Το Guerrilla Marketing είναι αντισυμβατικό, ιδιοφυές και άκρως διασκεδαστικό! Αρέσκεται σε τολμηρές μεθόδους και έρχεται να αποδείξει ότι εκεί που η φαντασία και η εφευρετικότητα μεγαλουργούν, τα μεγάλα budgets περισσεύουν!
Τι είναι το Guerrilla Marketing; Είναι ένας εναλλακτικός τρόπος διαφήμισης, ο οποίος επιστρατεύει την πρωτοτυπία και τη δημιουργικότητα, με στόχο να κλέψει τις εντυπώσεις και να χαραχθεί για πάντα στη μνήμη. Ξεφεύγει από τους κλασικούς κανόνες του μάρκετινγκ, προσεγγίζοντας το κοινό με ασυνήθιστους τρόπους και σχεδόν μηδενικό κόστος.
Πώς λειτουργεί το Guerrilla Marketing;
Γνωρίζετε ότι η λέξη “guerrilla” σημαίνει αντάρτης; Δεν είναι τυχαία η ονομασία της συγκεκριμένης μορφής μάρκετινγκ! Το concept του Guerrilla Marketing προέρχεται από τον ανταρτοπόλεμο, στον οποίο οι στρατιώτες πραγματοποιούν αιφνίδιες επιθέσεις και γρήγορες υποχωρήσεις. Όπως και στον ανταρτοπόλεμο λοιπόν, τα μηνύματα του Guerrilla Marketing εμφανίζονται από το πουθενά, ξαφνιάζοντας το κοινό, προτού εξαφανιστούν γρήγορα.
Το Guerrilla Marketing βασίζεται στο εξής τρίπτυχο: φαντασία, ενέργεια και χρόνος. Το μήνυμά του είναι ευρηματικό, σαφές και συνοπτικό. Στόχος του είναι να εκπλήξει το κοινό, να δημιουργήσει θετικές εντυπώσεις και να αφήσει μία ανεξίτηλη ανάμνηση. Γίνεται στους δρόμους, σε δημόσιους χώρους, σε events, σε εμπορικά καταστήματα, ακόμη και στα μέσα μαζικής μεταφοράς!
Παρακάτω, σας παραθέτουμε ένα διασκεδαστικό video, στο οποίο θα παρακολουθήσετε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα Guerrilla Marketing:
Ο ρόλος των συναισθημάτων
Καθοριστικό ρόλο στην επιτυχία του Guerrilla Marketing διαδραματίζουν οι συναισθηματικές αντιδράσεις των καταναλωτών, καθώς και η καταγραφή του μηνύματος στο υποσυνείδητό τους. Όπως έχουμε αναφέρει σε άρθρα μας σχετικά με την Ψυχολογία του Marketing, οι αγορές μας πολύ συχνά καθοδηγούνται από το υποσυνείδητό μας.
Για να εντυπωθεί ένα μήνυμα στο υποσυνείδητο των καταναλωτών, πρέπει πρωτίστως να είναι ιδιαίτερο. Πολλές φορές, όμως, δεν αρκεί αυτό. Το μυστικό κρύβεται στην επανάληψη. Πότε επαναλαμβάνεται το ίδιο μήνυμα πολλές φορές; Όταν είναι έξυπνο και πρωτοπόρο, κάνει το πολυπόθητο “buzz” και γίνεται θέμα συζήτησης μεταξύ φίλων και γνωστών – offline και online!
Σ’ αυτό το στάδιο, κλειδί αποτελεί η επιδίωξη της αλληλεπίδρασης με το κοινό. Συχνά, το Guerrilla Marketing καλεί τον καταναλωτή να αλληλεπιδράσει μαζί του και να συμμετάσχει σ’ αυτό – για παράδειγμα, πατώντας ένα κουμπί! Έτσι, ο καταναλωτής αφενός συνδέει το εκάστοτε brand με μία μοναδική ανάμνηση, αφετέρου «δεσμεύεται» μ’ αυτό.
Είναι το Guerrilla Marketing στοχευμένο;
Κι όμως είναι! Ίσως πολλοί δεν το φαντάζονται, καθώς το μήνυμα του Guerrilla Marketing δεν διαφοροποιείται ή προσαρμόζεται ανάλογα με τον καταναλωτή. Παρ’ όλα αυτά, καταφέρνει να είναι στοχευμένο. Πώς; Χάρη στην πιο προσωπική αλληλεπίδραση που αποκτά με τον καταναλωτή, καθώς και στο μέρος, όπου επιλέγεται να εκτελεστεί.
Παρά τη μοναδικότητά του, το Guerrilla Marketing παρουσιάζει ομοιότητες με άλλες – αγαπημένες – μορφές μάρκετινγκ. Όπως και στο Creative Marketing, το μήνυμά του πρέπει να είναι αληθινά αξιοσημείωτο και να προσελκύει άμεσα την προσοχή των καταναλωτών. Η επιτυχία του στηρίζεται στο word-of-mouth και, όταν είναι αποτελεσματικό, αποκτά διαστάσεις Viral Marketing, κερδίζοντας το ευρύ κοινό.
5+1 tips για επιτυχημένο Guerrilla Marketing
Το Guerrilla Marketing δεν ακολουθεί νόρμες. Μπορεί να φτάσει έως εκεί που φτάνει η φαντασία σας – σχεδόν! Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν πάντοτε εμπόδια ή παγίδες που ενδέχεται να εμφανιστούν στον δρόμο σας και να σας αποπροσανατολίσουν. Γι’ αυτό, συγκεντρώσαμε για εσάς μερικά χρήσιμα tips, τα οποία θα σας φέρουν ένα βήμα πιο κοντά στο επιτυχημένο Guerrilla Marketing. Διαβάστε παρακάτω!
1. Εξοικειωθείτε με το απρόβλεπτο!
Καλώς ή κακώς, το Guerrilla Marketing είναι μία στρατηγική αρκετά απρόβλεπτη! Λόγω της φύσης του και των τοποθεσιών όπου πραγματοποιείται, μπορεί να επηρεαστεί αρνητικά από διάφορους απρόσμενους παράγοντες – όπως είναι οι κακές καιρικές συνθήκες, οι καθυστερήσεις ή άλλα απροσδόκητα συμβάντα. Λάβετε υπόψη σας αυτούς τους παράγοντες και θωρακίστε τις ενέργειές σας όσο καλύτερα μπορείτε!
2. Προσοχή στις παρερμηνείες!
Το χειρότερο που μπορεί να σας συμβεί είναι να παρερμηνευθεί το μήνυμά σας και να τεθεί σε κίνδυνο η φήμη σας! Σιγουρευτείτε ότι οι ενέργειές σας δεν είναι παρεξηγήσιμες, δεν δυσαρεστούν και δεν προσβάλλουν τους ανθρώπους. Χρησιμοποιήστε κατανοητό χιούμορ και κώδικες επικοινωνίας συμβατούς με το κοινό σας.
Ακόμη, αποφύγετε τα μπλεξίματα με τις αρχές. Μήπως το γκράφιτι στα κτίρια απαγορεύεται; Τότε, μην το επιλέγετε, όσο εντυπωσιακό κι αν μοιάζει! Η παραβίαση των κανόνων όχι μόνο θα σας κοστίσει με πρόστιμα, αλλά ταυτόχρονα θα βλάψει το όνομά σας. Γι’ αυτό, ενημερωθείτε καλά για τους υπάρχοντες νόμους, προτού κάνετε πράξη τις ιδέες σας.
3. Μήπως δεν σας προσέχει κανείς;
Είναι κρίμα να κάνετε όλη τη σκληρή δουλειά για ένα τίποτα! Γι’ αυτό, βεβαιωθείτε ότι το μήνυμά σας γίνεται αντιληπτό από το κοινό και, κυρίως, συνδέεται με το brand σας. Μην τοποθετείτε τα «σημάδια» σας σε κρυμμένα σημεία, με σκοπό να είναι μεγαλύτερη η έκπληξη των καταναλωτών στη συνέχεια, διότι κινδυνεύετε να περάσετε απαρατήρητοι στο τέλος!
Σαφώς, το στοιχείο του αυθόρμητου είναι μοναδικό, αλλά οι ρυθμοί της καθημερινότητας δεν επιτρέπουν στο κοινό να αφιερώσει χρόνο, για να ανακαλύψει κάτι που δεν εντοπίζεται εύκολα. Επινοήστε κάτι ξεχωριστό και εντυπωσιακό, που θα παρακινήσει τους ανθρώπους να σταματήσουν αυτό που κάνουν και να σας προσέξουν!
4. Μην ενοχλείτε!
Μην φτάνετε στα άκρα όμως! Στόχος σας είναι να τραβήξετε πάνω σας τα βλέμματα, όχι να φανείτε ενοχλητικοί στα ματιά του κοινού σας. Μην γίνεστε επιθετικοί και μην αναγκάζετε το κοινό να ασχοληθεί μαζί σας με το ζόρι. Με άλλα λόγια, μην φράζετε τον δρόμο του!
5. Αναδείξτε τις offline ενέργειές σας!
Μόλις πραγματοποιήσατε μία Guerrilla Marketing κίνηση εκεί έξω; Γιατί να μην την προωθήσετε εσείς οι ίδιοι στα online μέσα; Το internet έχει γίνει ο βασιλιάς των μέσων ενημέρωσης και τα social media αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας. Επομένως, τι καλύτερο από τη διαδικτυακή προβολή των offline ενεργειών σας; Ενισχύστε τη στρατηγική σας online, προβάλλοντας καλογυρισμένα videos με τις αντιδράσεις του κόσμου, το backstage της προετοιμασίας και τις συνεντεύξεις των συμμετεχόντων.
6. Είστε startup; Ακόμη καλύτερα!
Το Guerrilla Marketing είναι εξαιρετικά αποτελεσματικό για τις μικρές επιχειρήσεις, καθώς είναι φθηνό και εστιάζει περισσότερο στην εμβέλεια της διαφήμισης, παρά στη συχνότητα. Είστε startup λοιπόν; Προτιμήστε το! Το Guerrilla Marketing είναι ιδανικό, για να διαδώσετε γρήγορα και εύκολα το brand σας, να διακριθείτε και να γίνετε αγαπητοί στον κόσμο.
Διαβάστε επίσης: Πλήρης οδηγός για ένα πετυχημένο Startup Marketing
Εν κατακλείδι
Στη σημερινή εποχή, η αληθινή πρόκληση για εσάς είναι να επινοείτε διαρκώς νέους και συναρπαστικούς τρόπους, ώστε να κεντρίζετε καθημερινά το ενδιαφέρον του κοινού σας και να ξεχωρίζετε από τους ανταγωνιστές σας. Ευτυχώς, το Guerrilla Marketing σας δείχνει τον δρόμο!
Εμμείνετε στο στοιχείο της έκπληξης, βεβαιωθείτε ότι το δημιουργικό πνεύμα και το χιούμορ σας δεν παρερμηνεύονται και προσφέρετε μία αξέχαστη εμπειρία στο κοινό σας. Εάν γνωρίζετε πώς να κάνετε σωστό Guerrilla Marketing, το brand σας σύντομα θα εκτοξευθεί στην κορυφή της αναγνωρισιμότητας!