Brainstorming σημαίνει «καταιγισμός ιδεών» και αυτός είναι πάντοτε ο στόχος μιας brainstorming συνάντησης: ο ρυθμός των νέων ιδεών να είναι ξέφρενος και καταιγιστικός! Εσείς πόσο καλά γνωρίζετε να οργανώνετε ένα brainstorming meeting για την εταιρεία σας; Σας παρουσιάζουμε 15+1 βασικά tips, ώστε να καταλήγετε με τις πιο εντυπωσιακές ιδέες της ομάδας σας κάθε φόρα!
Διαλέξτε τον συντονιστή της brainstorming συνεδρίας
Ποιος θα είναι ο συντονιστής της συζήτησής σας; Δεν είναι απαραίτητο να είστε εσείς ο ίδιος. Επιλέξτε κάποιο στέλεχος με ηγετικές ικανότητες, που να είναι καταρτισμένο, ενθουσιώδες, ευγενικό και να λαμβάνει σοβαρά υπόψη τις συμβουλές που ακολουθούν στη συνέχεια!
Προσδιορίστε τους στόχους σας από πριν
Και μην παρεκκλίνετε απ’ αυτούς καθ’ όλη τη διάρκεια της συζήτησης! Γνωστοποιήστε εγκαίρως – κάποιες ημέρες νωρίτερα – το αντικείμενο, τα πλαίσια, τους περιορισμούς και τους στόχους της συνάντησης στους άμεσα ενδιαφερόμενους, ζητώντας απ’ αυτούς να έρθουν κατάλληλα προετοιμασμένοι.
Περιορίστε τον χρόνο
Θέστε ένα λογικό χρονικό όριο σχετικά με τη διάρκεια κάθε συνάντησης. Ένα αποδοτικό brainstorming session δεν μπορεί να διαρκέσει αιώνια, διότι κάποια στιγμή θα επέλθουν η κούραση και η δυσφορία των συμμετεχόντων! Ανάλογα με το πρόβλημα, ακόμη και 15 λεπτά ίσως είναι αρκετά. Συνήθως, τα 30 λεπτά θεωρούνται ένας καλός και αποδοτικός χρόνος.
Προσέξτε τη σύνθεση της ομάδας
Κατ’ αρχάς, προσέξτε τον αριθμό των ατόμων που προσκαλείτε. Δεν θα πρέπει να είναι πολύ μεγάλος, ώστε όλοι οι συμμετέχοντες να έχουν στη διάθεσή τους επαρκή χρόνο, για να εκφραστούν. Ο ιδανικός αριθμός συμμετεχόντων είναι τα 10-12 άτομα. Έπειτα, προσέξτε ποιους προσκαλείτε. Καλέστε προσωπικότητες ετερόκλητες μεταξύ τους και προερχόμενες από διαφορετικά τμήματα της εταιρείας, για να υπάρχει ποικιλία απόψεων και οπτικών.
Ενθαρρύνετε τις ερωτήσεις
Βεβαιωθείτε ότι όλοι έχουν κατανοήσει το θέμα και γνωρίζουν ποιες διαστάσεις του ζητήματος πρέπει να καλυφθούν. Στην αρχή της συζήτησης, ζητήστε από τον καθένα να θέσει γρήγορα ερωτήματα που θα πρέπει να απαντηθούν στη συνέχεια. Θα είναι κάτι σαν να δημιουργείτε ένα FAQ section για μια ιστοσελίδα!
Στοχεύστε στην ποσότητα
Κι όμως, εδώ δεν αναζητάτε την ποιότητα, αλλά την ποσότητα. Όσο πιο πολλές ιδέες, τόσο το καλύτερο! Δεν έχει σημασία αν θα είναι έξυπνες ή χαζές, καλές ή κακές. Προτρέψτε κάθε μέλος να πει δυνατά τις ιδέες του, χωρίς να τις φιλτράρει ιδιαίτερα.
Απαγορεύστε την κακοπροαίρετη κριτική
Είναι αυτονόητο! Κάθε άκομψη κριτική θα βλάψει ανεπανόρθωτα τη διαδικασία του brainstorming. Το αρνητικό κλίμα θα επικρατήσει και πολλοί συμμετέχοντες θα διστάσουν να αναπτύξουν τις ιδέες τους μπροστά στους υπόλοιπους. Μην επιτρέπετε επικρίσεις, υποτιμήσεις και προσβολές. Νούμερο 1 κανόνας του meeting σας θα πρέπει να είναι η αποδοχή κάθε ιδέας, όσο παράλογη ή γελοία κι αν ακούγεται!
Αφεθείτε στη σιωπή
Διότι, ως γνωστόν, η σιωπή είναι χρυσός! Μικρά διαλείμματα σιωπής είναι πάντοτε θεμιτά, καθώς αποφορτίζουν τους συμμετέχοντες και ταυτόχρονα βοηθούν στη συγκέντρωση.
Συνδυάστε ιδέες
Κρατήστε κάθε λογής ιδέα και δημιουργήστε πάνω σ’ αυτήν. Κόψτε, ράψτε και μεγαλουργήστε! Μην απορρίπτετε καμία ιδέα εξαρχής. Αντιθέτως, εξετάστε εάν κάποιο σκέλος της μπορεί να αξιοποιηθεί ή να συνδυαστεί με άλλες ιδέες που έχουν πέσει στο τραπέζι.
Κρατήστε σημειώσεις
Εφόσον κάθε ιδέα μπορεί να φανεί χρήσιμη, είναι κρίμα να μείνει ανεκμετάλλευτη, επειδή απλώς την ξεχάσατε! Κατά τη διάρκεια του meeting, καταγράψτε κάθε ιδέα, χρησιμοποιήστε αυτοκόλλητα και κάντε σκίτσα. Θα σας φανεί πολύ χρήσιμο αργότερα, μετά το πέρας της συνεδρίας, όταν θα θελήσετε να μελετήσετε όσα ειπώθηκαν.
Δώστε έμφαση στο περιβάλλον
Μην υποτιμάτε τη σημασία ενός ευχάριστου περιβάλλοντος. Πραγματοποιήστε τη συνάντηση σε έναν χώρο άνετο, φωτεινό και όμορφα διακοσμημένο. Ακόμη, εάν είστε όλοι σύμφωνοι, βάλτε να παίζει στο background μία απαλή μουσική που θα ευνοεί τη σκέψη και τη συγκέντρωση.
Αποτρέψτε τις αντιγραφές
Τα μέλη μιας brainstorming συζήτησης συχνά επηρεάζονται μεταξύ τους, έστω και άθελά τους. Γι’ αυτό, ζητήστε αρχικά από το κάθε μέλος να καταγράψει σ’ ένα χαρτί τις πρώτες ιδέες του. Με αυτόν τον τρόπο, θα συγκεντρώσετε τελείως ξεχωριστές ιδέες και θα αποτρέψετε την εμφάνιση συχνών γνωστικών προκαταλήψεων, όπως αυτή της άγκυρας, όπου οι άνθρωποι επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό από την πρώτη πληροφορία ή ιδέα στην οποία εκτίθενται.
Αλλάξτε για λίγο ταυτότητα
Τι θα έκανε κάποιο άλλο πρόσωπο – γνωστό, πετυχημένο και με εξουσία – στη θέση σας; Εξετάζοντας το ζήτημα από την οπτική γωνία ενός άλλου ανθρώπου, θα τολμήσετε να σκεφτείτε ιδέες εντελώς φρέσκιες κι ανατρεπτικές για τα δεδομένα σας!
Σχηματίστε έναν κύκλο
…και ξεκινήστε να παρουσιάζετε με συντομία από μία ιδέα ο καθένας, ο ένας μετά τον άλλον. Αυτή τη φορά, δεν πειράζει η μία ιδέα να αποτελεί συνέχεια της άλλης. Έτσι, δίνεται σε όλους η δυνατότητα να μιλήσουν και, προαιρετικά, να εξελίξουν τις ιδέες των προηγουμένων. Αφότου ολοκληρώσετε αυτό το μικρό παιχνίδι, μπορείτε να αναλύσετε περαιτέρω όποια ιδέα σάς κέντρισε περισσότερο το ενδιαφέρον.
Επιτρέψτε την ανωνυμία
Κι αν κάποιοι απ’ τους συμμετέχοντες είναι αρκετά ανασφαλείς και δεν έχουν το θάρρος της γνώμης τους; Δώστε μια δεύτερη ευκαιρία σε όσους φοβούνται να εκφραστούν δημοσίως – μην αφήσετε πιθανώς πολύ καλές ιδέες να πάνε χαμένες! Δημιουργήστε για μερικές ημέρες μία φόρμα μέσω Google ή ένα απλό κουτί, όπου οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να υποβάλλουν ανώνυμα τις ιδέες τους.
Συμφιλιωθείτε με το αποτέλεσμα της συζήτησης
Όποιο κι αν είναι αυτό! Ίσως καταλήξατε κάπου, ίσως και πουθενά. Παρ’ όλα αυτά, το σημαντικότερο όλων είναι ότι μόλις ολοκληρώσατε ένα άκρως εποικοδομητικό brainstorming session, το οποίο ανοίγει τον δρόμο για το επόμενο και ακόμα καλύτερο!
Δυστυχώς, δεν αρκούν φαντασία και δημιουργικότητα, για να έχει επιτυχημένη έκβαση η brainstorming συνεδρία σας! Όσο creative ομάδα κι αν διαθέτετε, κινδυνεύετε απλώς να σπαταλήσετε πολύτιμο χρόνο, αν δεν διαχειριστείτε σωστά την κατάσταση. Να ακολουθείτε τους κανόνες που πρέπει να διέπουν τις συναντήσεις σας και να θυμάστε το εξής: Η πληθωρικότητα των νέων ιδεών μιας επιχείρησης αντικατοπτρίζει το μέλλον της!