Του Richard Branson
Ερ: Είμαι ένας επιχειρηματίας που έχει πολλές ιδέες για νέες επιχειρήσεις. Το μοναδικό πράγμα που δεν διδάχθηκα στο πανεπιστήμιο και πάντα με κρατάει πίσω είναι το από πού να ξεκινήσω. Πώς μπορώ να ξέρω τι πρέπει να κάνω πρώτα; Νιώθω χαμένος!
– Taylor Matysik, Πανεπιστήμιο του St. Thomas, ΗΠΑ
Απ: Ανεξάρτητα από το πόσο άπειροι είστε στη διαδικασία εκκίνησης μιας επιχείρησης, το να αισθάνεστε χαμένοι ή τρομαγμένοι είναι κατανοητό και για πολλούς είναι απλά μέρος της διαδικασίας. Τα πτυχία δεν περιλαμβάνουν πάντα την κατάρτιση στις πρακτικές δεξιότητες που χρειάζεται ένας επιχειρηματίας για να ξεκινήσει μια επιχείρηση και ακόμα και όταν το κάνουν, η εφαρμογή όσων μάθατε στην πράξη μπορεί και πάλι να αποδειχθεί πολύ δύσκολη. Μόλις αποφοιτήσετε, ενδεχομένως να διαπιστώσετε ότι πρέπει να συνεχίσετε να εμπλουτίζετε τις δεξιότητές σας με διαδικτυακά σεμινάρια, προγράμματα καθοδήγησης και –το σημαντικότερο– εμπειρία στον πραγματικό κόσμο.
Τα καλά νέα είναι ότι μια μεγάλη επιχείρηση ξεκινά με μια μεγάλη ιδέα, οπότε βρίσκετε ήδη στο σωστό δρόμο.
Το πρώτο βήμα: Πριν αρχίσετε να κάνετε οτιδήποτε πρακτικό, καθίστε σε ένα μέρος που σας ηρεμεί –εργάζομαι τακτικά από την αιώρα του σπιτιού μου στο νησί Necker– και οραματιστείτε την εταιρεία που μπορείτε να δημιουργήσετε με βάση την καλύτερη ιδέα σας. Θα πρέπει να είναι μια εταιρεία στην οποία μπορείτε να πιστέψετε, με την καρδιά, την ψυχή και το πορτοφόλι σας.
Σας ενθουσιάζει ο τρόπος με τον οποίο αυτή η επιχείρηση θα κάνει τη διαφορά στις ζωές των ανθρώπων; Το ερώτημα είναι κρίσιμο, διότι αν αγαπάτε τη δουλειά σας, είναι πολύ πιο πιθανό να επιμείνετε κόντρα στα εξαντλητικά ωράρια και τις δυσκολίες που ανακύπτουν αναπόφευκτα στη ζωή ενός επιχειρηματία – και τότε οι επιτυχίες και οι εορτασμοί σας θα γίνουν πιο γλυκά.
Αναφέρατε αλλού στο μήνυμά σας ότι το πρώτο σας πτυχίο είναι στην τέχνη του recording, έτσι υποθέτω ότι έχετε πάθος για τη μουσική. Έχετε εντοπίσει κάποιο κενό σε αυτόν τον τομέα; Έχοντας ξεκινήσει την καριέρα μου στη δισκογραφική βιομηχανία πριν από σχεδόν 50 χρόνια, μπορώ να σας πω ότι είναι μια διασκεδαστική διαδρομή. Με την έκρηξη των υπηρεσιών μουσικής στο διαδίκτυο, υπάρχουν σίγουρα νέες ευκαιρίες.
Έπειτα, υπάρχει και το “τεστ της μητέρας”, μια μέθοδος στην οποία στηριζόμουν πάντα για να αποφασίσω αν θα κυνηγήσω ή όχι μια ιδέα. Ρωτήστε τη μητέρα σας να σας πει ειλικρινά τι σκέφτεται για τα σχέδιά σας. Αν το βλέμμα της πέσει στο κενό όταν της περιγράφετε το νέο σας εγχείρημα, επιστρέψτε στην αιώρα σας και αρχίστε ξανά. Εάν ενθουσιαστεί, μπορεί να έχετε βρει τον “νικητή”. Έχοντας υπάρξει η ίδια επιχειρηματίας, η μητέρα μου ήταν ανέκαθεν εξαιρετικός κριτής σε τέτοια θέματα, αλλά ακόμα κι αν η μητέρα σας δεν έχει επιχειρηματική αντίληψη, βαθιά μέσα στην καρδιά της γνωρίζει το συμφέρον σας.
Τα επόμενα βήματα περιλαμβάνουν κίνδυνο, ο οποίος μπορεί να είναι ο λόγος για τον οποίο διστάζετε – ο κίνδυνος να εκτεθεί η ιδέα σας εκεί έξω και να δεσμεύσετε τον χρόνο και τους πόρους σας. Μερικοί άνθρωποι πατούν φρένο σε αυτό το στάδιο, προσπαθώντας να τελειοποιήσουν το σχέδιό τους και στη συνέχεια καταλήγουν να ξοδεύουν περισσότερο χρόνο σε αυτό από ό, τι στην πραγματική επιχείρηση. Οι επιτυχημένοι επιχειρηματίες δεν περιμένουν την τέλεια στιγμή – τη δημιουργούν.
Φτιάξτε μερικά δείγματα από αυτό που σκοπεύετε να πουλήσετε και όταν είστε ικανοποιημένοι με το προϊόν ή την υπηρεσία σας, ξεκινήστε την καλύτερη και φθηνότερη μορφή έρευνας αγοράς – ζητήστε από τους φίλους σας, τα μέλη της οικογένειάς σας, τους γείτονες και τους followers στα social media να το δοκιμάσουν. Αν η αντίδραση είναι αρνητική, τροποποιήστε αυτό που προσφέρετε. Μην αφήσετε αυτή την εξέλιξη να σας καταβάλει. Οι αλλαγές δεν σημαίνουν ότι η ιδέα σας δεν ήταν καλή – αυτή είναι απλώς η πρώτη από πολλές προσαρμογές στο σχέδιό σας. Η ευελιξία και η ικανότητα δημιουργικής επίλυσης προβλημάτων είναι σπουδαία προσόντα ενός επιχειρηματία.
Μόλις κάνετε αυτές τις αλλαγές, δοκιμάστε να πουλήσετε μικρές παρτίδες του προϊόντος σας ή να παρουσιάσετε την υπηρεσία σας οπουδήποτε μπορείτε – στο διαδίκτυο, από πόρτα σε πόρτα, σε εκθέσεις και ούτω καθεξής. Συνεχίστε να ζητάτε feedback και διατηρήστε επαφή με αυτούς τους πελάτες. Βεβαιωθείτε ότι έχετε επιλέξει καλή επωνυμία. Ξεχωρίζει το brand σας; Προσελκύουν οι αξίες τους ενθουσιώδεις πελάτες; Θα προσελκύσουν επίσης ταλαντούχους υπαλλήλους;
Όταν οι αντιδράσεις των πελατών σας αρχίσουν να γίνονται ολοένα και πιο θετικές, σκεφτείτε την παροχή περισσότερων προϊόντων ή υπηρεσιών αλλά και τις ανησυχίες για τον βραχυπρόθεσμο ορίζοντα. Πρακτικά ζητήματα θα αρχίσουν να κάνουν την εμφάνισή τους, όπως ο τρόπος διανομής του προϊόντος σας ή ο τρόπος διαχείρισης των ταμειακών ροών. Μπορεί να είναι καιρός να αρχίσετε να παρουσιάζετε την ιδέα σας σε δυνητικούς επενδυτές και διανομείς και επίσης να αρχίσετε να προσλαμβάνετε κόσμο και να μεταβιβάζετε ευθύνες.
Εάν έχετε ακολουθήσει τα παραπάνω βήματα, ίσως σύντομα να συνειδητοποιήσετε ότι σας ξεγέλασα ελαφρώς: Έχετε ήδη μια startup σε πλήρη λειτουργία χωρίς καν να έχετε ορίσει ημερομηνία εκκίνησης. Καταπληκτική δουλειά!
Και καλή τύχη με τη νέα σας επιχείρηση!
* O Richard Branson είναι ο ιδρυτής της Virgin Group και εταιρειών όπως οι Virgin Atlantic, Virgin America, Virgin Mobile και Virgin Active. Διατηρεί blog στη διεύθυνση www.virgin.com/richard-branson/blog. Ακολουθήστε τον στο Twitter στο twitter.com/richardbranson.
© 2019 Richard Branson. Διατίθεται από το “The New York Times Licensing Group”
Πηγή: capital.gr