Ο λόγος για τον οποίο ο ισχυρός άνδρας της Peugeot, Carlos Tavares, επανέρχεται ξανά και ξανά στην περιγραφή των δύσκολων προκλήσεων που αντιμετωπίζει ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας διεθνώς είναι δίκαια τρομακτικός.
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων αντιμετωπίζουν μια “δαρβινική” περίοδο, υπενθύμισε ο Tavares στους επενδυτές την Τετάρτη, υπονοώντας ότι ορισμένοι από τους λιγότερο ισχυρούς ομόλογους της Peugeot γαλλικούς ομίλους δεν θα καταφέρουν να επιβιώσουν στην εποχή της μετάβασης από την μηχανή εσωτερικής καύσης στα ηλεκτρικά οχήματα.
Αυτή η μάχη για επιβίωση μόλις έγινε ακόμα πιο δύσκολη λόγω της εξάπλωσης του κοροναϊού, η οποία απειλεί να βάλει λουκέτο σε μονάδες παραγωγής και να περικόψει σημαντικά τη ζήτηση για νέα οχήματα σε όλο το εύρος της συγκεκριμένης βιομηχανίας.
Οι μετοχές των αυτοκινητοβιομηχανιών – ακόμη και πολύ κερδοφόρων, όπως η Peugeot – έχουν δεχθεί βαρύ πλήγμα αυτή την εβδομάδα. Εάν ωστόσο υπάρχει ένας άνθρωπος ο οποίος μπορεί να χαράξει ένα ασφαλές μονοπάτι μέσα σε αυτό το εξαιρετικά θολό τοπίο, αυτός είναι σίγουρα ο Tavares.
Για διάφορους λόγους, οι μεγάλες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αλλάξει σχετικά πρόσφατα διευθύνοντες συμβούλους, ωστόσο η Peugeot έχει μείνει σταθερή στην επιλογή επικεφαλής από το 2014, ενώ ο ίδιος άνθρωπος θα βρίσκεται στη θέση του “οδηγού” όταν η εταιρεία θα συγχωνευθεί με τη Fiat Chrysler.
Τα ισχυρά αποτελέσματα έτους για το 2019 τα οποία παρουσίασε ο Tavares την Τετάρτη δείχνουν γιατί οι υπηρεσίες του έχουν τέτοια ζήτηση. Η “χτυπητή” αντίθεση με την παραπαίουσα ανταγωνίστρια Renault λέει πολλά. Οι δραστηριότητες της Peugeot στον κλάδο του αυτοκινήτου πέτυχαν προσαρμοσμένο λειτουργικό περιθώριο 8,5% το 2019, ενώ εκείνες της Renault μόλις 2,6%.
Την ώρα που τα καθαρά μετρητά της Renault μειώνονται, αναγκάζοντάς την να μειώσει το μέρισμα της, εκείνα της Peugeot έχουν διογκωθεί σε περισσότερα από 10 δισ. ευρώ, επιτρέποντάς της να πληρώνει περισσότερα στους μετόχους της.
Ο πολύ προσεκτικός ως προς τα κόστη Tavares έχει μετατρέψει σε βασικό προτέρημά του το να κάνει όλο και περισσότερα με λιγότερα μέσα και ήταν πρόθυμος να λάβει αντιδημοφιλείς αποφάσεις προκειμένου να αντιστρέψει την κακή πορεία μεγεθών που κατέγραφε ο όμιλος. Υπό την κυριότητα της General Motors, η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία Opel/Vauxhall έχανε σταθερά χρήματα, μετά την ένταξή της στο στο δυναμικό της Peugeot, ωστόσο, διαθέτει πια προσαρμοσμένο λειτουργικό περιθώριο 6,5%. Πρόκειται για επίδοση καλύτερη από εκείνη της Mercedes-Benz.
Το μισθολογικό κόστος ως ποσοστό επί των πωλήσεων έχει εξορθολογιστεί – μεγάλο επίτευγμα, δεδομένου ότι το εργατικό δυναμικό είναι σε μεγάλο βαθμό οργανωμένο συνδικαλιστικά – και ο Tavares έχει σταθεί αμείλικτα προσηλωμένος στην απελευθέρωση χρημάτων από αποθέματα και τιμολόγια. Καθησυχαστικός ων, ο ίδιος πιστεύει ότι η Peugeot θα μπορούσε να φτάσει σε break even ακόμη και αν τα έσοδά της μειώνονταν κατά το ήμισυ.
Ο Tavares έχει επιτύχει τα παραπάνω χωρίς να παραμελήσει το επείγον καθήκον της μείωσης των εκπομπών ρύπων των οχημάτων. Χάρη στα νέα ηλεκτροκίνητα προϊόντα, είναι πεπεισμένος ότι η Peugeot θα εκπληρώσει τους φιλόδοξους, δρακόντειους στόχους για τη ρύπανση που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση φέτος και έτσι θα αποφύγει τα πρόστιμα από τις αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές.
Η Peugeot δεν αγγίζει προφανώς την τελειότητα. Η εταιρεία δίνει μάχη επιβίωσης στην Αργεντινή του τρέχοντος υπερπληθωρισμού, ενώ οι επιδόσεις της στην Κίνα είναι ακόμη απογοητευτικές. Το αμελητέο μερίδιο αγοράς της στην Κίνα ωστόσο αυτή τη στιγμή αποτελεί ξάφνου πλεονέκτημα. Η εταιρεία έχει πολύ λιγότερα να χάσει από το κύμα του κοροναϊού σε σχέση με τους περισσότερους ανταγωνιστές της.
Ό,τι χάνει η Peugeot σε οικονομίες κλίμακας – οι ετήσιες πωλήσεις 3,5 εκατ. αυτοκινήτων της αποτελούν το ένα τρίτο των πωλήσεων της Volkswagen – το αναπληρώνει ούσα πιο ευέλικτη. Είναι σχεδόν κρίμα που ο Tavares πρόκειται να περιπλέξει το αφήγημα “μικρή αλλά όμορφη”, μέσω της συγχώνευσης με τη Fiat. Η μετοχή της Peugeot έχει υποχωρήσει κατά σχεδόν 30% από τότε που ανακοινώθηκαν – τον Οκτώβριο – οι όροι της συμφωνίας, καθώς οι τελευταίοι θεωρούνται ιδιαίτερα ευνοϊκοί για τη Fiat και τους ιδιοκτήτες της, μέλη της οικογένειας Agnelli.
Για να είμαστε δίκαιοι, η Fiat έχει επίσης καλές επιδόσεις. Μαζί, οι δύο εταιρείες παρήγαγαν περίπου 5 δισεκατομμύρια ευρώ σε ελεύθερες ταμειακές ροές πέρυσι και η ένωση των δυνάμεών τους λογικά πρέπει να επιφέρει σημαντική εξοικονόμηση κόστους. Ωστόσο, οι μέτοχοι της Peugeot δεν είναι πρόθυμοι να πιστέψουν ακόμη στα πλεονεκτήματα της συμφωνίας. Οι αρχές τήρησης της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας μπορεί να εγείρουν αντιρρήσεις και η ιστορία δείχνει ότι υπάρχουν ακόμη πολλά πράγματα που μπορούν να πάνε στραβά σε περίπλοκες διασυνοριακές συγχωνεύσεις.
Μια γενιά ελπιδοφόρων στελεχών στην αυτοκινητοβιομηχανία, όπως ο Dieter Zetsche της Daimler και ο Carlos Ghosn της Renault, έχουν αποχωρήσει από το προσκήνιο, ακριβώς τη στιγμή που οι συνθήκες γίνονταν δύσκολες. (Ο Sergio Marchionne της Fiat έφυγε από τη ζωή πριν μπορέσει να ολοκληρώσει το έργο του). Ο Tavares, ο οποίος είναι 61 ετών, δεν είναι ο τύπος του ανθρώπου που ανυπομονεί να βγει στη σύνταξη. Έχει ακόμη να αποδείξει πολλά.
Πηγή: Capital.gr