Είχα την ευχαρίστηση να τα πω λίγο με τον Dhiraj Mukherjee, τον συνιδρυτή του Shazam, μια επιτυχημένη εφαρμογή που έχει γίνει download σε πάνω από δισεκατομμύρια χρήστες και η οποία σου εμφανίζει το τραγούδι που παίζει στο background.
Η Apple απλά λάτρεψε αυτή την τεχνολογία για αυτό και στα τέλη του 2018 ζήτησαν την πώληση του Shazam για πάνω από 400 $ εκατομμύρια δολάρια και την ανέβασαν ακόμα περισσότερο με το δικό τους digital assistant Siri.
Πώς ξεκίνησε όμως όλο αυτό ? Το Shazam ξεκίνησε ως ιδέα το 1999. Εκείνη την εποχή, μπορεί να μην υπήρχε η απαραίτητη και κατάλληλη τεχνολογία, οι μουσικές και ένα business model για να χτιστεί μια τέτοια εφαρμογή με τόσες δυνατότητες, αλλά αυτό δεν τους σταμάτησε. Οι 3 φοιτητές του ΜΒΑ και ένας τεχνικός υπολογιστών Ph.D. ξεκίνησαν τη δημιουργία πάνω στη μουσική και την τεχνολογία.
Για αυτό και παρακάτω θα παρουσιάσουμε επτά ιδέες που εκφράστηκαν από τον ίδιο τον Dhiraj, όταν πρόκειται για την επιτυχία μιας νέας επιχείρησης:
1) Όταν ξεκινάς μια επιχείρηση, οι συνιδρυτές πρέπει να έχουν διαφορετικές ικανότητες, αλλά με τις ίδιες αξίες.
Ο Dhiraj εξήγησε πως, “Οι τέσσερις ιδρυτές είχαν μοναδικές δεξιότητες και διαφορετικές ιδέες και τρόπο σκέψης για να προτείνουν.” Ο τέταρτος συνιδρυτής του ήταν τεχνικός υπολογιστών. Εκτός λοιπόν των διαφορετικών δεξιοτήτων και των διαφορετικών οπτικών σκέψης, έπρεπε να κατέχουν και συγκεκριμένες αξίες: δικαιοσύνη, διασκέδαση και ηθικό ενταγμένο στον τομέα της δουλειάς. Αυτές είναι οι σημαντικές αξίες για τον Dhiraj.
2) Μερικές φορές, ακόμα και οι πιο “αδαείς” ιδέες, μπορεί να αποδειχτούν μεγάλες ευκαιρίες.
To Shazam, λόγω της εποχής που ξεκίνησε ως σκέψη, θεωρούνταν ότι θα μπορούσε να λειτουργήσει και να φτάσει ψηλά, μετά από δέκα χρόνια από τη στιγμή που δημιουργήθηκε. Εκτός του οικονομικού που τελικά τους ικανοποίησε και σε αυτόν τον τομέα, το Shazam ήταν μια εφαρμογή που τελικά οι άνθρωποι αγάπησαν. Ο Dhiraj λέει πως: “΄Οταν εξέτασα την πιθανότητα όλου αυτού του project, το ποσοστό ήταν γύρω στο 4% επιτυχίας. Για κάποιο λόγο, αυτό δε μας σταμάτησε.”
3) Προσέλαβε ανθρώπους που είναι καλύτεροι από σένα.
Καθώς το Shazam μεγάλωνε, ο Dhiraj προσέλαβε το ίδιο του το αφεντικό τον Vijay, ο οποίος ήταν άριστος και έμπειρος marketing executive. Αργότερα, προσέλαβε το αφεντικό του αφεντικού του στη θέση CEO της εταιρίας. Ο Dhiraj τονίζει πάνω σε αυτό, “Ο ιδρυτής της επιχείρησης έχει τη μοναδική ικανότητα να προσλαμβάνει ανθρώπινο δυναμικό που είναι καλύτερο από τον ίδιο, χωρίς να φοβάται ή να αισθάνεται μακροπρόθεσμη απειλή για τη θέση,”.
4) Σε κάθε δυσκολία και εμπόδιο, μια ευκαιρία είναι κρυμμένη.
‘Οταν το Shazam ανυψώθηκε, έφερε τα πάνω κάτω, καθώς εκείνη την περίοδο έσκασε η φούσκα του dot com, το NASDAQ έπεσε κατά 70% και γενικά μεγάλες επενδύσεις στο διαδίκτυο δε μπορούσαν να εξελιχθούν. Ο ίδιος τονίζει: “Αυτό ήταν το μεγάλο πρόβλημα αλλά ήταν εξίσου μια ευκαιρία γιατί ξαφνικά, μερικοί από τους μεγαλύτερους «εγκεφάλους» υπολογιστών, ήταν χωρίς δουλειά και έψαχναν ένα exciting project”. To Shazam ήταν αυτό που έδωσε την ευκαιρία σε αυτούς τους ανθρώπους, ώστε να αξιοποιήσει τα ταλέντα τους.
5) Κέρδισε τους ανθρώπους στην πορεία της επιχείρησης.
Όταν η κουλτούρα της εταιρίας ήταν στα καλύτερά της, ο Dhiraj την περιέγραφε ως “ride”, ότι δηλαδή είχε επιτυχία λόγω του ανθρώπινου δυναμικού της. Είπε πως είναι τόσο σημαντικό να σιγουρέψεις το ότι όλοι αισθάνονται σα να είναι μια ενιαία ομάδα, ένα ενιαίο σώμα. Ο Dhiraj προτρέπει τους ιδρυτές και τους CEOs να αξιοποιήσουν το χρόνο τους και να επικοινωνήσουν με όλους αυτούς που αποτελούν την επιχείρηση και να μην υποθέτουν ότι όλοι γνωρίζουν την πρόοδο που έχει γίνει ή τα εμπόδια που έχουν εμφανιστεί.
6) Η τύχη παίζει ρόλο.
Σχετικά με την επιτυχία του στο ξεκίνημα αλλά και στην πώληση της επιχείρησης, ο Dhiraj σημειώνει, “Ας το παραδεχτούμε, είχα πολύ καλή τύχη με το μέρος μου.”. Ναι δεν μπορούν να προγραμματιστούν τα πάντα, αλλά και από την άλλη, ακόμα και τα καλύτερα έργα μπορεί να μη λειτουργήσουν. Αλλά μερικές φορές η τύχη σε ευνοεί.
7) Κάνε κάτι που έχει σημασία και αξία.
Ύστερα από την επιχείρηση του Shazam, ο Dhiraj μπήκε στην φιλανθρωπική οργάνωση “Save the Children” με σκοπό να βοηθήσει και να την ενισχύσει και οικονομικά. Χρησιμοποίησε την επιχειρηματική του εμπειρία ώστε να φέρει νέες ιδέες και να τις μετατρέψει σε μια μεγάλη οργάνωση. “Σήμερα, δείχνω ενδιαφέρον σε projects που έχουν τη δυναμική να δώσουν μια θετική πνοή παρά οτιδήποτε άλλο.” Μιλάει, βλέποντας τις επενδύσεις του.
Ρώτησα και το Dhiraj σχετικά με το πώς ήταν να πουλήσει το Shazam στην Apple. Μου είπε ότι η συμφωνία για να κλείσει χρειάστηκε περίπου ένα χρόνο και χρειαζόταν συνεχή έγκριση. “Ένα βράδυ το κινητό μου ξεκίνησε να χτυπάει με δεκάδες μηνύματα να μας συγχαίρουν,” θυμάται. Όταν κλίκαρε σε μια δημοσίευση ενός φίλους του, μπήκε σε ένα άρθρο που δημοσίευε ότι η συμφωνία είχε κλείσει επιτυχώς. Ήταν, όπως είπε, “a fairy-tale ending to a magical ride.”