Επικαιρότητα

Νάρκισσος στον χώρο εργασίας. Πώς τον αντιμετωπίζεις;

Είναι να μην σου τύχει.

Ο Νάρκισσος, στην αρχαία ελληνική μυθολογία, καρπός της ένωσης του ποταμού Κηφισού με τη Νύμφη Λειριόπη, πανέμορφος, ματαιόδοξος και φιλάρεσκος, οδηγήθηκε από τους θεούς, σύμφωνα με μία από τις πολλές εκδοχές του μύθου του, σε μία πηγή, όπου είδε την αντανάκλασή του στο νερό.

Γοητευμένος τόσο πολύ από την ίδια του την ομορφιά, ο Νάρκισσος δεν μπόρεσε να αποσπάσει ούτε στιγμή το βλέμμα του από το είδωλό του, μέχρις ότου μαράζωσε και πέθανε από την απελπισία του.

Για να ξαναγεννηθεί στο απέναντι γραφείο από το δικό σας, χιλιάδες χρόνια μετά.

Ένας νάρκισσος υφιστάμενος, συνάδελφός, ή, το χειρότερο όλων, προϊστάμενος, αποτελεί μία συνεχή πηγή εκνευρισμού και πολλές φορές ψυχικής φθοράς. Δείτε τι μπορείτε να κάνετε για να τον αντιμετωπίσετε, στο άρθρο μου που ακολουθεί.

Το ένα πράγμα που δεν πρέπει να κάνετε
Πριν σας δώσω τη λίστα με τα πράγματα που πρέπει να κάνετε, θα σας επιστήσω την προσοχή σε ένα πράγμα που δεν πρέπει να κάνετε, έστω και αν πολλές φορές φαίνεται ως η μόνη πρακτική λύση. Ο νάρκισσος είναι ένας άνθρωπος που έχει συνηθίσει να χειραγωγεί. Όμως, αυτή είναι και η αχίλλειος πτέρνα του, καθώς όποιος χειραγωγεί, μπορεί και να χειραγωγηθεί.

Όμως, το να λούζετε ένα νάρκισσο, από το πρωί μέχρι το βράδυ με επαίνους, απλά και μόνο για τον “ξεφορτωθείτε”, δεν είναι σίγουρα η πιο ηθική λύση. Επιπλέον, δίνετε μία εικόνα σας σε κάποιον τρίτο παρατηρητή, που δεν συνάδει (ή τουλάχιστον ελπίζω ότι δεν συνάδει) με αυτό που είσαστε εσείς.

Δεν σας ζητώ να είστε ακίνητος και σκυθρωπός σαν τα αγάλματα στο Νησί του Πάσχα, απέναντι σε ένα νάρκισσο. Όλοι οι άνθρωποι χρειάζονται μία καλή κουβέντα και ένα φιλικό χτύπημα στην πλάτη. Το πρόβλημα με τον ναρκισσιστή όμως είναι ότι θέλει μόνο την καλή κουβέντα, και ένα μεγάλο “δοξάστε με”! Μην υποκύπτετε.

Τα έξι πράγματα που πρέπει να κάνετε
Δείτε ποια είναι:

#01. Κατανοήστε τη συμπεριφορά του ναρκισσιστή
Για να τον αντιμετωπίσεις, πρέπει να τον εντοπίσεις. Οι νάρκισσοι λοιπόν χαρακτηρίζονται, γενικά, από τα εξής:

  • Αναζητούν συνεχώς έπαινο και επικύρωση.
  • Υπερβάλλουν τα επιτεύγματα και τα ταλέντα τους (όταν ήμουν στη Γαλλία και δούλευα με τον Πολάνσκι…).
  • Δεν έχουν αναπτυγμένη ενσυναίσθηση και δυσκολεύονται να αναγνωρίσουν τα συναισθήματα των άλλων.
  • Εκμεταλλεύονται τις σχέσεις για προσωπικό όφελος.
  • Κάνουν επίδειξη αλαζονείας και δικαιωματισμού.

#02. Βάλτε τις κόκκινες γραμμές σας
Ο καθορισμός ξεκάθαρων ορίων είναι ζωτικής σημασίας όταν αντιμετωπίζετε έναν ναρκισσιστή, ο οποίος μπορεί να προσπαθήσει να εκμεταλλευθεί τον χρόνο, την ενέργεια ή τα resources σας. Να είστε αποφασιστικοί ως προς τα όριά σας και να απορρίπτετε ευγενικά αλλά σταθερά παράλογα αιτήματα. Όχι, δεν θα κάνετε τη δουλειά του, επειδή πρέπει να φύγει για το Rockwave!

Επιπλέον, επιμείνετε στο δικό σας job description, όταν προσπαθεί να σας πασάρει άσχετα πράγματα (και θα το κάνει πολλές φορές).

#03. Διατηρήστε τον επαγγελματισμό σας
Ο ναρκισσιστής μπορεί να προσπαθήσει να σας προκαλέσει ή ακόμη και να σας βγάλει από τα ρούχα σας, για να παίξει μετά τον αγαπημένο του ρόλο: αυτόν του θύματος, όπου όλοι τον μισούν για την ομορφιά του και το ταλέντο του. Για αυτό, είναι σημαντικό να παραμένετε πάντοτε επαγγελματίες στην επαφή με έναν νάρκισσο.

Διατηρήστε τις αλληλεπιδράσεις σας μαζί του εστιασμένες μόνο σε θέματα που σχετίζονται με την εργασία. Αποφύγετε να αποκαλύψετε προσωπικές πληροφορίες. Όχι, δεν έχετε ούτε Facebook, ούτε Instagram, ούτε Twitter, και το μόνο που κάνει TikTok στο σπίτι σας είναι το παλιό ρολόι του παππού σας.

#04. Διαχειριστείτε τις προσδοκίες
Τι συμβαίνει όμως όταν η μοίρα σας έχει δώσει ένα νάρκισσο ως συνεργάτη, και μάλιστα υπεύθυνο έργου; Οι άνθρωποι αυτοί έχουν συχνά μη ρεαλιστικές προσδοκίες και μπορεί να θέτουν στόχους που είναι ανέφικτοι. Αυτό το ERP software που στις άλλες εταιρείες θέλει 6 με 12 μήνες για να εφαρμοστεί; Σας το ζητά τον άλλο μήνα!

Αρνηθείτε, θέστε ρεαλιστικές προθεσμίες πάνω στο τι μπορεί να επιτευχθεί, και κάνετε τακτικά updates για την πρόοδό σας, για να αποτρέψετε τυχόν αδικαιολόγητη κριτική.

Διαβάστε περισσότερα εδώ