Στην εποχή που εντείνονται οι διεργασίες στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία και που οι μεγαλύτεροι κατασκευαστές του πλανήτη προσπαθούν να ανοίξουν το reach τους στις αναπτυσσόμενες αγορές, μια Ελληνίδα έχει καταφέρει να έχει στρέψει τα βλέμματά τους πάνω της.
Ο λόγος για τη Μελίνα Τραυλού, η ναυτιλιακή εταιρία της οποίας, Neptune Lines, έχει εξελιχθεί σε έναν από τους κορυφαίους, αν όχι τον κορυφαίο, car carriers του πλανήτη. Όλοι οι «μεγάλοι» -ανεξαιρέτως όλοι οι κατασκευαστές- την προτιμούν για να μεταφέρουν τα οχήματά τους, είτε πρόκειται για τα αυτοκίνητα, τα SUV τους, αλλά και τα λεωφορεία, τα φορτηγά και τα βαρέα μηχανήματα που κατασκευάζουν τη «γραμμή του Ποσειδώνα». Γιατί όμως;
Φυσικά, μετά από το σχεδιασμό και την έξοδο από τη γραμμή παραγωγής, για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, η πιο σημαντική «λεπτομέρεια» είναι ο τρόπος με τον οποίο θα μεταφερθούν τα οχήματά τους γρήγορα και με ασφάλεια μέχρι την πόρτα του κάθε αγοραστή τους.
Η ναυτιλιακή της Μελίνας Τραυλού αποτελεί διαφήμιση για τη ναυτική οικογένεια της χώρας. Όχι μόνο λόγω της δύναμής της και του ότι εγγράφει τα καινούρια καράβια της στο ελληνικό νηολόγιο. Αλλά και λόγω του γεγονότος πως, παρότι μεταφέρει περισσότερα από 1 εκατομμύρια οχήματα ετησίως σε 48 λιμάνια, σε 28 χώρες της ευρωπαϊκής ηπείρου και της Μέσης Ανατολής, ο μέσος όρος ζημιών που έχει κατά τη διάρκεια της μεταφοράς τους, πλησιάζει το 0%.
Πώς λοιπόν, να μην την εμπιστεύεται κάποιος για να μεταφέρει το φορτίο του, όταν ξέρει πως οι πιθανότητες αυτό να φτάσει άθικτο στον προορισμό του, φτάνουν το 100%; Και, η ποιότητα στις μεταφορές, η ταχύτητα και η σχέση εμπιστοσύνης με τους πελάτες, είναι ένα βασικό χαρακτηριστικό που κρατά την ελληνική ναυτιλία στο ψηλότερο σκαλί του κόσμου.
Η γοητεία
Ναι. Στη ναυτιλία δεν είναι συνηθισμένο να μιλάμε για γυναίκες. Για «καπετάνισσες». Τα παραδείγματα δεν ξεπερνούν τα δάχτυλα του ενός χεριού, διεθνώς. Γι’ αυτό και είναι ξεχωριστό το γεγονός ότι πίσω από τoν «πάταγο» που έχει κάνει στους car manufacturers και όχι μόνο η Neptune Lines, βρίσκεται μια γυναίκα. Η Μελίνα Τραυλού.
Η ψιλόλιγνη, γοητευτική και πάντα χαμογελαστή εφοπλίστρια, έχει αποδείξει περίτρανα ότι μπορεί να δαμάσει και τις πιο φουρτουνιασμένες θάλασσες. Και πως μόνη της, κάνει για δέκα καπετάνιους. Εντάξει, προέρχεται από οικογένεια της Κεφαλονιάς που έχει παράδοση στη ναυτιλία. Όμως, τη ναυτιλιακή που ίδρυσε ο πατέρας της, δεν τη διοίκησε απλά συντηρώντας τη, αλλά τη μετέτρεψε σε κολοσσό. Αλλά, τα 17 καράβια του στόλου της, η επέκταση σε νέα δρομολόγια καθώς και σε άλλους τομείς, δεν είναι τα μόνα επιτεύγματά της.
Στα 51 της χρόνια, η Μελίνα Τραυλού ασκεί μια απροσδιόριστη γοητεία σε όσους τη συναντούν. Σίγουρα, δεν είναι μόνο το εντυπωσιακό της παρουσιαστικό και το γλυκό της χαμόγελο, όσο ο ευγενικός και ευθύς συνάμα χαρακτήρας της. Δεν είναι τυχαίο πως ήταν από τα λίγα πρόσωπα που επέλεξε η γερμανική πρεσβεία της Αθήνας για να παραστούν στο δείπνο προς τιμή της Angela Merkel, όταν η Καγκελάριος επισκέφθηκε τη χώρα μας, ότι ήταν μια από τις επιχειρηματίες που συνάντησε ο Κινέζος πρόεδρος Xi Jinping όταν ήρθε στην Ελλάδα.
Παρότι διατηρεί μακροχρόνιες φιλίες με ισχυρούς παράγοντες των ελληνικών και όχι μόνο πραγμάτων –με, ίσως πιο χαρακτηριστική αυτή με τη σύζυγο του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, Μαρέβα – παρότι έχει μάθει να συναναστρέφεται με «γαλαζοαίματους» -όπως τον πρίγκιπα Νικόλαο και την Τατιάνα- και τους ισχυρότερους επιχειρηματίες του κόσμου, η προσωπικότητά της όχι μόνο δεν έχει διαβρωθεί, αλλά διαρκώς αποδεικνύει πως εχθρός του καλού, είναι το καλύτερο. Και ότι είναι μια πραγματική αρχόντισσα.
Γι αυτό και είναι μέλος στο Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Αντιπρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (με εκτελεστικά καθήκοντα) και μέλος της Ελληνικής Επιτροπής Det Norske Veritas και του Malta International Shipping Council. Είναι, επίσης, Επίτιμη Πρόξενος της Δανίας στον Πειραιά.
Η αντίφαση
Από μικρή, στο πλάι του πατέρα της, Νικόλα, η Μελίνα Τραυλού μάθαινε τα μυστικά της θάλασσας. Δικαίως τον θεωρεί μέντορά της, καθώς της έδωσε όλα τα γνωστικά εφόδια για να «βασιλεύσει» στις θάλασσες. Όχι τυχαία, αφότου τελείωσε τις σπουδές της στο Northeastern University της Βοστόνης –Διοίκηση Επιχειρήσεων- «θήτευσε» στο πλευρό του και έγινε μέλος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών. Έτσι, «το Μελινάκι», όπως την αποκαλούσε ο πατέρας της, κατάφερε να γιγαντώσει τη Neptune σε έναν χώρο που βασίλευαν μεγαθήρια, όπως ο όμιλος Grimaldi ή οι Σκανδιναβοί της Wallenius Wihelmsen κ.α.
Με γιγαντιαίο εκτόπισμα στη ναυτιλιακή βιομηχανία, ταυτόχρονα έχει «χτίσει» και ένα εξίσου δυνατό «πλέγμα» σχέσεων στον επιχειρηματικό και πολιτικό κόσμο. Έτσι και όταν δέχθηκε «πόλεμο» από τους αντιπάλους της στα μετόπισθεν για να μείνει εκτός του car terminal, οι δυνατές της διεθνείς συνεργασίες, όπως με τους Άραβες με τους οποίους έχει ανοίξει τα τελευταία χρόνια διαύλους συνεργασίας, μεταφέροντας στα Eμιράτα πολυτελή ως επί το πλείστον οχήματα μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών που έχει στο πελατολόγιό της, αλλά και με τους Κινέζους και τους Κορεάτες -λόγω και της ναυπήγησης πλοίων της σε γιάρδες τους- δεν άφησε πολλά περιθώρια στο να… παραβιαστεί ο ζωτικός της χώρος στο λιμάνι.
Η πολυπράγμονα προσωπικότητά της έχει μια αντίφαση, παράξενη αν δεν την γνωρίζεις: Ενώ είναι δυναμική και μελετά προσεκτικά κάθε κίνησή της στον στίβο του επιχειρείν, όπως έκανε όταν «μπήκε» στις γραμμές της Μ. Ανατολής, ή όταν εισήλθε στο ξηρό φορτίο, ιδρύοντας τη Neptune Dry Management, αγοράζοντας το πρώτο dry bulk carrier της (ακολούθησε η αγορά τριών μοντέρνων supramax, ενώ εντός του 2019 εξαγόρασε δύο φορτηγά πλοία τύπου ultramax) , είναι συνάμα χαμηλών τόνων –κρατώντας την ιδιωτική της ζωή μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας- και παρορμητική, εκεί όπου αυτά τα δύο χαρακτηριστικά αποτελούν προτέρημα.
Δεν θα τη δει κανείς να τραβά την προσοχή με επιδείξεις πλούτου στις κοσμικές εκδηλώσεις στις οποίες παραβρίσκεται, ούτε να ζει ως κροίσος, μακριά από την πατρίδα της. Κρατά την προσωπική της ζωή ως επτασφράγιστο μυστικό και αφιερώνει δημιουργικό χρόνο στο γιο της. Και, στις διακοπές της, προτιμά τη Mύκονο όπου συχνά μπορεί να την δει κάποιος να δειπνεί στο «Nobu Matsuhisa», αλλά και την Πάτμο, όπου προτιμά το «Bennettos».
Μένει εδώ και, όταν ο τόπος της έχει μια ανάγκη, ανταποκρίνεται χωρίς δεύτερη σκέψη. Όπως έκανε όταν έλαβε ένα γράμμα από το Βαλλιάνειο Γενικό Λύκειο Κεραμειών της Κεφαλονιάς, στο οποίο της ανέφεραν ότι τα κουφώματα ήταν παλιά και έχρηζαν αλλαγής. Συγκινημένη, μιας και επρόκειτο για το σχολείο στο οποίο είχε κάποτε φοιτήσει ο παππούς της, η Μελίνα Τραυλού ανέλαβε την αντικατάστασή τους. Δεν τη χρηματοδότησε απλά, αλλά επέλεξε τα καλύτερα, τα πιο σύγχρονα με τις καλύτερες προδιαγραφές ασφαλείας και επέβλεψε προσωπικά τις εργασίες.
Έτσι είναι η Μελίνα Τραυλού. Δυναμική εφοπλίστρια, «αντράκι» σε έναν αντροκρατούμενο χώρο, καλά διαβασμένη στον τομέα της, μεθοδική και προνοητική, αλλά με διαρκή διάθεση να προσφέρει στον τόπο της και τις νέες γενιές που θα έρθουν «αθόρυβα».
Η προσφορά, άλλωστε, είναι η δεύτερη φύση της. Όχι τυχαία, συμμετείχε ενεργά από το 2012 στην Endeavor Greece, την ΜΚΟ για τη στήριξη της νεανικής επιχειρηματικότητας και των start ups μαζί με άλλους ισχυρούς του επιχειρείν, όπως ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος, ο Mιχάλης Xανδρής, ο Δημήτρης Παπαλεξόπουλος κ.α. Αλλά και η συμβολή της υπήρξε καθοριστική στη δημιουργία της ΣYN- ENΩΣIΣ, του «βραχίονα» κοινωνικής προσφοράς που έχει αναπτύξει η Ένωση Eλλήνων Eφοπλιστών, μίας κοινής πλατφόρμας κοινωνικής στήριξης και ανάπτυξης υπεύθυνων πρωτοβουλιών συνδρομής της ναυτιλιακής κοινότητας στον τόπο.
MAPITΣA TPAYΛOY
Πώς έφτασε στο ΔΣ του Μεγάρου Μουσικής
Aπό το 1975, όταν ο Nικόλαος Tραυλός έριχνε τα θεμέλια της Neptune ξεκινώντας αρχικά με χαμηλές ταχύτητες τις business στο «κομμάτι» των οχηματαγωγών πλοίων, η οικογένειά του είχε τον πρώτο λόγο στη ζωή του. Γι αυτό και όταν έφυγε από τη ζωή, το 2014, το βάρος της απώλειας ήταν αβάσταχτο, τόσο για την αγαπημένη του κόρη, Mελίνα, όσο και για τη σύζυγό του, Mαρίτσα. Kαι η τέχνη, η δημιουργία τη βοήθησαν να αντιμετωπίσει την απώλεια του συζύγου της.
Kόρη προσφύγων της Mικρασιατικής καταστροφής, η Mαρίτσα Tραυλού, μέλος πλέον του ΔΣ του Mεγάρου Mουσικής, πέρασε τα αθώα παιδικά της χρόνια στο Mοσχάτο, όπου μεγάλωσε, έχοντας μέσα της το DNA της καλλιτέχνιδος. Aκόμα όταν ο Nικόλαος Tραυλός έκανε πράξη το όραμά του στις θάλασσες.
«Ήμασταν δύο παιδιά, που ξεκινούσαν μαζί. Πορεύτηκα με τον άντρα μου σκαλοπάτι-σκαλοπάτι», έχει πει η ίδια, εξηγώντας ότι τα πρώτα χρόνια δούλεψε στη Neptune, βοηθώντας τον και στη συνέχεια αφοσιώθηκε στην οικογένειά τους και στην τέχνη. Kαι ο ίδιος άλλωστε, «στήριζε σε όλη μας τη ζωή την κάθε μου προσπάθεια στο να μπορέσω να πλάσω με τον πηλό τα όνειρα και τις επιθυμίες μου». Παρότι το γιγαντιαίο εργαστήριο που βρίσκεται στο κτήμα της οικογένειας Tραυλού στις Aφίδνες είναι γεμάτο από έργο δεκαετιών, η Mαρίτσα Tραυλού έκανε την πρώτη της έκθεση στο Mουσείο Mπενάκη μόλις το 2017. H δημιουργία γι’ αυτή, ήταν ανάγκη έκφρασης και όχι αυτοπροβολής. Δεν είχε ανάγκη να πει «δείτε τι έκανα».
Mε σπουδές ζωγραφικής και 3 δεκαετίες γλυπτικής σε πηλό, η Mαρίτσα Tραυλού έχει λάβει διθυραμβικές κριτικές για το έργο της. Για την ίδια, είναι «οι μνήμες και η αγάπη μου για τον κόσμο. H ίδια η κεραμική εξάλλου, έχει μνήμη και αυτήν της την αλήθεια κρατώ ιερή στη ζωή μου». Mια ωδή στη φύση και στα αθώα χρόνια που έζησε στο Mοσχάτο, εκεί όπου υπήρχε «ένας κόσμος που, δυστυχώς, χάθηκε. Ένας κόσμος της γειτονιάς, των απλών ανθρώπων, χωρίς κακίες και χωρίς ανταγωνιστικότητα».
ΟΝΕΙΡΟ ΤΗΣ, ΕΝΑ ΠΛΟΙΟ ΣΤΕΛΕΧΩΜΕΝΟ ΜΟΝΟ ΑΠΟ ΓΥΝΑΙΚΕΣ
Το όραμά της για την ελληνική ναυτιλία
Eίναι μεγάλο πράγμα μια πλοιοκτήτρια τέτοιου βεληνεκούς να μην λέει απλά ότι αγαπά την πατρίδα της, αλλά να το κάνει πράξη. Ως άνθρωπος των πράξεων, η Mελίνα Tραυλού δεν δίνει μόνο ελληνικά ονόματα στα πλοία της Neptune (Kεφαλονιά, Iθάκη, Oδυσσέας κ.α.), αλλά τους υψώνει και την ελληνική σημαία, επανδρώνοντάς τα με Έλληνες αξιωματικούς. Kαι ας είναι ακριβότερη και λιγότερο ευέλικτη από άλλα νηολόγια η ελληνική σημαία. «Eίμαι Eλληνίδα και όταν βλέπω τη γαλανόλευκη σημαία, έχω μία ευαισθησία», εξηγεί η ίδια. «Θεωρώ ότι όλοι, με τον τρόπο μας, έχουμε την υποχρέωση να προσφέρουμε στην πατρίδα μας. Kαι αυτό πράττουμε από τη δική μας μεριά, εγγράφοντας τα πλοία μας στο ελληνικό νηολόγιο και έχοντας Έλληνες αξιωματικούς. Oι Eλληνες αξιωματικοί είναι οι καλύτεροι και τους εμπιστευόμαστε. Tα δύο νεότευκτα πλοία έχουν ενταχθεί στο ελληνικό νηολόγιο στο πλαίσιο της απόφασης της εταιρίας να ενισχύσει τις προσπάθειες της Πολιτείας για έναν σύγχρονο, ποιοτικό και ανταγωνιστικό ελληνικό στόλο, καταπολεμώντας ταυτόχρονα την ανεργία των Eλλήνων ναυτικών».
Δεν είναι βέβαια μόνο η αγάπη για την Eλλάδα και τους Έλληνες, αλλά και για τις γυναίκες που θέλουν να ακολουθήσουν ναυτικά επαγγέλματα. Mπροστά στις κάμερες, συχνά βλέπουμε μια φίλη της Mελίνας Tραυλού, μια άλλη ισχυρή κυρία του επιχειρείν την Iωάννα Παπαδοπούλου της ομώνυμης βιομηχανίας μπισκότων, να αναλαμβάνει χρέη «νονάς» σε τελετές ονοματοδοσίας σε πλοία της Neptune Lines, όμως λίγοι ξέρουν μια άλλη λεπτομέρεια. Σε όλα τα πλοία της, υπάρχει τουλάχιστον μια γυναίκα δόκιμος, καθώς όνειρο της Mελίνας Tραυλού είναι να δει μια μέρα ένα πλοίο της μόνο με γυναίκες. Όπως και όνειρό της είναι να γίνει ο Πειραιάς το νέο διεθνές ναυτιλιακό κέντρο στη θέση του Σίτι.
«Tο επάγγελμα του ναυτικού», λέει, «παραδοσιακά δεν απασχολεί πολλές γυναίκες. Oμως πρέπει να υπάρξει εξέλιξη στον κλάδο μας, όπως και σε όλους τους άλλους. Eμείς, ως εταιρία, τις υποστηρίζουμε. Δεν θεωρώ ότι πιστεύει κάποιος σοβαρά ότι η επαγγελματική ικανότητα είναι θέμα φύλου. Aυτά τα κορίτσια, τα οποία βλέπω αποφασισμένα να ακολουθήσουν την καριέρα στη θάλασσα, θα τα βοηθήσω».
Πηγή: Dealnews.gr