Για να επιβιώσουμε και να αναπτυχθούμε σε αυτόν τον νέο κόσμο, χρειάζεται να προετοιμαστούμε, να θωρακιστούμε. Να καλύψουμε τις νέες ανάγκες του πελάτη πριν από οποιονδήποτε disruptor. Πρέπει να συνεχίσουμε να αλλάζουμε, και μάλιστα γρήγορα”. Όσοι είχαν δώσει βάρος στη συγκεκριμένη αποστροφή του λόγου του Μιχάλη Τσαμάζ,προέδρου και CEO του Ομίλου ΟΤΕ, κατά την περυσινή γενική συνέλευση των μετόχων της εταιρείας, είχαν έγκαιρα αντιληφθεί πως ο επικεφαλής του ΟΤΕ και το επιτελείο του είχαν ήδη ξεκινήσει να καταστρώνουν το σχέδιο για τη μετάβαση του Οργανισμού σε ένα διαφορετικό μοντέλο λειτουργίας.
Μετάβαση που ο ίδιος ο επικεφαλής του Ομίλου περιέγραψε με τρόπο ξεκάθαρο: “Είναι θέμα βιωσιμότητας να απαντήσουμε στην πρόκληση ενός ψηφιακού παίκτη ευέλικτου και με χαμηλό λειτουργικό κόστος που θα κάνει την είσοδό του στην ελληνική αγορά και θα διεκδικήσει τα μερίδια αγοράς μας, ενώ τα έσοδά μας από τις παραδοσιακές υπηρεσίες, φωνή και SMS, μειώνονται”. Προσαρμογή στις αλλαγές
Το disruption, δηλαδή η αιφνίδια ριζική αλλαγή στην αγορά όπου δραστηριοποιείται ο ΟΤΕ, συντελείται ήδη και ενισχύεται από τη νέα ψηφιακή εποχή. Οι over the top παίκτες (όπως οι Viber, Google, Facebook κ.ά.) έχουν αλλάξει ριζικά τόσο την επικοινωνία όσο και τη διανομή του περιεχομένου στους τελικούς χρήστες. Οργανισμοί όπως ο ΟΤΕ οφείλουν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, ειδάλλως θα έχουν την τύχη άλλων, όπως οι Motorola, Kodak, Nokia, Thomas Cook, που αντιστάθηκαν στην αλλαγή, με ολέθριες επιπτώσεις για τις ίδιες τις εταιρείες και τους εργαζομένους τους. Στις νομοτελειακές αυτές αλλαγές που φέρνει η νέα ψηφιακή εποχή θέλει να προσαρμοστεί ο ΟΤΕ, δρομολογώντας τον μετασχηματισμό του. Όπως η διοίκηση έχει παραδεχθεί, ο ΟΤΕ, παρά τη σημαντική πρόοδο που κατέγραψε κατά την τελευταία δεκαετία, πρέπει να εγκαταλείψει τη “βαριά” οργανωτική του δομή, τις πολύπλοκες διαδικασίες και να απαλλαγεί από τα υψηλά λειτουργικά κόστη.
Το ζήτημα του κόστους αποτελεί “κλειδί” καθώς αυτό καθορίζει τις τιμές των υπηρεσιών του ΟΤΕ λόγω της ρύθμισης από την ΕΕΤΤ, σε αντίθεση με τους ανταγωνιστές του.
Το σχέδιο μετασχηματισμού έχει, λοιπόν, στο επίκεντρο του τη μείωση του λειτουργικού κόστους, κάτι που θα επιτευχθεί και μέσω προγραμμάτων εθελουσίας εξόδου, ώστε να δημιουργηθούν οι δυνατότητες ο ΟΤΕ να καταστεί τιμολογιακά ανταγωνιστικότερος σε σχέση με τον ανταγωνισμό.
Η ομοσπονδία
Τι ζητά η Ομοσπονδία Όλα αυτά περιέγραψε ο επικεφαλής του Ομίλου στο πλαίσιο της πρόσφατης ενημέρωσης της διοίκησης προς τους εργαζομένους μετά τη λήξη των απεργιακών κινητοποιήσεων που η ΟΜΕ-ΟΤΕ προκήρυξε αιφνιδιαστικάμέσα στην περίοδο των Χριστουγέννων. Η Ομοσπονδία, που μιλά για “υπερκέρδη” του ΟΤΕ, ζητά νέα Συλλογική Σύμβαση Εργασίας (η προηγούμενη εξέπνευσε στις 30/12/2019), τριετούς διάρκειας, με διασφάλιση από απολύσεις για οικονομοτεχνικούς λόγους, αυξήσεις για όλους τους εργαζομένους και υπογραφή ΣΣΕ στην COSMOTEe-Value και σε όλες τις θυγατρικές.Από την πλευρά του, ο ΟΤΕ έχει αναφέρει πως η απόσταση μεταξύ των δύο πλευρών παραμένει μεγάλη και ο δρόμος προς μια πιθανή συμφωνία δεν θα είναι εύκολος.Χωρίς να έχει γίνει γνωστή πλήρως η πρόταση που έχει κατατεθεί από πλευράς ΟΤΕ, αυτή εκτιμάται πως περιλαμβάνει ΣΣΕ διάρκειας ενός έτους, αύξηση 3,5% για τους νέους εργαζoμένους και αύξηση 1% και 35ωρο στους παλαιότερους εργαζομένους.
Οι βασικές γραμμές του πλάνου μετασχηματισμού
Την τελευταία δεκαετία ο ΟΤΕ έχει επενδύσει συνολικά πάνω από 4,7 δισ. ευρώ στην ελληνική αγορά, με στόχο την ενίσχυση της ηγετικής θέσης του, τον μετασχηματισμό του μείγματος εσόδων και την ανάπτυξη δικτύων και υπηρεσιών. Παράλληλα, πέτυχε μια εξαιρετικά σημαντική μείωση του δανεισμού του, που μειώθηκε από 4,3 δισ. ευρώ το 2010 σε 772 εκατ. ευρώ σήμερα, δηλαδή κατά 80%. Παράλληλα, ολοκλήρωσε σημαντικά προγράμματα αποχώρησης εργαζομένων με την παροχή κινήτρων, κάτι που οδήγησε στην έξοδο 6.500 εργαζομένους, με πακέτα κατά πολύ μεγαλύτερα της νόμιμης αποζημίωσης. Συνολικά, το κόστος των εθελουσιών ανήλθε σε περίπου 1 δισ. ευρώ από το 2010 έως το 2019.
Τρεις θυγατρικές
Τώρα δρομολογούνται νέες αλλαγές, η τελική μορφή των οποίων βρίσκεται υπό εξέταση. Όπως ανέφερε ο κ. Τσαμάζ, μελετάται το ενδεχόμενο οι δραστηριότητες που σχετίζονται με την εξυπηρέτηση και την επαφή με τον πελάτη, δηλαδή οι τεχνικοί πεδίου, τα call centers και το δίκτυο καταστημάτων (Γερμανός, OTE Shop κ.ά.), να λειτουργήσουν ως 100% θυγατρικές εταιρείες. Πιο συγκεκριμένα, εξετάζονται τα εξής:
-Οι τεχνικοί πεδίου να λειτουργήσουν σε 100% αυτόνομη θυγατρική, με στόχο να δημιουργηθούν νέες προοπτικές ανάπτυξης μέσα από την προσφορά ολοκληρωμένων υπηρεσιών προς τον πελάτη και να διεκδικηθεί μερίδιο από τις ανάγκες της ευρύτερης αγοράς, π.χ. για υπηρεσίες smarthome.
-Όλες οι ομάδες που παρέχουν υπηρεσίες callcenters, που αυτήν τη στιγμή είναι μοιρασμένες σε διαφορετικές εταιρείες του Ομίλου, να συγκεντρωθούν στην 100% θυγατρική, COSMOTE e-Value, που αποτελεί μεγαλύτερη εταιρεία contact center στη χώρα. Στόχος είναι η περαιτέρω ανάπτυξη της εταιρείας, η αναβάθμιση των υπηρεσιών και η αύξηση των πελατών στους οποίους παρέχονταιυπηρεσίες τηλεφωνικής εξυπηρέτησης.
-Τα καταστήματα του ΟμίλουΟΤΕ να λειτουργήσουν ως ξεχωριστή 100% θυγατρική, κάτι που θα προσδώσει στις δύο αλυσίδες ακόμα περισσότερη ευελιξία και ταχύτητα, στα πρότυπα του μετασχηματισμού που γίνεται διεθνώς στις αγορές λιανικής.
Στο πλαίσιο αυτό, στο επόμενο διάστημα εξετάζεταινα πραγματοποιηθούν νέα προγράμματα παροχής κινήτρων για την αποχώρησή εργαζομένων,ώστε ο Όμιλος να ενδυναμωθεί με νέο εξειδικευμένο προσωπικό.
Πηγή: Capital.gr