Μια πρώην καθηγήτρια αγγλικών και μητέρα τεσσάρων παιδιών είναι η δεύτερη γυναίκα στη Ρωσία η οποία γίνεται δισεκατομμυριούχος.
Η Tatyana Bakalchuk είναι ιδρύτρια και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Wildberries, με έσοδα 1,9 δισ. δολαρίων (στοιχεία 2018), ιστοσελίδας ηλεκτρονικού εμπορίου η οποία πωλεί προϊόντα από 15.000 μάρκες και προσελκύει 2 εκατομμύρια επισκέπτες ημερησίως από τη Ρωσία, τη Λευκορωσία, το Καζακστάν, την Αρμενία και το Κιργιστάν. Το 2018, η εταιρεία επεξεργαζόταν περί τις 400.000 παραγγελίες κατά μέσο όρο σε ημερήσια βάση μέσω Διαδικτύου, πωλώντας πρακτικά τα πάντα, από είδη ένδυσης και καλλυντικά έως οικιακά προϊόντα και παιχνίδια. Με βάση την ανάλυση του Forbes, η Wildberries αποτιμάται περίπου στο 1 δισεκατομμύριο δολάρια, γεγονός που καθιστά την Bakalchuk, η οποία σύμφωνα με την εταιρεία είναι η μοναδική της μέτοχος, δισεκατομμυριούχο.
Η μόνη άλλη Ρωσίδα που έχει καταστεί ποτέ δισεκατομμυριούχος είναι η Elena Baturina, της οποίας ο σύζυγος Γιούρι Λουζκόφ ήταν για χρόνια ο ισχυρότατος δήμαρχος Μόσχας. Αφού απομακρύνθηκε από τη θέση του το 2010, η Baturina και οι κόρες τους εγκατέλειψαν τη χώρα. Η Baturina πούλησε το μεγαλύτερο μέρος των περιουσιακών της στοιχείων στη Ρωσία και άρχισε να αγοράζει ξενοδοχεία και άλλα ακίνητα στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Πλέον ζει στο Λονδίνο και έχει περιουσία 1,2 δισ. δολ.
Η Bakalchuk, τότε 28 ετών, ίδρυσε την Wildberries το 2004 από το διαμέρισμα της στη Μόσχα, ενώ βρισκόταν σε άδεια μητρότητας. Στο σπίτι της και ενώ φρόντιζε ένα από τα παιδιά της, τότε ηλικίας ενός μήνα, άρχισε να σκέφτεται πόσο δύσκολο ήταν για εκείνη – αλλά και για άλλες νεαρές μητέρες – να ψωνίζουν ρούχα για τον εαυτό τους με ένα νεογέννητο στο σπίτι. Η Bakalchuk αποφάσισε να λύσει το πρόβλημά της δημιουργώντας την Wildberries. Ο σύζυγός της, Vladislav, άφησε την εργασία του ως τεχνικός Ι.Τ. Εκείνη τη χρονιά προκειμένου να συμμετάσχει στο εγχείρημά της. Στην αρχή, αγόραζε ρούχα από το γερμανικό site ηλεκτρονικού εμπορίου Otto, έβγαλε φωτογραφίες των προϊόντων και τα μεταπωλούσε στο διαδίκτυο. Προσέλαβε μάλιστα κούριερ για την παράδοση αντικειμένων στη Μόσχα και τις γύρω περιοχές, ενώ χρησιμοποιούσε και την κρατική ταχυδρομική υπηρεσία προκειμένου να στέλνει προϊόντα σε άλλες περιοχές της Ρωσίας. Η σχέση με το Otto διήρκεσε τέσσερα χρόνια πριν η Ρωσίδα επιχειρηματίας αποσυρθεί και αρχίσει να συνεργάζεται απευθείας με διάφορα brands.
Ήταν μια καλή περίοδος για να ξεκινήσει κανείς μια τέτοια επιχείρηση στη Ρωσία, καθώς υπήρχε μικρός ανταγωνισμός. Ακόμη και σήμερα, η χώρα θεωρείται ως ένα από τα τελευταία μέρη του κόσμου όπου το ηλεκτρονικό εμπόριο δεν έχει ακόμη κυριαρχήσει. Σύμφωνα με έκθεση της Morgan Stanley τον Σεπτέμβριο του 2018, η ρωσική αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου, αξίας 18 δισεκατομμυρίων δολαρίων, είναι η τελευταία μεγάλη αναδυόμενη αγορά στον κόσμο χωρίς κυρίαρχο διαδικτυακό λιανοπωλητή. Η Wildberrries, με το 4,7% των online πωλήσεων στη Ρωσία, είναι τρίτη σε έναν ιδιαίτερα κατακερματισμένο χώρο, πίσω από την ρωσικής ιδιοκτησίας Yandex Market, η οποία κατέχει μερίδιο αγοράς 10% και την κινεζική Alibaba, η οποία διαχειρίζεται το 8,5% των online παραγγελιών. Οι τρεις εταιρείες πωλούν πολλά ίδια ή παρόμοια είδη, καθιστώντας ακόμη πιο δύσκολο για κάποια εξ αυτών να ξεχωρίσει.
Η Wildberries έχει ένα ισχυρό αποτύπωμα στην κατηγορία της μόδας, σύμφωνα με την έκθεση της Morgan Stanley. Ωστόσο, ο νικητής στον χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου στη Ρωσία δεν έχει ακόμη ξεκαθαριστεί. Η Wildberries είναι ιδιαίτερα φειδωλή σε εκτιμήσεις σχετικά με το μέλλον της – ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι εφησυχάζει. “Δεν μπορούμε να προβούμε σε σχόλια τα σχέδιά μας, ωστόσο η επέκταση είναι η στρατηγική μας”, αναφέρει η εταιρεία.
Πηγή: Capital.gr