Λοιπόν, έχεις τη μεγάλη ιδέα. Έχεις το πάθος. Έχεις το επιχειρηματικό σχέδιο. Ήδη μπορείς να δεις τη μελλοντική σου επιτυχία. Το μόνο που χρειάζεσαι τώρα είναι χρήματα στην τράπεζα, σωστά; Μάλλον οι εννέα στις 10 startups βρίσκονται στο ίδιο σημείο μ’ εσένα: χρειάζονται λειτουργικό κεφάλαιο. Αναμφισβήτητα, η ύπαρξη άφθονων μετρητών καθιστά την έναρξη μίας νέας επιχείρησης πολύ ευκολότερη. Παρ’ όλα αυτά, είναι δυνατόν να ξεκινήσεις ένα προϊόν, ή ακόμα και μία εταιρία, χωρίς να έχεις επενδυτές ή μία μεγάλη πιστωτική γραμμή.
Η εστίαση, η ενέργεια και η αποφασιστικότητα είναι κριτικής σημασίας για την επιχειρηματική επιτυχία – αλλά το ίδιο και η γνώση.
Αυτές οι τέσσερις ιδέες προέρχονται από επιτυχημένους επιχειρηματίες, ο καθένας εκ των οποίων έχει ξεκινήσει πληθώρα εταιριών από το… τίποτα:
1. Η επανάληψη είναι ο πιο κρίσιμος πόρος σου
Φυσικά χρειάζεται να έχεις έτοιμο ένα ισχυρό concept ως βάση, αλλά αυτό είναι μόνο η αρχή. Πρέπει να επαναλαμβάνεις διάφορες εκδοχές της αρχικής ιδέας σου, ώστε να ξεπεράσεις εμπόδια, να ανακάμψεις από αποτυχίες και να κεφαλαιοποιήσεις ευκαιρίες.
Το πρώτο site του Mark Zuckerberg (ιδρυτή του Facebook), το έκλεισε το Harvard. Ο σερ James Dyson ανέπτυξε πάνω από 5.000 πρωτότυπα ηλεκτρικής σκούπας πριν φτιάξει τη σωστή. Ο Henry Ford πέτυχε στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας με την τέταρτη προσπάθειά του. Και όλοι έχουμε διαβάσει ότι χρειάστηκε 1.000 (ή μήπως 10.000;) απόπειρες πριν ο Thomas Edison εφεύρει το σωστό λαμπτήρα.
Τα επιχειρηματικά μοντέλα σπάνια επιβιώνουν στην αρχική μορφή τους. Μείνε εστιασμένος στην αρχική «αποστολή» σου, αλλά και ευέλικτος ως προς το πώς θα φτάσεις εκεί. Μη φοβάσαι να αλλάξεις κατευθύνσεις ή να εξερευνήσεις νέες οδούς γρήγορα. Άφησε την αγορά να ορίσει το μονοπάτι σου και επανέλαβε τις προσπάθειες μέχρι την επιτυχία.
2. Εγκαθίδρυσε ένα επίπεδο άνεσης με τους εν δυνάμει πελάτες σου
Απλώς το ότι έχεις μία εκπληκτική ιδέα, δεν σου εγγυάται ότι οι εν δυνάμει πελάτες σου θα την αγκαλιάσουν. Ειδικά σε κάποια πιο εξειδικευμένα πεδία δραστηριότητας είναι σημαντικό να αναπτύσσεις έναν χαρακτήρα, ένα «ίματζ» και μία επιχειρηματική κουλτούρα που να κάνεις τους αγοραστές σου να αισθάνονται άνετα.
Στα πιο αρχικά στάδια, πολλά startups το βρίσκουν απαραίτητο να «συμπεριφέρονται σαν να…», δημιουργώντας την εντύπωση μίας πιο μεγάλης εταιρίας. Αυτό είναι πολύ καλό επίσης, αλλά ίσως είναι πιο έξυπνο να κάνεις ακριβώς το αντίθετο, ειδικά εάν η επιτυχία σου εξαρτάται από άλλες μικρές επιχειρήσεις. Μία ετερόκλητη φήμη μπορεί να είναι πιο κατάλληλη.
Θυμήσου ότι το ίματζ δεν αφορά μόνο την ιστοσελίδα σου ή την επαγγελματική σου κάρτα. Αλληλεπίδρασε με επαγγελματίες του στοχευόμενου τομέα σου όσο συχνότερα μπορείς. Άκουσε προσεκτικά, μαθαίνοντας την ορολογία και τις επιχειρηματικές ανάγκες. «Γίνε» ο εν δυνάμει πελάτης σου και έτσι θα έχεις την απαραίτητη ταύτιση για να κάνεις την πώληση.
3. Το να προωθείς τη δουλειά σου είναι πιο πολύτιμο από τα μετρητά
Το “life hacking” είναι μία δημοφιλής φράση αυτό τον καιρό. Ένα από τα επιχειρήματα του life hacking είναι ότι η ποιότητα της δουλειάς είναι πιο σημαντική από την ποσότητα. Ενώ αυτό αληθεύει μέχρι κάποιο βαθμό, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η ποιότητα επιτυγχάνεται από την ποσότητα. Η εξάσκηση μας κάνει καλύτερους.
Είναι σύνηθες ότι οι επενδυτές έλκονται από την επιτυχία. Θα επενδύσουν σε ένα startup, εφόσον ο ιδρυτής του έχει ένα ιστορικό. Εάν δεν έχεις ακόμα αυτού του είδους το επιχειρηματικό βιογραφικό, του αρχικό σου κεφάλαιο θα πρέπει να είναι η προσωπική ώθηση.
Αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό. Η σκληρή δουλειά μπορεί να αποδείξει, να διαψεύσει ή να ανασκευάσει την εγκυρότητα μίας επιχειρηματικής ιδέας. Χωρίς να θέσεις σε κίνδυνο σοβαρό κεφάλαιο, η έντονη ενασχόληση και η προώθηση της δουλειάς σου θα επιδείξει «πρόοδο», που είναι πιο πολύτιμη από την «υπόσχεση». Οι επενδυτές πάντα έλκονται περισσότερο από την πρόοδο απ’ ότι από την υπόσχεση, οπότε ασχολήσου.
4. Τα κέρδη γιατρεύουν τα πάντα
Δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος για να δημιουργήσεις και να διατηρήσεις τον έλεγχο της τύχης σου από το να καταστείς κερδοφόρος το συντομότερο δυνατό. Το κέρδος δημιουργεί μόχλευση και η μόχλευση είναι αυτή που οδηγεί στον έλεγχο.
Στο ξεκίνημά του το Zynga δεχόταν χαμηλότερης ποιότητας διαφήμιση, που παρείχε στην εταιρία τις πολυπόθητες ταμειακές ροές για να γίνει κερδοφόρος σχεδόν από την αρχή. Στη συνέχεια το Zynga υπαναχώρησε από τις φιλελεύθερες διαφημιστικές πολιτικές του, αλλά η πρώιμη «απόδειξη της ιδέας» της μέσω της κερδοφορίας βοήθησε την εταιρία, τώρα επιχείρηση δισ. δολαρίων, της παρείχε μόχλευση για να αντλήσει κεφάλαια με τους δικούς της όρους και της έδωσε τον έλεγχο.
Δεν μπορεί η οποιαδήποτε επιχείρηση να ξεκινήσει δραστηριότητα με μηδενικό αρχικό κεφάλαιο, αλλά στην ψηφιακή εποχή που ζούμε τα εμπόδια προς την είσοδο είναι μειωμένα και τα «γήπεδα του παιχνιδιού» κλιμακωτά. Είναι τώρα ευκολότερο από ποτέ να παρουσιάσεις την ιδέα σου σε εν δυνάμει πελάτες.
Ο σημερινός επιχειρηματικός κόσμος ευνοεί εταιρίες με φαντασία, φιλοδοξία και την ευελιξία να προσαρμόζεται. Εάν έχεις το όραμα και ένα σχέδιο, προχώρα δυναμικά. Μην περιμένεις τα χρήματα.