Δυναμικά, αλλά και με μεγάλη καθυστέρηση σε σχέση με την Ασία και τις ΗΠΑ, εισέρχεται η Ευρώπη στον κλάδο της κατασκευής μπαταριών, οι οποίες θα χρησιμοποιούνται κατά κύριο λόγο σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα και σε δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά και σε πολλούς άλλους τομείς.
Με χρηματοδότηση ύψους 1 δισ. ευρώ από τη Volkswagen, την Goldman Sachs και την Ikea, το νέο εργοστάσιο της Northvolt στην κεντρική Σουηδία, το οποίο αναμένεται να ξεκινήσει την παραγωγή μέχρι το τέλος του έτους, θα αποτελέσει το πρώτο μεγάλο ευρωπαϊκό εργοστάσιο παρασκευής μπαταριών.
Ωστόσο, για τη Northvolt πρόκειται απλώς για ένα πρώτο βήμα, αφού απώτερος στόχος είναι η ανέγερση ακόμη μεγαλύτερου εργοστασίου έως το 2024, το οποίο θα παράγει αρκετές μπαταρίες για περίπου 500.000 έως 600.000 οχήματα ετησίως.
Αυτή τη στιγμή, η παγκόσμια αγορά μπαταριών κυριαρχείται από την ιαπωνική Panasonic, τη νοτιοκορεατική Samsung, τις κινεζικές CATL και BYD, ενώ φυσικά δεν μπορεί να λείπει από την εξίσωση η αμερικανική Τesla. Η Ευρώπη συνεισφέρει μόνο 3% στην παγκόσμια αγορά και εξαρτάται σχεδόν εξ ολοκλήρου από τις εισαγωγές μπαταριών. Λαμβάνοντας υπ’ όψιν τους αυστηρούς κανόνες σχετικά με την εκπομπή αέριων ρύπων και συνεπώς την αυξημένη παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων, η κατασκευή μπαταριών στην Ευρώπη είναι πλέον επιτακτική ανάγκη.
Μεγάλη πίεση άσκησε στην Ευρώπη και η ανακοίνωση της Tesla για ανέγερση νέου εργοστασίου κοντά στο Βερολίνο. Επιπλέον, η περικοπή 9.500 θέσεων εργασίας στην Audi στη Γερμανία υπενθυμίζει σε ολόκληρη τη βιομηχανία ότι η μεταβολή προς την ηλεκτροκίνηση αλλάζει τις ισορροπίες στον κλάδο.
«Γνωρίζαμε ότι θα μπορούσαν να ανεγερθούν εργοστάσια μπαταριών στην Ευρώπη. Αλλά θα ήταν αποκεντρωμένα εργοστάσια Ασιατών παραγωγών ή ένα πραγματικό ευρωπαϊκό οικοσύστημα μπαταριών; Η επιλογή επηρεάζει σοβαρά την ευρωπαϊκή οικονομία, την αγορά εργασίας και τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας», δήλωσε στους Financial Times ο Πίτερ Κάρλσον, πρώην υψηλόβαθμο στέλεχος της Tesla, ο οποίος πρώτος πρότεινε στη Northvolt να δημιουργήσει Ευρωπαίο αντίπαλο της Tesla.
Πηγή: Καθημερινή