Επιχειρηματικότητα

Οι 100 κορυφαίες εταιρείες βιώσιμης ανάπτυξης για το 2019

Την ώρα που η πολιτική και επιχειρηματική ελίτ του πλανήτη συγκεντρώνεται στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ, στο Νταβός της Ελβετίας, η λίστα των 100 εταιρειών που υπηρετούν με τη μεγαλύτερη συνέπεια την αειφορία και τη βιώσιμη ανάπτυξη έρχεται στο προσκήνιο.

Η κατάταξη Global 100 βαθμολογεί μεγάλες εταιρείες ανά τον πλανήτη ανάλογα με την απόδοσή τους στην μείωση της χρήσης υδρογονανθράκων, αλλά και στην ελαχιστοποίηση των αποβλήτων, την ισορροπία των φύλων στα ηγετικά τους κλιμάκια, τα έσοδα από “καθαρά” προϊόντα και τη γενικότερη αειφορία τους.

Για 15η χρονιά, η κατάταξη συντάσσεται από την εταιρεία χρηματοοικονομικών πληροφοριών και το ομώνυμο περιοδικό της, Corporate Knights, που εξειδικεύονται στο ζήτημα της βιώσιμης ανάπτυξης και της αειφορίας. Σε αυτήν καταγράφονται ούτε λίγο ούτε πολύ 7.500 επιχειρήσεις, όλες με ετήσια έσοδα τα οποία ξεπερνούν το 1 δισ. δολάρια.

Στο Νο. 1 για το 2019 βρίσκεται η Chr. Hansen Holding, εταιρεία βιοεπιστήμης με έδρα τη Δανία, της οποίας το 80% των εσόδων της προέρχεται από ανάπτυξη φυσικών λύσεων για τη διατήρηση τροφίμων όπως το γιαούρτι και το γάλα, προστασία καλλιεργειών με τη χρήση φυσικών βακτηρίων αντί για φυτοφάρμακα και εναλλακτικές λύσεις στα αντιβιοτικά για τα ζώα.

Ο συνιδρυτής και πρόεδρος της Corporate Knights, Toby Heaps, δηλώνει στο Forbes ότι η “πρωτιά” της Chr. Hansen αποτελεί έκπληξη, καθώς η εταιρεία, η οποία υφίσταται από το 1874, είναι γενικά άγνωστη στο πλατύ κοινό. “Δεν είναι μία εταιρεία η οποία έρχεται πρόσωπο με πρόσωπο με τον καταναλωτή”, σημειώνει ο Heaps, “ωστόσο επηρεάζει μεγάλο μέρος των θερμίδων που λαμβάνουν εκατοντάδες εκατομμύρια άνθρωποι ανά τον πλανήτη και κάνει ασφαλέστερο το φαγητό που καταναλώνουν”.

Περί το 30% του ΔΣ της δανικής επιχείρησης το αποτελούν γυναίκες, σύμφωνα με την έρευνα της Corporate Knights, ενώ οι αποδοχές του CEO της είναι περίπου 24 φορές μεγαλύτερες των αποδοχών του μέσου εργαζόμενου σε αυτήν – μια σχετικά χαμηλή διαφορά για τον κόσμο των μεγάλων επιχειρήσεων.

Στο Νο. 2 βρίσκεται η Kering, γαλλική εταιρεία η οποία είναι περισσότερο γνωστή για τα brands που διαθέτει υπό την σκέπη της: Gucci, Yves Saint Laurent και Alexander McQueen, μεταξύ άλλων. Η εταιρεία έχει αποδείξει ότι λαμβάνει την αειφορία στα σοβαρά, προμηθευόμενη το 40% των προϊόντων της από πιστοποιημένα αειφόρες πηγές, σύμφωνα με τον Heaps, ενώ συνεχώς εξετάζει τρόπους να αυξήσει το συγκεκριμένο ποσοστό.

Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι το ΔΣ της Kering αποτελείται κατά 60% από γυναίκες, όταν ο μέσος όρος στις μεγάλες εταιρείες δεν ξεπερνά το 20%. Η λεγόμενη “γυάλινη οροφή”, που θέτει εμπόδια στην επαγγεματική ανέλιξη γυναικών, καθώς και μελών μειονοτικών ομάδων του πληθυσμού, έχει “γκρεμιστεί απόλυτα” από την Kering, συμπληρώνει ο πρόεδρος της Corporate Knights.

Στο No. 3 της κατάταξης βρίσκεται η Neste, η οποία βρισκόταν το 2018 στη δεύτερη θέση. Με έδρα τη Φινλανδία, η Neste είναι εταιρεία διύλισης και εμπορίας πετρελαιοειδών, με ετήσια έσοδα που ξεπερνούν τα 10 δισ. δολάρια.

“Μέχρι πρόσφατα ήταν μια εταιρεία ορυκτών καυσίμων η οποία διύλιζε πετρέλαιο προς καύση και παρήγαγε αέρια του θερμοκηπίου κατά τη διαδικασία”, δηλώνει ο Heaps. Η εταιρεία πραγματοποίησε στροφή και πλέον άνω του 50% των επενδύσεων της Neste αφορά την ανάπτυξη προϊόντων όπως τα ανανεώσιμα βιοκαύσιμα. Με τα σημερινά δεδομένα, το 25% των εσόδων της εταιρείας προέρχεται από διύλιση βιοκαυσίμων, με στόχο για περαιτέρω αύξηση αυτού του ποσοστού τα επόμενα χρόνια. Άξιο προσοχής είναι επίσης ότι το κομμάτι των βιοκαυσίμων κομίζει στη Neste το 50% των κερδών της. “Έχουν υψηλότερο περιθώριο κέρδους στο πεδίο των βιοκαυσίμων, καθώς αυτά αποτελούν μόνον το ¼ των εσόδων τους, αλλά το ½ των κερδών τους”.

Η τιμή της μετοχής της Neste έχει αυξηθεί κατά 300% την τελευταία πενταετία, γεγονός που κάνει τους μετόχους να μην έχουν καμία αντίρρηση για τη στροφή της εταιρείας.

Είναι η δεύτερη χρονιά κατά την οποία η Corporate Knights χρησιμοποιεί τα “πράσινα έσοδα (clean revenue) σαν στοιχείο της κατάταξης, υπολογίζοντας τα έσοδα που έχει μια εταιρεία από “βιώσιμα προϊόντα”. Για το 2019, μάλιστα, ο συγκεκριμένος δείκτης βάρυνε κατά 50% σε ό,τι αφορά την κατάταξη.

Δείτε την λίστα εδώ

Πηγή: Forbes.com