Στην καρδιά μιας επιτυχημένης διαδικτυακής επιχείρησης βρίσκεται μια μεγάλη ιδέα. Αυτή η e-δέα μπορεί να σε «βασανίζει» μήνες ή ακόμη και χρόνια, αλλά να είσαι σίγουρος ότι κάποια στιγμή το σύμπαν συνωμοτεί και σου δίνει την ευκαιρία να ρισκάρεις και να επενδύσεις χρόνο και χρήμα σε αυτήν την μοναδική e-δέα.
Αρκεί όμως μόνο αυτή η e-δέα; Πόσο σίγουρος είσαι ότι υπάρχει αρκετός χώρος για σένα «εκεί έξω», ώστε να δημιουργήσεις μια βιώσιμη e-πιχείρηση;
Ορίστε, 6 ερωτήσεις που θα πρέπει μόνος σου να απαντήσεις προτού ρισκάρεις:
1) Είναι η ιδέα σου «παυσίπονο ή βιταμίνη»; Κάνε το «toothbrush test». Είναι η e-δέα σου κάτι το οποίο ο κόσμος θα χρησιμοποιεί μια ή και περισσότερες φορές την ημέρα και λύνει κάποιο συγκεκριμένο πρόβλημα (must-have); Αν όχι τότε πιθανότατα έχεις σκεφτεί μια «βιταμίνη», καλή αλλά όχι και απολύτως απαραίτητη (nice-to-have). Συνεπώς θα πρέπει να σκεφτείς επιπρόσθετα το πώς θα μετατρέψεις την ψηφιακή αυτή βιταμίνη σε ψηφιακή συνήθεια-παυσίπονο. Σκέψου για ένα λεπτό το Facebook. Σίγουρα δεν ήταν παυσίπονο όταν ξεκίνησε, αλλά σήμερα όταν κάποιος χρήστης του διαδικτύου θέλει να ψυχαγωγηθεί ή απλά βαριέται τότε ασυναίσθητα επισκέπτεται το Facebook. Υπάρχουν αρκετές θεωρίες για δημιουργία habit-forming products, ωστόσο σήμερα ας εστιάσουμε στα πρώτα βήματα της επιχειρηματικότητας.
2) Πώς θα αποφέρει έσοδα; Η νούμερο 1 προϋπόθεση για βιωσιμότητα. Δεν είναι απαραίτητο αύριο το πρωί να έχουμε ροές εσόδων – σκέψου τις Google και Twitter και το πότε εισήγαγαν τη διαφήμιση ως εργαλείο εισροών– αλλά σίγουρα πρέπει να έχεις ήδη προαποφασίσει ποια μοντέλα εσόδων θα εφαρμόσεις στο μέλλον (freemium, συνδρομές, in-app αγορές κτλ.).
3) Είναι η ιδέα σου απλή; Έτσι όχι μόνο θα αναπτύξεις με μεγαλύτερη άνεση τη δική σου ξεχωριστή πρόταση αξίας (value proposition) και θα τοποθετηθείς με ευστοχία στην αγορά (positioning), αλλά θα καταφέρεις παράλληλα και κάτι ακόμη. Αν μπορείς να την εξηγήσεις με 1-2 προτάσεις, τότε και οι χρήστες σου θα έχουν αυτή τη δυνατότητα, δηλαδή να μεταφέρουν το διαφορετικό αυτό μήνυμα σου και σε άλλους πιθανούς πελάτες.
4) Έχω τις δυνατότητες να οργανώσω σωστά αυτό το εγχείρημα και να ξεπεράσω τις πρώτες δυσκολίες (προτού τουλάχιστον βρεθεί ο 1ος σοβαρός χρηματοδότης); Μπορώ να βρω μια μικρή ομάδα για αυτό το Project; Θα με βοηθήσουν οικονομικά στα πρώτα βήματά μου τα 3 Fs (Family, Friends & Fools…); Μίλησε, συζήτησε, συνεργάσου.
5) Είναι μια e-δέα που αφορά μια μεγάλη αγορά; Αγορά = πιθανοί πελάτες. Ποιο είναι το ελάχιστο και μέγιστο όριο αυτής της αγοράς; Μπορώ να τα υπολογίσω έστω με κάποια προσέγγιση (tip: δες τον αριθμό των μηνιαίων αναζητήσεων για σχετικά keywords στο Google AdWords Keyword Planner); Είναι η e-δέα μου ευέλικτη και μπορεί με ευκολία να διεισδύσει σε ξένες αγορές;
6) Υπάρχει η προοπτική να έχω μακροπρόθεσμα μεγάλες αποδόσεις (έσοδα, ενεργούς χρήστες, κέρδη); Άλλωστε αυτό αναζητούν και οι σοβαροί μελλοντικοί επενδυτές. Μην ξεχνάς ότι ένα τέτοιο fund έχει τον δικό του κύκλο ζωής (6-7 χρόνια) και σίγουρα προσμένει από εσένα σημαντικό οικονομικό όφελος. Αν έχεις απαντήσει σωστά στα ερωτήματα (2) και (5), τότε η απάντηση σε αυτήν την ερώτηση είναι πραγματικά εύκολη….
Για να μάθεις αυτά και άλλα μικρά και μεγάλα μυστικά έλα στη Σύρο (18.7-24.7) στο θερινό σχολείο eBiz2017 (ebizsummerschool.com/), το οποίο έχει ως επίκεντρο το UX design και τη σχεδίαση με βάση τη συνολική εμπειρία του χρήστη, το Growth Hacking για τη σημαντική αύξηση των στρατηγικών δεικτών αποτίμησης (KPIs) μιας startup και το Website Optimization για περισσότερες μετατροπές επισκεπτών σε πελάτες. Το θερινό σχολείο eBiz2017 επενδύει στην κατάρτιση των νέων επιστημόνων και επαγγελματιών σε γνωστικά αντικείμενα αιχμής, παρέχοντας εφόδια για μια επιτυχημένη καριέρα σε Ελλάδα και εξωτερικό. Αλλά πάνω από όλα είναι το εφαλτήριο για νέες φιλίες που βασίζονται σε κοινά ενδιαφέροντα. Αν δεν με πιστεύεις ρώτησε το alumni του eBiz από το 2013 (www.facebook.com/eBiz.Summer.School).
Σε περιμένω στη Σύρο,
Δημήτρης Δρόσος
Επίκουρος Καθηγητής Ψηφιακής Επιχειρηματικότητας
Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Email: ddrosos@aegean.gr