Ο αγώνας για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης και των ψευδών ειδήσεων.
Το φαινόμενο της παραπληροφόρησης, της εξάπλωσης των ψευδών ειδήσεων και τα μέσα για να αντιμετωπιστούν, απασχόλησαν το πάνελ «Παραπληροφόρηση και ΜΜΕ» στο 8o Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών που πραγματοποιήθηκε υπό την Αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας, κας Κατερίνας Σακελλαροπούλου, με τη συμμετοχή των δύο μεγαλύτερων πλατφορμών, Google και TikTok, τον δημοσιογράφο και πολιτικό αναλυτή Peter Kellner και τον Καθηγητή Βαγγέλη Παπακωνσταντίνου.
Η Ευγενία Μπόζου, Υπεύθυνη Κυβερνητικών Υποθέσεων στην Google Ελλάδας μίλησε για τα εργαλεία που χρησιμοποιεί η Google για να αντιμετωπίσει την παραπληροφόρηση και τις ψευδείς ειδήσεις και ανέφερε ότι «ακόμα και όταν μας παρουσιάζονται στοιχεία που καταρρίπτουν την παραπληροφόρηση, οι ψεύτικες ειδήσεις έχουν την τάση να παραμένουν, κυρίως όταν έχουν γίνει viral. Έχει να κάνει με το πώς δουλεύει ο ανθρώπινος εγκέφαλος και για αυτό είναι πολύ δύσκολο να τις καταπολεμήσουμε» και ανακοίνωσε ότι η Google ετοιμάζει ένα εργαλείο που θα λειτουργεί σαν «εμβόλιο» ώστε εκπαιδευτούν οι άνθρωποι για να αναγνωρίζουν και να μην πιστεύουν τις ψευδές ειδήσεις. «Έχουμε χιλιάδες εργαζόμενους που εργάζονται για την αντιμετώπιση των ψευδών ειδήσεων και ένα ειδικό hub στην Ιρλανδία για το σκοπό αυτό. H Google έχει επίσης παράξει βίντεο που απαντούσε σε ψεύτικες ειδήσεις που είχαν κυκλοφορήσει σε βάρος των Ουκρανών προσφύγων σε Πολωνία, Τσεχία και Ουγγαρία. Στην Ελλάδα ενισχύουμε παράλληλα τα εκπαιδευτικά μας προγράμματα σε παιδιά για να κάνουμε πιο ασφαλές το διαδίκτυο» συμπλήρωσε.
«Το μεγαλύτερο μέρος του προϋπολογισμού μας αφιερώνεται σε θέματα ασφάλειας περιεχομένου» τόνισε ο Giacomo Lev Mannheimer, Επικεφαλής Κυβερνητικών Σχέσεων και Δημόσιας Πολιτικής Νότιας Ευρώπης του TikTok. «Αξιοποιούμε την εμπειρία παλαιότερων εταιρειών στον χώρο, συνεργαζόμαστε μαζί τους και μόνο έτσι αντιμετωπίζουμε αυτή την πρόκληση. Κάθε βίντεο που ανεβαίνει στην πλατφόρμα ελέγχεται από τους ανθρώπους μας που πραγματοποιούν αυτή την εποπτική εργασία, έχουμε προγράμματα ελέγχου γεγονότων (fact checking), ενώ διευκολύνουμε τους χρήστες μας να επισημαίνουν περιεχόμενο που παραβιάζει τους κανόνες. Όμως μόνο η τεχνολογία δεν μπορεί να τα λύσει όλα», σημείωσε ο Giacomo Lev Mannheimer. Στη συνέχεια αναφέρθηκε στην πολιτική διαφήμιση και τόνισε ότι το TikTok δεν δέχεται πληρωμένες πολιτικές διαφημίσεις ενώ υπογράμμισε ότι για τους πολιτικούς το TikTok έχει πιο αυστηρούς κανόνες από άλλες πλατφόρμες.
«Οι ψευδείς ειδήσεις δεν είναι νέο φαινόμενο, αυτό που έχει αλλάξει είναι οι δυνατότητες να “μολυνθεί” η δημόσια σφαίρα με ψεύτικες ειδήσεις» σημείωσε ο Peter Kellner, Δημοσιογράφος, πολιτικός σχολιαστής και πρώην Πρόεδρος του βρετανικού οργανισμού YouGov. «Είναι πολύ ανησυχητικό ότι πολλές προέρχονται από ανώνυμες πηγές και χρειάζονται εργαλεία για να αντιμετωπιστούν αυτές οι ανώνυμες πηγές».
«Δεν πιστεύω ότι υπάρχει παραπληροφόρηση ή ψεύτικες ειδήσεις. Το ψέμα είναι κομμάτι της ανθρώπινης φύσης. Όλοι λέμε ψέματα, μεγάλα ή μικρά, «λευκά» ή όχι. Επίσης στους ανθρώπους αρέσει να τους λένε ψέματα. Αυτό που έχει αλλάξει τώρα είναι το μέσο», υποστήριξε ο Βαγγέλης Παπακωνσταντίνου, Καθηγητής Νομικής στο Πανεπιστήμιο Vrije των Βρυξελλών, που έθεσε το ερώτημα ποιος είναι ο ρόλος της Ε.Ε. και των κρατών στη ρύθμιση των πλατφορμών. «Είναι πολύ λεπτή η διαφορά του πού σταματάει ο ελεύθερος λόγος» τόνισε.
Τη συζήτηση συντόνισε η δημοσιογράφος του Euronews Greece, Φαίη Δουλγέρη.