Τι είναι ένα προϊόν πριν μπει στα ράφια των καταστημάτων, πριν γνωρίσει τη ζήτηση από τον πρώτο του καταναλωτή, πριν ατο αγοράσουν μέσα από το inernet; Μια ιδέα, ένα κουτί, οτιδήποτε, αλλά σίγουρα όχι… επιτυχημένο. Η απόσταση που χωρίζει μια λαμπτρή ιδέα και ένα “φανταστικό” προιόν από την εμπορική επιτυχία; Το σωστό, στοχευμένο και ορθολογικό marketing. Σε αυτές τις λύσεις εξειδικεύεται η “A bit of Greece” προσφέροντας tailormade στρατηγικές marketing για Μικρομεσαίες επιχειρήσεις με στόχο την ανάπτυξη των πωλήσεών τους εντός και εκτός Ελλάδας. Η ιδρύτρια της εταιρίας Βίκυ Πέππα μίλησε στο sofokleousin.gr, για την αναγκαιότητα του στοχευμένου marketing που πρέπει να έχουν οι εταιρίες προκειμένου να πετύχουν τους στόχους τους και να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες που δημιουργεί η κρίση.
Πείτε μας με λίγα λόγια για την A Bit of Greece
Η A bit Of Greece είναι μία εταιρία Marketing, Internet Marketing & Export Marketing η οποία ειδικεύεται κυρίως σε Μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Στόχος της εταιρίας είναι η στοχευμένη επικοινωνία των επιχειρήσεων και η ανάπτυξης τους εντός αλλά και εκτός Ελλάδας.
Έχοντας εργαστεί τα τελευταία χρόνια στον χώρο των επιχειρήσεων (Pepsico, Loreal, Όμιλος Μαρινόπουλου,Κορρές φυσικά καλλυντικά) με ειδίκευση το Marketing και την επιχειρησιακή ανάπτυξη αποκόμισα την πολύτιμη εμπειρία της στρατηγικής Marketing.
Κλείνοντας λοιπόν έναν 12ετή κύκλο στον χώρο ων επιχειρήσεων, αποφάσισα να κάνω το επόμενο μου βήμα και να ξεκινήσω την δική μου εταιρία. Στο σημερινό οικονομικό περιβάλλον, είναι εμφανείς οι ανάγκες των Μικρομεσαίων επιχειρήσεων αφενός μεν για στοχευμένη και οικονομική επικοινωνία αφετέρου για να δημιουργήσουν προϊόντα με προδιαγραφές εξωτερικού ώστε να τα μπορέσουν να εξάγουν. Η A bit of Greece ιδρύθηκε με στόχο να καλύψει αυτές τις συγκεκριμένες ανάγκες της αγοράς που έχουν να κάνουν με τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Βλέπουμε ότι πολλές επιχειρήσεις μειώνουν τα χρήματα που δαπανούν για marketing, είναι η πιο εύκολη λύση πιστεύετε; Υπάρχει κάτι εναλλακτικό τι συμβουλή θα δίνατε εσείς;
Σε περιόδους οικονομικής κρίσης, είναι σύνηθες οι επιχειρήσεις να μειώνουν τις δαπάνες Marketing, μέσα στην γενικότερη προσπάθεια για μείωση κόστους. Η μείωση όμως των δαπανών Marketing έχει σαν άμεσο αποτέλεσμα και την μείωση της δυνατότητας των εταιριών να επικοινωνήσουν στους καταναλωτές τα προϊόντα τους, τις προσφορές και τα νέα τους. Έτσι οδηγούνται και σε μείωση των πωλήσεων. Η λύση είναι η εξεύρεση νέων τρόπων επικοινωνίας, πιο οικονομικών αλλά και πιο αποδοτικών:
1. Χρησιμοποιείστε το Internet
Σωστή και επαγγελματική χρήση των social media,email campaigns, newsletters, SEO, Google ads είναι κάποια από τα εργαλεία του Internet Marketing τα οποία είναι εξαιρετικά αποδοτικά.
2. Δημιουργήστε «Θόρυβο» γύρω από την επιχείρησή σας ή το brand σας
Χρησιμοποιείστε το word of mouth, συνδεθείτε με opinion leaders, βρείτε «πρεσβευτές-ambassadors» για την μάρκα σας, προβληθείτε μέσω χορηγιών.
3. Αναζητήστε δημοσιότητα-Public Relations
Στείλτε Δελτία Τύπου για τα νέα σας σε Μέσα Ενημέρωσης σχετικά με το κοινό σας(sites, blogs) που ενδιαφέρονται να τα δημοσιεύσουν, κάντε προσφορές προς τους αναγνώστες τους ,για δωρεάν υπηρεσίες ή προϊόντα.
4. Δικτυωθείτε-ενημερωθείτε
Συμμετέχετε σε εκθέσεις, σε forums,σε events.Μιλήστε παντού για το brand ή την επιχείρησή σας. Σε τέτοιου είδους συγκεντρώσεις θα βρείτε από δυνητικούς σας πελάτες έως συνεργάτες και επενδυτές.
5. Συνεργαστείτε
Κάντε συνέργειες με άλλες επιχειρήσεις-άλλες μάρκες.«Η ισχύς εν τη ενώσει» επιμερίζει τα κόστη και ενδυναμώνει την επικοινωνία.
Η χώρα μας περνάει μία δύσκολη κρίση, το μάρκετινγκ μπορεί να διαδραματίσει έναν πρωταρχικό ρόλο στη βελτίωση της εικόνας της;
Η κρίση που περνάει η χώρα μας έχει επηρεάσει την εικόνα της διεθνώς επηρεάζοντας έτσι και όλους τους συναφείς τομείς όπως ο τουρισμός, οι εξαγωγές κτλ. H A bit of Greece, συνεργάζεται με παραγωγούς, οικοτεχνίες, και μικρές ελληνικές επιχειρήσεις, με στόχο την ολοκληρωμένη προβολή των ελληνικών προϊόντων στο εξωτερικό. Βλέπουμε δυστυχώς καθημερινά την δυσπιστία των ξένων αγορών απέναντι στα ελληνικά προϊόντα αλλά και στους Έλληνες.
Μία δυσπιστία που εν μέρει είναι δικαιολογημένη καθώς το brand name Ελλάδα είναι σχεδόν ανύπαρκτο. Σε αντίθεση με χώρες όπως η Ιταλία και η Ισπανία που αποτελούν θεμελιωμένα brand names στην διεθνή αγορά εδώ και δεκαετίες, η Ελλάδα προσπαθεί να αναπτύξει την εξαγωγική της δραστηριότητα βεβιασμένα και πολλές φορές πρόχειρα, κάτω από την πίεση της οικονομικής κρίσης. Είναι μονόδρομος για την χώρα μας, η δημιουργία ενός ισχυρού brand name που θα αναδεικνύει σωστά τις μοναδικές αξίες της χώρας μας και θα μας βοηθήσει να ξεπεράσουμε το πλήγμα στην εικόνα μας που έχουμε υποστεί έως τώρα.
Το σωστό marketing είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την αντιστροφή του κλίματος. To σωστό marketing όμως είναι και απαραίτητη προϋπόθεση και για την δημιουργία ελκυστικών προϊόντων, τα οποία θα είναι ανταγωνιστικά στις διεθνείς αγορές. Η Ελλάδα παράγει εξαιρετικής ποιότητας προϊόντα. Δυστυχώς όμως από άποψη συσκευασίας γίνονται εγκλήματα. Συσκευάζουμε και τυποποιούμε προϊόντα, με βάση τις ελληνικές καταναλωτικές συνήθειες και προτιμήσεις, χωρίς έρευνα στις διεθνείς αγορές που θέλουμε να στοχεύσουμε με αποτέλεσμα να βρισκόμαστε κατευθείαν εκτός αγοράς.
Είναι λοιπόν απαραίτητο το Marketing για την βελτίωση τόσο της εικόνας της χώρας όσο και την δημιουργία επιτυχημένων προϊόντων και υπηρεσιών με στόχο την εξαγωγή τους.
Τι συμβουλές θα δίνατε σε νέους επιχειρηματίες για τα πρώτα βήματα της επιχείρησής τους, του δικού τους τμήματος μάρκετινγκ;
Οι περισσότεροι νέοι επιχειρηματίες θεωρούν ότι το Marketing είναι πολυτέλεια στην αρχή και ότι είναι κάτι με το οποίο πρέπει να ασχοληθούν όταν η επιχείρηση τους αρχίζει να έχει κέρδη και αφού καθιερωθεί. Επίσης ενώ θα απευθύνονταν σε ειδικούς για οικονομικά και λογιστικά ζητήματα της επιχείρησής τους, ενέργειες Marketing θα οργάνωναν οι νέοι επιχειρηματίες μόνοι τους. Κατά την γνώμη μου το σωστό Marketing στην αρχή μίας επιχείρησης είναι τόσο θεμελιώδες όσο και η σωστή οικονομική διαχείριση. Θα πρότεινα, οι νέοι επιχειρηματίες, να απευθυνθούν σε ειδικούς, ακόμα και για να πάρουν μία πρώτη άποψη και κάποιες ιδέες. Από εκεί και πέρα υπάρχουν λύσεις προβολής οι οποίες είναι οικονομικές αλλά και αποτελεσματικές (social media, internet marketing κτλ) και μπορούν να δώσουν ώθηση σε μία νέα επιχείρηση να ξεκινήσει την δραστηριότητά της δυναμικά.
Τί θα έπρεπε να κάνει κατά την γνώμη σας μια μικρή ελληνική επιχείρηση που θέλει να εξάγει;
Κατ’αρχήν θα πρέπει να δημιουργήσει ένα καλό site. Πρέπει κάποιος να έχει υπόψιν του ότι οι συνεργάτες του από το εξωτερικό, τον ίδιο μπορεί να μην τον δουν ποτέ, το site του όμως θα το επιστεφτούν. Στο site ή στο e-shop του κάποιος έχει την δυνατότητα να παρουσιάσει τον μύθο των προϊόντων του , τις προσφορές του, το συγκριτικό του πλεονέκτημα κτλ.
Το δεύτερο σημαντικό βήμα είναι η δημιουργία ενός εξαγωγικού πλάνου μάρκετινγκ. Το πλάνο marketing δίνει τις κατευθύνσεις και μας βοηθά περισσότερο να δράσουμε αντί να αντι-δράσουμε στις προκλήσεις και τα ρίσκα των διεθνών αγορών. Επίσης το πλάνο marketing μας βοηθά να εφαρμόσουμε την εξαγωγική μας στρατηγική, να βρούμε συνεργάτες–πελάτες στο εξωτερικό και να κάνουμε την καλύτερη κατανομή των πόρων μας.
Ένα export-marketing plan περιλαμβάνει περιγραφή της εταιρίας μας και των επιχειρηματικών μας στόχων, πληροφορίες για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες μας, ανάλυση της αγοράς που στοχεύουμε, έρευνα του ανταγωνισμού, έρευνα του καταναλωτή στην καινούρια αγορά (πρέπει να τον καταλάβουμε για να τον προσεγγίσουμε αποτελεσματικά), κανάλια διανομής, τιμολογιακή πολιτική κ.α.
Στην συνέχεια θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε συνδυαστικά εργαλεία του παραδοσιακού marketing (πχ υλικά προβολής στα σημεία πώλησης, διακόσμηση βιτρινών, προωθητικές ενέργειες στα σημεία πώλησης ή πάνω στο προϊόν κτλ), του internet marketing (social media, διαφημίσεις στο internet, search engine optimizations σε συγκεκριμένες αγορές,pay per click) και του PR (δελτία τύπου στα τοπικά μέσα ενημέρωσης, press event για το λανσάρισμα της μάρκας στην κάθε αγορά κτλ).
Τέλος θα πρέπει η επιχείρηση που θέλει να εξάγει να κάνει σωστή και στοχευμένη επικοινωνία στους εν δυνάμει πελάτες -καταναλωτές της στο εξωτερικό. Ευτυχώς σήμερα, με την διάδοση του διαδικτύου , έχουν όλοι την δυνατότητα να διαφημίσουν τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες τους σε συγκεκριμένες αγορές και σε καταναλωτές με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά.