Στην αντεπίθεση περνάει η ΔΕΗ στη λιανική αγορά, επεκτείνοντας τη δραστηριότητά της και στην προμήθεια φυσικού αερίου. Η εταιρεία είναι έτοιμη να διαθέσει στην αγορά, πιθανότατα και μέσα στον Οκτώβριο, συνδυαστικά πακέτα ρεύματος – φυσικού αερίου σε ανταγωνιστικές τιμές, ανατρέποντας το ρεύμα φυγής πελατών της που ενισχύθηκε μετά τις πρόσφατες αυξήσεις τιμολογίων.
Ο σχεδιασμός για είσοδο της ΔΕΗ στην αγορά φυσικού αερίου είχε ξεκινήσει από την προηγούμενη διοίκηση, με την αίτηση και έγκριση στη συνέχεια από τη ΡΑΕ τον Απρίλιο του 2018 της απαιτούμενης άδειας προμήθειας. Στόχος αυτού του σχεδιασμού ήταν η αντιστάθμιση απωλειών από τη μείωση των μεριδίων στην προμήθεια ρεύματος. Τον δρόμο για την αγορά του φυσικού αερίου είχε υποδείξει στη ΔΕΗ και η McKinsey μέσω του στρατηγικού πλάνου που είχε καταρτίσει για λογαριασμό της, στο οποίο ανέφερε χαρακτηριστικά: «Η ΔΕΗ πρέπει να προσφέρει στους πελάτες της μια ευρύτερη γκάμα ενεργειακών υπηρεσιών και προϊόντων όπως το double play ρεύματος φυσικού αερίου».
Με την επέκταση στην αγορά φυσικού αερίου εξάλλου, πέραν της βελτίωσης του χαρτοφυλακίου της για τις μονάδες παραγωγής που λειτουργούν με φυσικό αέριο, συνδέεται και η προμήθεια LNG (υγροποιημένου φυσικού αερίου) από τη ΔΕΗ με δύο φορτία μέσα στο καλοκαίρι. Τα φορτία μετέφεραν για λογαριασμό της έπειτα από διεθνή διαγωνισμό η Shell και η ΕΝΙ, ενώ στις 16 Νοεμβρίου άλλο ένα φορτίο LNG για λογαριασμό της ΔΕΗ θα ξεφορτώσει στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας, αυτή τη φορά όχι από κάποια πολυεθνική αλλά από την ελληνική εταιρεία Mytilineos, η οποία την περασμένη εβδομάδα κέρδισε τον σχετικό διαγωνισμό. Από το νέο αυτό φορτίο, με δυναμικότητα 650.000 μεγαβατώρες, η ΔΕΗ με βάση τις διεθνείς τιμές LNG υπολογίζεται ότι θα έχει όφελος γύρω στα 5,5 ευρώ τη μεγαβατώρα σε σχέση με το αέριο που προμηθεύεται από τη ΔΕΠΑ.
Το φθηνό LNG
Οι χαμηλές τιμές LNG που έχουν αξιοποιηθεί ήδη από άλλους παραγωγούς θα δώσουν και στη ΔΕΗ τη δυνατότητα να βελτιώσει το χαρτοφυλάκιο καυσίμων της και να διαθέσει στην αγορά ανταγωνιστικά τιμολόγια, απευθυνόμενη στους καταναλωτές – πελάτες της στο ρεύμα.
Μεγάλες προσδοκίες
Δεδομένης της τεράστιας πελατειακής της βάσης, η ΔΕΗ εκτιμά ότι μπορεί να χτυπήσει μερίδιο της τάξης του 30% από τη λιανική αγορά φυσικού αερίου, η οποία αν και έχει απελευθερωθεί εξακολουθεί να μονοπωλείται σχεδόν από τα δύο πρώην μονοπώλια, Ζeniθ (πρώην ΕΠΑ Θεσσαλίας – Θεσσαλονίκης) και Ελληνικό Αέριο Αττικής (πρώην ΕΠΑ Αττικής).
Οι δύο εταιρείες με βάση τα επίσημα στοιχεία της ΡΑΕ για το πρώτο εξάμηνο του 2019, εξακολουθούν να συγκεντρώνουν το 95% της αγοράς, με τη Zeniθ να κατέχει το 69%, προμηθεύοντας 312.398 καταναλωτές και την Αέριο Αττικής το 26%, προμηθεύοντας 118.772 καταναλωτές. Από τους τρίτους παρόχους φυσικού αερίου, στην πρώτη θέση βρίσκεται η Mytilineos με 8.639 παροχές και ποσοστό 2% και ακολουθεί η Elpedison με 5.349 παροχές και ποσοστό 1%, η NRG (εξαγοράστηκε από τη Motor Oil) με 2.971 παροχές και ποσοστό 1% και η Ηρων θερμοηλεκτρική με 2.158 παροχές και ποσοστό επίσης 1%. Η λιανική αγορά φυσικού αερίου αριθμεί συνολικά κάτι λιγότερο από 500.000 καταναλωτές και σύμφωνα με τα στοιχεία της ΡΑΕ, το πρώτο εξάμηνο του 2019 μόνο το 2,25% του συνόλου των πελατών φυσικού αερίου άλλαξε προμηθευτή, εκπροσωπώντας το 2,62% του συνολικού όγκου κατανάλωσης. Η είσοδος της ΔΕΗ στην προμήθεια φυσικού αερίου θα δώσει νέα δυναμική στον ανταγωνισμό που αναπτύσσεται κατά βάση το φθινόπωρο, λόγω της έναρξης της χειμερινής σεζόν και της χρήσης του φυσικού αερίου από τα νοικοκυριά για θέρμανση.
Οι ανακοινώσεις
Αυτός είναι και ο λόγος που η ΔΕΗ είχε, σύμφωνα με πληροφορίες, σχεδιάσει να ανακοινώσει τα συνδυαστικά πακέτα ρεύματος – φυσικού αερίου αρχές Σεπτεμβρίου και μάλιστα κατά τα εγκαίνια του περιπτέρου της στη ΔΕΘ, αλλά επικράτησε η άποψη ότι πρέπει να προηγηθεί ο «σκόπελος» της 24ης Σεπτεμβρίου, της έγκρισης δηλαδή του ισολογισμού εξαμήνου από τον ορκωτό λογιστή χωρίς αστερίσκους περί αβεβαιότητας συνέχισης των δραστηριοτήτων της.
Ο σκόπελος ξεπεράστηκε και η διοίκηση του κ. Γιώργου Στάσση είναι έτοιμη να ανακοινώσει τη διάθεση στην αγορά συνδυαστικών πακέτων ρεύματος – αερίου, κίνηση που θα σηματοδοτήσει και την είσοδό της σε νέες δραστηριότητες που αποτελούν στρατηγικές επιλογές για τη μελλοντική της ανάπτυξη. Στην αγορά φυσικού αερίου η ΔΕΗ μελετά επέκταση και στο LNG και στο CNG (συμπιεσμένο φυσικό αέριο), ενώ η αγορά της ηλεκτροκίνησης είναι η επόμενη που θα χτυπήσει με αξιώσεις, λόγω των διαθέσιμων υποδομών σε δίκτυα. Οι δύο αυτές νέες αγορές θα συμπληρώνουν τον βασικό στρατηγικό σχεδιασμό της εταιρείας, που είναι η ανάπτυξη στις ΑΠΕ.
Πηγή: kathimerini.gr