Μια πρώην δασκάλα Αγγλικών και μητέρα τεσσάρων είναι η δεύτερη γυναίκα στη Ρωσία που γίνεται δισεκατομμυριούχος.
Η Tatyana Bakalchuk είναι η ιδρύτρια και διευθύνουσα σύμβουλος της Wildberries (με έσοδα ύψους 1,9 δισ. δολαρίων το 2018), μιας ιστοσελίδας ηλεκτρονικού εμπορίου που πωλεί 15.000 brands και προσελκύει 2 εκατομμύρια επισκέπτες ημερησίως στη Ρωσία, τη Λευκορωσία, το Καζακστάν, την Αρμενία και το Κιργιστάν. Το 2018, η εταιρεία επεξεργαζόταν 400.000 παραγγελίες κατά μέσο όρο ημερησίως στο διαδίκτυο, πουλώντας τα πάντα, από είδη ένδυσης και καλλυντικά έως οικιακά προϊόντα και παιχνίδια. Με βάση την ανάλυση του Forbes, η αξία της Wildberries διαμορφώνεται περίπου στο 1 δισεκατομμύριο δολάρια, γεγονός που καθιστά την Bakalchuk, η οποία δηλώνει μοναδική ιδιοκτήτρια, δισεκατομμυριούχο.
Η μόνη άλλη Ρωσίδα που έχει γίνει δισεκατομμυριούχος είναι η Elena Baturina, ο σύζυγος της οποίας Yury Luzkhov ήταν επί σειρά ετών ο ισχυρός δήμαρχος της Μόσχας. Αφού απομακρύνθηκε από τα καθήκοντά του το 2010, η Baturina και οι κόρες τους εγκατέλειψαν τη χώρα. Η Baturina πούλησε το μεγαλύτερο μέρος των περιουσιακών της στοιχείων στη Ρωσία και άρχισε να αγοράζει ξενοδοχεία και άλλα ακίνητα στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Τώρα ζει στο Λονδίνο και η περιουσία της ανέρχεται στα 1,2 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η Bakalchuk, ίδρυσε -στα 28 της τότε- την Wildberries το 2004 από το διαμέρισμα της στη Μόσχα ενώ είχε πάρει άδεια μητρότητας. Κλεισμένη στο σπίτι για να φροντίσει το ενός μηνός παιδί της, άρχισε να σκέφτεται πόσο δύσκολο ήταν για την ίδια – και για άλλες νεαρές μητέρες – να ψωνίζουν ρούχα για τον εαυτό τους με ένα νεογέννητο στο σπίτι. Η Bakalchuk αποφάσισε να λύσει το πρόβλημά της δημιουργώντας την Wildberries. Ο σύζυγός της, Vladislav, άφησε τη δουλειά του ως τεχνικός Ι.Τ. την ίδια χρονιά για να συμμετάσχει. Στην αρχή, η Bakalchuk αγόραζε χύμα ρούχα από τη γερμανική ιστοσελίδα ηλεκτρονικού εμπορίου Otto, έβγα<ε φωτογραφίες των προϊόντων της και τα μεταπωλούσε στο διαδίκτυο. Προσέλαβε κούριερ για την παράδοση προϊόντων στη Μόσχα και τις γύρω περιοχές, ή χρησιμοποιούσε το εθνικό ταχυδρομείο για αποστολές σε άλλες περιοχές της Ρωσίας. Η σχέση με την Otto διήρκεσε τέσσερα χρόνια προτού αποσυρθεί και αρχίσει να συνεργάζεται απευθείας με τις εταιρείες.
Ήταν μια καλή συγκυρία για να ξεκινήσει κανείς μια τέτοια επιχείρηση στη Ρωσία, καθώς υπήρχε μικρός ανταγωνισμός. Ακόμη και σήμερα, η χώρα θεωρείται ως ένα από τα τελευταία μεγάλα σύνορα του κόσμου για το ηλεκτρονικό εμπόριο. Σύμφωνα με μια έκθεση της Morgan Stanley τον Σεπτέμβριο του 2018, η ρωσική αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου, με αποτίμηση 18 δισεκατομμυρίων δολαρίων, είναι η τελευταία μεγάλη αναδυόμενη αγορά στον κόσμο χωρίς κυρίαρχο διαδικτυακό λιανοπωλητή. Η Wildberrries, με εκτιμώμενο μερίδιο 4,7% στις online πωλήσεις της Ρωσίας, είναι Τρίτη δύναμη σε έναν κατακερματισμένο χώρο πίσω από την ελεγχόμενη από Ρώσο Yandex Market, η οποία κατέχει μερίδιο αγοράς 10% και την κινεζική Alibaba, η οποία διαχειρίζεται το 8,5% των online παραγγελιών. Οι τρεις εταιρείες πωλούν πολλά ίδια ή παρόμοια είδη, γεγονός που τις δυσκολεύει να ξεχωρίσουν.
Η Wildberries έχει “πατήσει” γερά στην κατηγορία της μόδας, σύμφωνα με την έκθεση της Morgan Stanley. Αλλά ακόμη δεν υπάρχει ξεκάθαρος νικητής στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου της Ρωσίας. Η Wildberries κρατά κλειστά τα χαρτιά της για το μέλλον – αλλά δεν εφησυχάζει. “Δεν μπορούμε να σχολιάσουμε τα σχέδιά μας, αλλά η επέκταση είναι η στρατηγική μας”, ανέφερε η εταιρεία.
Πηγή: Forbes.com