνατότητα να απευθυνθείτε σε κοινό που έχει σχετικά με το project σας ενδιαφέροντα.
Αν και αρκετοί affiliates θα ζητήσουν αμοιβή, ίσως βρείτε μια συνεργασία που θα στηρίζεται στην αμοιβαία δημοσίευση υλικού. Για κάθε άρθρο, δηλαδή, που φιλοξενεί ο affiliate για σας, θα δημοσιοποιείτε και εσείς στα δικά σας μέσα, υλικό του affiliate. Με τον τρόπο αυτό και οι δύο πλευρές βγαίνουν κερδισμένες.
Στην digital challenge_ βοηθάμε επιχειρήσεις να μεγαλώσουν και να υλοποιήσουν αποδοτικές digital marketing στρατηγικές. Επικοινωνήστε μαζί μας για να δημιουργήσουμε μαζί ένα στρατηγικό πλάνο για σας.