Σήμερα θα γνωριστούμε καλύτερα με τον όρο οπτική αναζήτηση – στα αγγλικά: visual search!
Αναρωτιέστε τι σημαίνει οπτική αναζήτηση; Σκεφθείτε το εξής παράδειγμα: Επιθυμείτε να βρείτε πληροφορίες στο διαδίκτυο σχετικά με ένα ζευγάρι παπούτσια που μόλις είδατε σε μια αφίσα. Δεν έχετε παρά να τραβήξετε μία φωτογραφία, εστιάζοντας στα παπούτσια, και να τη μεταφορτώσετε στο Internet. Αμέσως, θα εμφανιστούν στα αποτελέσματα αναζήτησης εικόνες και ιστότοποι με παπούτσια ίδια ή πανομοιότυπα με αυτά της φωτογραφίας σας.
Η παραπάνω διαδικασία ονομάζεται οπτική αναζήτηση και είμαστε σίγουροι ότι σας έχει ήδη εντυπωσιάσει!
Γνωρίζετε ότι η οπτική αναζήτηση θεωρείται πλέον από τους ειδικούς ως συνώνυμο της ευκολίας του διαδικτυακού χρήστη; Δεδομένου ότι σε ποσοστό 90% οι πληροφορίες που εισέρχονται στον ανθρώπινο εγκέφαλο είναι οπτικές, είναι ευνόητο γιατί εταιρείες-κολοσσοί, όπως η Google, επενδύουν διαρκώς αυξανόμενους πόρους στην ανάπτυξη των δυνατοτήτων του visual search – γεγονός που, αναπόφευκτα, σηματοδοτεί μία νέα εποχή για το SEO.
Πώς λειτουργεί η οπτική αναζήτηση;
Η οπτική αναζήτηση λειτουργεί ακριβώς όπως η αναζήτηση κειμένου, με μοναδική διαφορά ότι χρησιμοποιεί μία εικόνα ως ερώτημα, αντί για κείμενο. Μ’ αυτόν τον τρόπο, επιτρέπει στους καταναλωτές να ανακαλύπτουν πληροφορίες ή προϊόντα στο διαδίκτυο, απλώς μεταφορτώνοντας μία φωτογραφία και εστιάζοντας το ερώτημά τους στο μέρος της εικόνας που θέλουν να ερευνήσουν.
Τα αποτελέσματα μίας οπτικής αναζήτησης ενδέχεται να περιλαμβάνουν:
- Παρόμοιες εικόνες
- Ιστοσελίδες που περιλαμβάνουν την εικόνα
- Άλλα μεγέθη της ίδιας εικόνας
Σκεφθείτε ότι το μυαλό σας είναι σε θέση να εντοπίζει αντικείμενα με βάση μόνο τα οπτικά σημάδια. Η οπτική αναζήτηση κάνει ακριβώς το ίδιο, αλλά με μια δεδομένη εικόνα σ’ έναν υπολογιστή. Ωστόσο, η οπτική αναζήτηση δεν πρέπει ποτέ να συγχέεται με την αναζήτηση εικόνων! Στην αναζήτηση εικόνων, ο χρήστης εισάγει μία λέξη (και όχι εικόνα) σε μια μηχανή αναζήτησης και η μηχανή αναζήτησης εμφανίζει σχετικές με τη λέξη εικόνες – κάτι εντελώς διαφορετικό, δηλαδή, από το visual search!
Visual search: Απήχηση και τεχνολογία
Σύμφωνα με έρευνες, η οπτική αναζήτηση – ακριβώς όπως και η φωνητική αναζήτηση – αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη απήχηση στο καταναλωτικό κοινό, καθώς προωθεί τη διευκόλυνσή του όσον αφορά την εύρεση πληροφορίων και την online αγορά προϊόντων. Πιο συγκεκριμένα, το visual search οδηγεί σε 48% περισσότερες προβολές προϊόντων και 9% περισσότερες αγορές μέσω mobile συσκευών.
Αν και η οπτική αναζήτηση διανύει ακόμη τα πρώτα της βήματα, υπάρχουν αρκετές επιτυχημένες επιχειρήσεις που έχουν ήδη αναπτύξει ιδιαίτερες δυνατότητες visual search, λανσάροντας μάλιστα και σχετικά mobile apps. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν η Google με την εφαρμογή Google Lens (μία εξελιγμένη οπτική μηχανή αναζήτησης), η Pinterest, η Microsoft και η Amazon. Παράλληλα, όλο και περισσότεροι ιδιοκτήτες e-shops συνειδητοποιούν την ισχυρή δυναμική της οπτικής αναζήτησής στον χώρο του e-commerce, προσπαθώντας να αξιοποιήσουν τις δυνατότητές της.
Η σημερινή τεχνολογία είναι σε θέση να αναγνωρίζει πολλά σχήματα και περιγράμματα που περιέχονται σε μια εικόνα. Οι νέες δυνατότητες οπτικής αναζήτησης λειτουργούν αλγοριθμικά, βάσει ενός συνδυασμού σχήματος και αναγνώρισης εικόνων. Παρ’ όλα αυτά, η τεχνολογία visual search παραμένει περιορισμένη, καθώς απαιτείται η βαθύτερη κατανόηση της επεξεργασίας των οπτικών ερεθισμάτων από τον ανθρώπινο νου και ο αντίστοιχος προγραμματισμός σε μηχανές, με στόχο αυτές να αναγνωρίζουν μία ευρεία ποικιλία χρωμάτων, σχημάτων, μεγεθών και μοτίβων – ακριβώς όπως κι ο ανθρώπινος εγκέφαλος!
Το μέλλον της οπτικής αναζήτησης
Αναμφίβολα, το visual search αποτελεί έναν ανερχόμενο και πολλά υποσχόμενο μαχητή στην αρένα του ψηφιακού κόσμου και, ιδίως, του ηλεκτρονικού εμπορίου. Σαφώς, η οπτική αναζήτηση δεν πρόκειται ποτέ να αντικαταστήσει εξ ολοκλήρου την αναζήτηση κειμένου – παρ’ όλα αυτά, η πρόβλεψη είναι ξεκάθαρη: στο μέλλον, οι μηχανές visual search θα στεφθούν ως οι απόλυτοι κυρίαρχοι στον χώρο του e-commerce.
Εάν ακόμη αναρωτιέστε γιατί, αναλογιστείτε απλώς πόσο πιο εύκολο θα ήταν για εσάς να εντοπίζατε το προϊόν που σας ενδιαφέρει σ’ ένα e-shop, μεταφορτώνοντας μόνο μία σχετική φωτογραφία (που ίσως μόλις τραβήξατε). Πόσο πολύτιμο χρόνο θα γλιτώνατε, άραγε, από τη διαδικασία της αναζήτησης και του καθορισμού κριτηρίων και υπό-κριτηρίων; Εσείς θα λέγατε «όχι» σε μια τέτοια προοπτική; Άλλωστε, οι δυνατότητες του visual search διαρκώς αναβαθμίζονται, με αποτέλεσμα να προσφέρουν έναν συνεχώς αυξανόμενο αριθμό οφελών για τον χρήστη (εμφάνιση κοντινών τοποθεσιών, κριτικές πελατών, κ.λπ.).
Πώς το visual search θα επηρεάσει το SEO;
Το ερώτημα που γεννάται, λοιπόν, είναι το εξής: Ποιος θα είναι ο αντίκτυπος για το SEO; Μα, φυσικά, η εκ νέου εστίαση στη βελτιστοποίηση της εικόνας! Δυστυχώς, μέχρι και σήμερα, οι ειδικοί SEO τείνουν να παραμελούν τις εικόνες, επικεντρώνοντας τις τεχνικές τους σε άλλα στοιχεία. Στο εξής όμως, οφείλουν να επαναπροσδιορίσουν τις πρακτικές τους, εστιάζοντας σε δομημένα δεδομένα και τεχνικές βελτιστοποίησης που θα ευνοούν την εμφάνιση των εικόνων στα αποτελέσματα οπτικής αναζήτησης.
Προς το παρόν, οι τεχνικές SEO που εφαρμόζονται στο visual search αφορούν ενέργειες όπως το alt-tagging, το schema markup και τα metadata (ιστοσελίδων και εικόνων). Προσοχή λοιπόν! Το schema markup και τα metadata θα εξακολουθήσουν να αποτελούν δύο καθοριστικές τεχνικές SEO για την οπτική αναζήτηση. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι μελλοντικά, όταν η οπτική αναζήτηση θα είναι ευρέως διαδεδομένη και ελάχιστο κείμενο θα πληκτρολογείται, τα δεδομένα αυτά θα είναι μία από τις μοναδικές πηγές κειμένου προς ανίχνευση για τις μηχανές αναζήτησης.
Διαβάστε επίσης: Πώς να αυξήσετε το SEO Traffic μέσα σε 30 ημέρες [+eBook]
Εν κατακλείδι
Με το 69% των νέων καταναλωτών να δηλώνει ότι θα ήθελε ιδανικά να πραγματοποιεί αγορές μόνο μέσω visual search, δεν χωρά αμφιβολία ότι μιλάμε για την τάση του μέλλοντος!
Εάν στοχεύετε στη βελτίωση της εμπειρίας του χρήστη και στην αύξηση traffic και conversion rate, ετοιμαστείτε να συμπεριλάβετε στην ατζέντα σας τη βελτιστοποίηση για οπτική αναζήτηση. Ακόμη, δημιουργήστε από τώρα εναλλακτικά χαρακτηριστικά για τις εικόνες σας με λέξεις-κλειδιά για τη σελίδα προορισμού, αρχίστε να υποβάλλετε τις εικόνες σας σε χάρτες ιστοτόπων εικόνων και μην ξεχνάτε: Η βελτιστοποίηση εικόνων για mobile συσκευές πρέπει να αποτελεί την απόλυτη προτεραιότητα για εσάς!