Το τελευταίο χρονικό διάστημα το περιβάλλον στο οποίο ζούμε κι εργαζόμαστε αντιμετωπίζει μία κρίση. Την κρίση αυτή δε θα την τοποθετήσω τόσο σε οικονομικό επίπεδο (αν και αυτή είναι η πηγή από όπου ξεκίνησαν όλα). Θα σταθώ λίγο περισσότερο στην κρίση που βιώνει ο καθένας από εμάς μέσα του με το άγχος για το τι ξημερώνει και με την ανησυχία που προκύπτει από τα νέα που δημοσιεύονται κάθε στιγμή.
Από τη φύση μας, κάθε φορά που αντιλαμβανόμαστε ότι περνάμε σε ένα επίπεδο αβεβαιότητας, ενεργοποιούμε αμυντικούς μηχανισμούς. Αυτό, είναι απόλυτα φυσιολογικό, από τη στιγμή που γίνεται για λόγους προστασίας μας.
Μία πολύ σημαντική ομάδα ανθρώπων που βιώνουν αυτή την αβεβαιότητα που οδηγεί και στην προσωπική κρίση, είναι οι ιδιοκτήτες επιχειρήσεων. Ξαφνικά, ο ιδιοκτήτης μίας επιχείρησης βρέθηκε σε μία κατάσταση όπου πολλές φορές δυσκολεύεται να κάνει συναλλαγές ή να έχει πρόσβαση στο εμπόρευμα που διαθέτει στην αγορά.
Έτσι, φθάνει στο σημείο να χρωστάει ή να μην έχει προϊόντα για να πουλήσει. Ακόμη κι αν δε συμβαίνει βέβαια τίποτα από όλα αυτά σε μία επιχείρηση, οι καταναλωτές είναι τόσο τρομοκρατημένοι που σκέφτονται και την παραμικρή τους συναλλαγή, μειώνοντας έτσι αγορές που στο παρελθόν έκαναν με μεγαλύτερη άνεση.
Παράλληλα, η θέση του κάθε επιχειρηματία γίνεται ακόμη πιο δύσκολη, όταν έχει να φροντισει και προσωπικό εκτός από τον ίδιο. (Όλοι καταλαβαίνουμε εδώ βέβαια ότι δεν αναφέρομαι στους επιχειρηματίες που βρήκαν αφορμή για να μειώσουν τον μισθό των υπαλλήλων τους).
Κατανοούμε όλοι μας πόσο περίεργη και δύσκολη είναι αυτή η φάση που βιώνουμε. Είναι όμως σημαντικό σε τέτοιες φάσεις να βρίσκουμε όση δύναμη μας απομένει για να προχωρήσουμε. Ένας τρόπος για να προχωρήσουμε είναι αυτούς τους αμυντικούς μηχανισμούς που ενεργοποιήσαμε να τους χρησιμοποιήσουμε για να βρούμε τις λύσεις μας κι όχι για να μας δημιουργήσουμε ακόμη περισσότερο φόβο:
- Επικοινωνήστε με το Προσωπικό σας.
Σίγουρα βρίσκεστε σε πολύ δύσκολη θέση. Σκεφτείτε όμως και τη θέση στην οποία βρίσκονται οι υπάλληλοί σας. Ένας υπάλληλος επιχείρησης διεκδικεί τη θέση του μέσα από την παραγωγικότητά του. Ξαφνικά αισθάνεται ότι, όσο παραγωγικός και να είναι, μπορεί την επόμενη μέρα απλά να μην έχει τη δουλειά του.
Συζητήστε με τους υπαλλήλους σας και πείτε τους ότι κάνετε ό,τι περνάει από το χέρι σας για να επιβιώσει η επιχείρησή σας χωρίς απώλειες και ότι κατανοείτε το φόβο και την ανησυχία τους.
Στην πορεία, ζητήστε τη βοήθειά τους για να κάνετε ό,τι περνάει από το χέρι σας όλοι μαζί. Κινητοποιήστε τους για να βρείτε μαζί λύσεις μέσα από τις οποίες η επιχείρησή σας θα περάσει μέσα από αυτή την κατάσταση όσο το δυνατόν πιο αναίμακτα.
- Βρείτε λύσεις.
Τα νέα των τελευταίων ημερών ήταν μία δυνατή πηγή φόβου. Όταν σε αυτά προστίθεται και μία επιχείρηση της οποίας ο τζίρος μειώνεται καθημερινά, τα πράγματα δε διευκολύνονται καθόλου.
Από εκεί και πέρα όμως έχει σημασία το τι κάνουμε εμείς μέσα σε μία κατάσταση. Πιάνουμε τη γωνιά μας και περιμένουμε μία λύση που θα έρθει από μόνη της και θα μας χτυπήσει την πόρτα; Ή, αναγνωρίζουμε την κατάσταση όπως έχει και βλέπουμε τι θα κάνουμε με αυτή;
Δείτε ξανά τα δεδομένα σας καθώς και τι είναι το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε στο Τώρα, ώστε να μπορέσετε να βγείτε με τον τρόπο σας από αυτή την κατάσταση που βρίσκεστε.
Σκεφτείτε λύσεις, οι οποίες μπορεί και μέχρι τώρα να σας φαίνονταν ανούσιες ή τρελές. Όπως, να χρησιμοποιήσετε το Διαδίκτυο για να βγείτε σε μία χώρα του εξωτερικού, να φτιάξετε πακέτα προσφορών με τα προϊόντα/υπηρεσίες που παρέχετε, να αναθεωρήσετε την γκάμα των προϊόντων/υπηρεσιών σας για να βρείτε άλλα, που θα προσελκύσουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών.
Βρείτε τον τρόπο να απαντήσετε σε ανάγκες των πελατών σας ώστε να μην μπορούν να σας αντισταθούν. Είναι ο μόνος τρόπος να γίνετε απαραίτητοι μέσα στην καθημερινότητά σας. Και τώρα είναι μία καλή περίοδος για να αντιληφθείτε αν όντως το έχετε επιτύχει ήδη, ή τι μπορείτε να κάνετε για να το επιτύχετε.
Και γενικά, ψάξτε για να βρείτε. Αν έχει πέσει η δουλειά σας, σίγουρα έχετε περισσότερο χρόνο. Χρησιμοποιήστε τον παραγωγικά για να κάνετε έρευνα και συναντήσεις με το προσωπικό σας όπου μπορείτε να σκεφθείτε ιδέες για να γίνετε ακόμη πιο ανταγωνιστικοί. Μην περιορίζεστε με τους τρόπους που μπορείτε να το κάνετε αυτό. Ό,τι κι αν γίνεται, υπάρχουν πάντα δύο δεδομένα:
α. Σε περιόδους κρίσεων αναδύονται οι καλύτερες ευκαιρίες.
β. Μία ιδέα μπορεί να φαίνεται τρελή, αλλά στην πράξη να γίνει η πιο κερδοφόρα.
Επόμένως έχετε λόγους να αναζητήσετε τις λύσεις σας.
- Χρησιμοποιήστε τον Ελεύθερο Χρόνο σας αποδοτικά.
Όπως ανέφερα και πιο πάνω, κατά πάσα πιθανότητα έχετε αποκτήσει ελεύθερο χρόνο λόγω της μειωμένης δουλειάς. Και σε αυτή την περίπτωση έχετε δύο επιλογές:
α. Να κάθεστε μαζί με τους υπαλλήλους σας και να τρομάζετε ο ένας τον άλλον με τα νέα που κυκλοφορούν.
β. Να ενημερώνεστε μεν για τα νέα που κυκλοφορούν, αλλά να περνάτε τη μέρα σας στην επιχείρηση πιο παραγωγικά.
Έχοντας την ελπίδα να κατευθυνθείτε όλοι προς τη δεύτερη επιλογή θα σας αναφέρω το εξής απλό: Όλοι μας παραπονούμαστε μέσα στον χρόνο για θέματα που θέλουμε να κοιτάξουμε για την επιχείρησή μας (οργάνωση, αναθεώρηση στόχων, βελτίωση κ.α.) και δε βρίσκουμε χρόνο γιατί έχουμε θέσει άλλες προτεραιότητες.
Βρείτε λοιπόν όλα αυτά τα θέματα που θέλατε να επιλύσετε κατά καιρούς και δεν είχατε τον χρόνο. Με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνετε πολλαπλά οφέλη, όπως:
α. Να βελτιώσετε την παραγωγικότητά σας και να είστε ακόμη καλύτεροι όταν όλη αυτή η ύφεση λάβει τέλος.
β. Να αισθάνεστε κι εσείς αλλά και το προσωπικό σας ότι έχετε λόγο που πηγαίνετε κάθε πρωί στη δουλειά.
γ. Να βρείτε λύσεις, όπως ανέφερα και πιο πάνω, οι οποίες ήταν καλά κρυμένες σε θέματα που τόσον καιρό δεν είχατε τον χρόνο να προσέξετε.