Στα 10 χρόνια ζωής της, η Uber εξειδικεύεται στη λήψη χρημάτων από τους επενδυτές, στη δαπάνη και στην απώλεια. Θα γίνει μια ημέρα κερδοφόρα; Οι παρουσιάσεις αποτελεσμάτων της Uber έχουν γίνει ένα παιχνίδι για τους οικονομικούς αναλυτές: πόσα χρήματα θα χάσει αυτή τη φορά;
Οι μεγαλύτερες απώλειες στην ιστορία της
Το τελευταίο τρίμηνο, η Uber είχε ζημίες 5.236 εκατομμυρίων δολαρίων, οι πιο ογκώδεις στην ιστορία της και πολύ πάνω από τα 3.166 εκατομμύρια που χρεώθηκαν. Αν και αυτή η απότομη αύξηση της ζημίας διογκώνεται από τα 3.900 εκατομμύρια δολάρια που πήγαν για την αποζημίωση των διευθυντικών στελεχών και των εργαζομένων, η Uber συνεχίζει με σταθερό ρυθμό να χάνει χρήματα. Αν εσάς δεν σας αρέσει να χάνετε χρήματα αλλά προτιμάτε να τα κερδίζετε, μπείτε στο kazino της Novibet για να απολαύσετε εκατοντάδες παιχνίδια.
Το γεγονός ότι ένας εταιρικός γίγαντας έχει μεγάλες απώλειες είναι φυσιολογικό και συχνό σε αυτόν τον τομέα, αλλά η Uber παραμένει ασύμφορη μετά από 10 χρόνια ζωής, ενώ το Facebook, για παράδειγμα, πέτυχε κερδοφορία σε πέντε χρόνια. Πώς μπορεί να επιβιώσει η Uber από ένα τέτοιο επίπεδο ζημιών; Με την οικονομική εισροή: από την ίδρυση της μέχρι το ντεμπούτο της στη Wall Street, η Uber έχει αναλάβει 24 γύρους χρηματοδότησης που της επέτρεψαν να συγκεντρώσει τουλάχιστον 24,1 δισεκατομμύρια δολάρια για να διατηρήσει τα επίπεδα των επενδύσεων και των δαπανών της.
Πού δαπανώνται τα χρήματα;
Αν κοιτάξετε τους λογαριασμούς του πρώτου τριμήνου του 2019, το μεγαλύτερο ποσό των εξόδων της Uber πηγαίνει στα γενικά έξοδα, ακολουθούμενο από τις δαπάνες για μάρκετινγκ και πωλήσεις, οι οποίες κατά τους πρώτους τρεις μήνες του έτους έφτασαν τα 1.040 εκατομμύρια δολάρια.
Η Uber δραστηριοποιείται παγκοσμίως και έχει να αντιμετωπίσει ανταγωνιστές όπως οι Didi Chuxing (Κίνα), Lyft (ΗΠΑ), Grab (Σιγκαπούρη) ή Cabify (Ισπανία). Σε μια κορεσμένη αγορά, στην οποία φαίνεται ότι δεν υπάρχει χώρος για πάρα πολλούς παίκτες μέσα σε λίγα χρόνια, οι περισσότερες από αυτές τις εταιρείες φιλοδοξούν να συνεχίσουν να αναπτύσσονται σε όλες τις χώρες που μπορούν, το συντομότερο δυνατό. Η Uber αναλαμβάνει ηγετικό ρόλο, με παρουσία σε 70 χώρες, αν και αντιμετώπισε και τοπικά προβλήματα: το 2016 έπρεπε να πωλήσει την κινεζική θυγατρική της στη Didi και το 2018 έκανε το ίδιο στη Νοτιοανατολική Ασία με το Grab. Και στη Λατινική Αμερική έχει μεγάλο ανταγωνισμό, χάρη στη δραστηριότητα των Didi και Cabify. Αν και η Uber ορίζεται ως εταιρεία τεχνολογίας, η αλήθεια είναι ότι η προσαρμογή της σε κάθε χώρα (και στους νόμους της) συνεπάγεται τεράστιο λειτουργικό βάρος: χαρακτηριστική είναι, για παράδειγμα, η περίπτωση της Ελλάδας. Πλέον τα μόνα Uber που κυκλοφορούν είναι αδειοδοτημένα ταξί, τα οποία έχουν συμβληθεί με την εταιρεία.
Ο ανταγωνισμός σε μια χώρα έχει σαφώς να κάνει και με την προσέλευση καινούριων χρηστών. Τα τελευταία χρόνια, η απόκτηση καινούριων πελατών ήταν ένας από τους μεγάλους στόχους της Uber. Τα στοιχεία είναι υπέρ της αυτή τη φορά: σε τρία χρόνια οι συνολικοί χρήστες της υπηρεσίας έχουν φτάσει από 19 εκατομμύρια σε 99 εκατομμύρια χρήστες παγκοσμίως. Η προσέλευση όμως νέων χρηστών απαιτεί και ανταγωνιστικές τιμές. Και για να κερδίσει αυτόν τον πόλεμο, η Uber κάνει τα ίδια με άλλους ανταγωνιστές της, δηλαδή εφαρμόζει επιθετικές εκπτώσεις στις τιμές της. Σύμφωνα με διάφορους αναλυτές, σε διάφορες εποχές, η Uber έχει καταλήξει να αναλαμβάνει ένα κόστος της τάξης του 20% -59% για κάθε διαδρομή!