Επιχειρηματικότητα

Πώς ο Diddy θα βγάλει πάλι λεφτά από ένα θαυματουργό νερό!

“Είχα βγει ένα βράδυ στο Λας Βέγκας και ξύπνησα το πρωί με τα γνωστά συμπτώματα της κραιπάλης”, μου είχε πει ο Diddy το 2015. “Ήπια δύο μπουκάλια (Aquahydrate) και μου φάνηκε ότι είναι το πιο γευστικό νερό που είχα δοκιμάσει ποτέ. Και ειλικρινά με βοήθησε να συνέλθω”, συμπλήρωσε τότε.

Λίγο αργότερα ο Diddy έγινε το πρόσωπο της εταιρείας, όπως και ο Wahlberg. Οι δύο τους μάλιστα επένδυσαν τα επόμενα χρόνια 20 εκατ. δολάρια στο Aquahydrate, ενώ το private equite Yucaipa του δισεκατομμυριούχου Ron Burkle επένδυσε επίσης 27 εκατομμύρια δολάρια. Δεν είναι όμως οι μόνοι που πιστεύουν στις προοπτικές του brand: την προηγούμενη εβδομάδα η εισηγμένη εταιρεία Alkaline Water, ιδιοκτήτρια του ανταγωνιστικού αλκαλικού νερού Alkaline88, εξαγόρασε την Aquahydrate σε μια συμφωνία που πραγματοποιήθηκε με ανταλλαγή μετοχών και αποτίμησε την τελευταία σε περίπου 50 εκατ. δολάρια.

Για τον Diddy, ο οποίος βρέθηκε στην 4η θέση της λίστας με τους πιο ακριβοπληρωμένους hip hop καλλιτέχνες που δημοσίευσε πρόσφατα το Forbes, με περιουσία ύψους 740 εκατ. δολαρίων, τα έσοδα από το αλκαλικό νερό αποτελούν απλώς “σταγόνα στον ωκεανό” των συνολικών οικονομικών του απολαβών. Το μεγαλύτερο μέρος της περιουσίας του προέρχεται από τη βότκα Ciroc -και την ευρεία γκάμα γεύσεων που προσφέρει το συγκεκριμένο brand-,  ένα κοινό εγχείρημα του Didi και της Diageo. Ωστόσο, ο γνωστός ράπερ είναι ξεκάθαρο πως πιστεύει ότι το αλκαλικό νερό, συμπεριλαμβανομένων των παραλλαγών του, αποτελεί μια καλή προσθήκη στο χαρτοφυλάκιό του. Το ίδιο ισχύει και για τους συνεργάτες του.

“Η ένταξη των δύο αυτών brands υπό την ομπρέλα της ίδιας εισηγμένης εταιρείας, αποτελεί ιδανική κίνηση”, σημειώνει ο Aaron Keay, πρόεδρος της Alkaline, για το deal με τη Aquahydrate. “Υπάρχουν συνέργειες στη διανομή, εξοικονόμηση κόστους, πλεονεκτήματα σε επίπεδο παραγωγής, εφοδιαστικής αλυσίδας, ακόμα και στελέχωσης. …Επιπλέον, τα δύο brands δεν θα χρειαστεί να “κονταροχτυπηθούν” για την ίδια αγορά-στόχο”, προσθέτει.

Στο παρελθόν, τα εμπλουτισμένα νερά έχουν προσελκύσει πολλούς επενδυτές, συμπεριλαμβανομένων και ορισμένων hip hop καλλιτεχνών. Λιγότερο από μια δεκαετία πριν, ο 50 Cent έβγαλε περίπου 100 εκατ. δολάρια από τη πώληση των μετοχών που κατείχε στη μητρική εταιρεία παραγωγής του Vitaminwater, την οποία εξαγόρασε η Coca-Cola το 2007 έναντι 4,1 δισ. δολαρίων.

Βέβαια η αποτίμηση μιας εταιρείας αλκαλικού νερού σε δεκαψήφιο νούμερο μοιάζει ανέφικτος στόχος ακόμη και για τον πληθωρικό Didi. Αλλά, ο Keay επισημαίνει ότι η Alkaline κατέγραψε έσοδα ύψους 33 εκατ. δολαρίων κατά την προηγούμενη οικονομική χρήση και αναμένει έσοδα 48 εκατ. δολαρίων το 2020, ενώ μετά την προσθήκη του Aquahydrate στο χαρτοφυλάκιό της, ο πρόεδρος της Alkaline προβλέπει ότι τα έσοδά της θα αγγίξουν τα 60-65 εκατ. δολάρια. Μέγεθος σχεδόν συγκρίσιμο με τα περίπου 80 εκατ. δολαρία έσοδα που εμφάνισε το ανταγωνιστικών προϊόν Core Water πέρυσι, πριν εξαγοραστεί.

“Για διάστημα 2-3 ετών, το Core Water ήταν απλώς ένα υψηλής ποιότητας νερό”, λέει ο Keay και προσθέτει: “Στη συνέχεια, εμπλουτίστηκε, κυκλοφόρησε σε διάφορες γεύσεις και οι πωλήσεις του διπλασιάστηκαν. Και έφτασε να εξαγοραστεί έναντι 500 εκατ. δολαρίων. Για εμάς, τα 500 εκατ. δολάρια απέχουν πολύ από την τρέχουσα κεφαλαιοποίησή μας”, προσθέτει.

Ο Diddy, πάντως, φαίνεται να αποτελεί τον ιδανικό σύμμαχο για την επίτευξη αυτού του στόχου. Στην περίπτωση της Ciroc, που κάποτε αποτελούσε μια μέτρια βότκα στο ρόστερ της Diageo, ο ρόλος του ήταν καταλυτικός καθώς κατάφερε να αναδείξει τη διαφορετικότητά της: παράγεται από σταφύλια και όχι από δημητριακά (ασχέτως εάν αυτό τεχνικά μπορεί να μην επιτρέπει τον χαρακτηρισμό της ως βότκα). Ο ισχυρισμός του, σύμφωνα με τον Stephen Rust, πρόεδρο του τμήματος νέων και υφιστάμενων brands της Diageo, εστιάζει στο γεγονός ότι τα σταφύλια είναι απλώς πιο σέξι από τις πατάτες (σ.σ. επίσης ένα υλικό από το οποίο παράγεται βότκα).

“Μία από τις αγαπημένες του ατάκες είναι ‘Αν μπορείς να επιλέξεις μεταξύ μιας βότκας που φέρει πίσω της την ιστορία της οινοποιίας, γιατί να επιλέξεις μια βότκα που προέρχεται από πατάτες’; Αυτός είναι ο Sean”, εξηγεί ο Rust σε μια συνέντευξη που μου παραχώρησε για το βιβλίο μου “3 Kings: Diddy, Dr. Dre, Jay-Z, And Hip-Hop’s Multibillion-Dollar Rise”.

Ο Diddy επέδειξε αντίστοιχη ικανότητα και στην ανάδειξη του αλκαλικού νερού, προβάλλοντας ένα θεμελιώδες στοιχείο του προϊόντος που πείθει τους καταναλωτές (εάν δεν είναι επιστήμονες). Εάν “είσαι γεμάτος οξέα, πρέπει να τα βγάλεις από το σώμα σου”, μου εξήγησε κάποτε ο Diddy.

Η βότκα και το νερό, φυσικά, αποτελούν δύο εντελώς διαφορετικά προϊόντα, που σημαίνει ότι δεν είναι απαραίτητο πως η ίδια αυτή τακτική θα αποδώσει. Το εμπλουτισμένο νερό φαίνεται εξάλλου να αντιμετωπίζει προβλήματα, όπως καταδεικνύουν οι πρόσφατες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν brands όπως το La Croix. Επίσης, και οι μετοχές της Alkaline υποχώρησαν φέτος.

Αυτός είναι ίσως και ο λόγος που η Alkaline κοιτά πέρα από την κύρια δραστηριότητα του εμφιαλωμένου νερού. Τα μελλοντικά της σχέδια λοιπόν περιλαμβάνουν στροφή προς τα κουτιά στο πλαίσιο ευθυγράμμισης με τις απαιτήσεις των περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένων καταναλωτών, καθώς και επέκταση στην αναδυόμενη αγορά των εμπλουτισμένων με κανναβιδιόλη αναψυκτικών. Ο Keay θεωρεί ότι οι Diddy και Wahlberg, καθώς και η επίσης διάσημη Jillian Michaels, που έχει και αυτή επενδύσει στην εταιρεία, θα δώσουν ώθηση και σε αυτά τα νέα εγχειρήματα.

“Μόλις ο Αμερικανικός Οργανισμός Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA) θεσπίσει το ρυθμιστικό πλαίσιο για τη διάθεση κανναβιδιόλης μέσω αυτών των καναλιών διανομής, οι καταναλωτές θα αναζητήσουν αξιόπιστα brands, brands που ξέρουν ότι έχουν κερδίσει το κοινό”, σημειώνει ο Keay. “Κι αυτός ήταν ένας επιπλέον βασικός λόγος που ήταν σημαντικό να τους (Diddy, Wahlberg, και Michaels) προσθέσουμε στο δυναμικό μας, γιατί μόνο θετικά θα συμβάλλουν”, καταλήγει ο Keay.

Πηγή: capital.gr