Το Public Speaking ή αλλιώς η γνωστή σε όλους μας δημόσια διάλεξη αποτελεί μία πρόκληση με την οποία κάθε επιχειρηματίας αργά ή γρήγορα θα έρθει αντιμέτωπος. Η συμμετοχή σε ένα συνέδριο, η παρουσίαση ενός προϊόντος σε μία έκθεση, ακόμα και η διαδικασία της πώλησης πολλές φορές απαιτούν από εσάς να αποστηθίσετε έναν λόγο, που θα αναδείξει την εταιρεία σας και θα κάνει το κοινό να ενδιαφερθεί για αυτήν. Όσο και να πιστεύετε στον εαυτό σας, η αποστήθιση ενός λόγου είναι κάτι στο οποίο θα πρέπει να εξασκηθείτε, εάν θέλετε να τραβήξετε την προσοχή του κοινού και να στρέψετε όλα τα βλέμματα πάνω σας. Με αφορμή ότι και εμείς πρόσφατα ήρθαμε αντιμέτωποι με το Public Speaking στο StartUp Your Life Event, αποφασίσαμε να μοιραστούμε μαζί σας 5 εύκολα tips, για να έχετε τον απόλυτο έλεγχο του δημόσιου λόγου σας.
1.Αποδώστε τα βασικά σε ένα σχεδιάγραμμα
Ο πρώτος κανόνας για να απομνημονεύσετε μία ομιλία είναι ουσιαστικά «να μην την απομνημονεύσετε». Τι εννοούμε με αυτό: εάν ο μέσος όρος ομιλίας σας είναι 20 λεπτά, είναι προφανώς αδύνατο να αποστηθίσετε κάθε λεπτομέρεια που θέλετε να προσθέσετε.
Τι πρέπει να κάνετε λοιπόν; Σημειώστε μόνο τα βασικά. Το σχεδιάγραμμα μπορεί να σας βοηθήσει να κρατήσετε τον λόγο σας μέσα σε ένα καλούπι, χωρίς να περιορίζει την επιχειρηματολογία σας. Έτσι, θα είστε σε θέση να αξιοποιήσετε κάθε δημιουργική ιδέα που μπορεί να σας έρθει αυθόρμητα και ταυτόχρονα να παραμείνετε εντός θέματος. Μία επίσης καλή ιδέα είναι να προσθέσετε ανάμεσα στα bullets του σχεδιαγράμματος τα keywords, με τα οποία θέλετε να εμπλουτίσετε την ομιλία σας.
2.Δημιουργήστε διανοητικές εικόνες
Έχετε υπόψη σας την οπτική μνήμη; Πρόκειται για την ικανότητα να συγκρατούμε μία ποσότητα πληροφοριών για ένα ορισμένο χρονικό διάστημα με τη βοήθεια της όρασης. Επειδή λοιπόν οι περισσότεροι είμαστε οπτικοί τύποι, δηλαδή θυμόμαστε καλύτερα μία πληροφορία με τη βοήθεια μιας εικόνας, μπορείτε να αξιοποιήσετε αυτή την ικανότητα, για να θυμηθείτε τον λόγο σας την κρίσιμη στιγμή.
Ακολουθούν μερικά παραδείγματα εικονικής αντιστοίχισης:
Αύξηση κερδών -> Χαρτονομίσματα
Επικοινωνία-> Κινητό τηλέφωνο
Ανάπτυξη-> Ανάπτυξη ενός φυτού
Ομαδικότητα-> Αθλητική ομάδα
Οργάνωση-> Οργανόγραμμα κ.α.
3.Δημιουργήστε ένα παλάτι μνήμης
Οι φανατικοί του Sherlock Holmes γνωρίζουν ήδη για τι πράγμα μιλάμε. Το σύστημα απομνημόνευσης «Παλάτι ή Ανάκτορο μνήμης» έχει τις ρίζες του στον αρχαίο Σιμωνίδη, όταν αυτός καλέστηκε να αναγνωρίσει τα πτώματα μιας αίθουσας που κατέρρευσε λίγη ώρα μετά την αποχώρησή του. Ο Σιμωνίδης, λοιπόν, κατάφερε να θυμηθεί τα ονόματά τους φέρνοντας στη μνήμη του τη θέση που βρισκόταν κάθε καλεσμένος. Στη συνέχεια, ανέπτυξε περισσότερο την τεχνική αυτή, η οποία κατέληξε να γίνει πολύ δημοφιλής στους ρήτορες της αρχαιότητας.
Ας δούμε τώρα πώς θα δημιουργήσετε το δικό σας παλάτι μνήμης. Αρχικά, θα πρέπει να οραματιστείτε ένα κτήριο, το οποίο θα είναι αρκετά μεγάλο, ώστε να είναι δυνατή η αποθήκευση μεγάλου πλήθους πληροφοριών. Προσθέστε σε αυτό όσους χώρους θέλετε (αίθουσες, μυστικά δωμάτια, κήπους), αρκεί να σας είναι οικείοι. Μόλις ολοκληρώσετε την κατασκευή του, είναι καιρός να τοποθετήσετε τις πληροφορίες στα διάφορα μέρη του κτηρίου σας. Μπορείτε για παράδειγμα να φανταστείτε την εταιρεία σας σαν ένα μεγάλο παλάτι μνήμης, ώστε να παρουσιάσετε κάθε τμήμα της με λεπτομέρεια.
4.Οπτικοποιήστε τη σκέψη σας
Αφού εξοικειωθήκατε με τις εικόνες, το επόμενο βήμα είναι να οπτικοποιήσετε τη σκέψη σας κινητοποιώντας όλες σας τις αισθήσεις, για να την αποδώσετε. Η μυρωδιά, οι ήχοι και τα συναισθήματα που σας γεννούν τα διάφορα αντικείμενα αποτελούν τους τέλειους μνημονικούς κανόνες. Όσο πιο ζωντανή είναι μία εικόνα τόσο πιο εύκολα μπορείτε να τη θυμάστε.
Ας υποθέσουμε, λοιπόν, ότι θέλετε να κάνετε μία πώληση και ξεκινάτε να παρουσιάζετε την προσφορά σας. Αρχικά, θα πρέπει να φανταστείτε ότι βρίσκεστε στο «παλάτι μνήμης» που έχετε δημιουργήσει. Ξεκινήστε να κινείστε στον χώρο και για κάθε αντικείμενο-ιδέα που συναντάτε παραθέστε την αντίστοιχη επιχειρηματολογία. Αν λόγου χάρη το πρώτο πράγμα που αντικρίζετε είναι ένα δέντρο στο κέντρο του δωματίου, θα στρέψετε το βλέμμα στον πελάτη σας λέγοντας «Θα ήθελα να σας μιλήσω για τους τρόπους ανάπτυξης της επιχείρησής σας».
Διαβάστε επίσης: Τελειοποιήστε τα sale skills σας με 10 απλές κινήσεις
Πριν δώσετε μία διάλεξη, είναι χρήσιμο να την προβάρετε μία φορά, αξιοποιώντας όλους τους μνημονικούς κανόνες που αναφέραμε. Ανακαλέστε τις εικόνες όσες φορές χρειαστεί, ώστε να είστε σίγουροι ότι θυμάστε τη σχέση συμβόλου-έννοιας που επιλέξατε. Όταν τελειοποιήσετε τη μνημονική σας ικανότητα, θα είστε σε θέση να κάνετε public speaking που μπορεί να διαρκέσει για ώρες. Βέβαια, μπορείτε σε κάθε περίπτωση να χρησιμοποιείτε το Power Point, για να ενσωματώνετε εικόνες που λειτουργούν συμβολικά στη μνήμη σας. Μετά από αρκετή εξάσκηση, μία ώρα θα σας είναι αρκετή για να απομνημονεύσετε έναν περίπλοκο λόγο.
Η ρητορική δεινότητα αποτελεί ένα σπάνιο ταλέντο που μπορεί να αποδειχθεί πολύ χρήσιμο στην καριέρα σας. Δεν χρειάζεται να περιμένετε κάποια επίσημη ομιλία, για να την αναπτύξετε. Ο λόγος σας πολλές φορές μπορεί να λειτουργήσει σαν εργαλείο, ατού ή και τρόπος διάκρισης στον εργασιακό τομέα. Για αυτό, όπως ακριβώς και με τις άλλες ικανότητες, έτσι και με τη μνήμη θα πρέπει να την εξασκείτε, ώστε να βγάζετε λόγους που γοητεύουν το πλήθος και το οδηγούν πιο κοντά σε αυτό που θέλετε να πετύχετε με το Public Speaking. Πάρτε μία βαθιά ανάσα, κοιτάξτε το κοινό σας στα μάτια και χρησιμοποιήστε όσο μπορείτε τη γλώσσα του σώματος, για να περιγράψετε τις ιδέες σας… το χειροκρότημα δεν θα αργήσει να ακουστεί!