Ως το βασικό στοίχημα της επόμενης διετίας, χαρακτηρίζουν οι μισές ελληνικές οικογενειακές εταιρείες τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Τον κατατάσσουν, μαζί με τη διαχείριση των δεδομένων, την πρόσβαση στις κατάλληλες δεξιότητες και την ανάγκη για καινοτομία, ως τις κορυφαίες προκλήσεις, που καλούνται να αντιμετωπίσουν τα επόμενα δύο χρόνια. Η νέα ψηφιακή πραγματικότητα απασχολεί σοβαρά – και – τις ελληνικές οικογενειακές επιχειρήσεις, με το 80% να εκφράζει ανησυχίες για τον αντίκτυπο της ψηφιακής τεχνολογίας στις προοπτικές εξέλιξης της εταιρείας. Την παραπάνω εικόνα περιγράφει η διεθνής έρευνα “Family Business Survey 2018” της PwC, η οποία περιλαμβάνει και την Ελλάδα.
Η έρευνα αποτυπώνει την πρόθεση των ελληνικών οικογενειακών επιχειρήσεων να ευθυγραμμιστούν με τις νέες ψηφιακές τεχνολογίες για την ενίσχυση της καινοτομίας, για τη δημιουργία ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος και την επίτευξη υψηλών ρυθμών ανάπτυξης. Εξ ου και οι ελληνικές οικογενειακές επιχειρήσεις εμφανίζονται έτοιμες να επενδύσουν στον ψηφιακό μετασχηματισμό, δίνοντας έμφαση στις ψηφιακές δεξιότητες του προσωπικού. Μάλιστα, το 56% των ερωτηθέντων στοχεύει στην πραγματοποίηση σημαντικών δράσεων σε σχέση με τις ψηφιακές δεξιότητες μέσα στους επόμενους 24 μήνες.
Στο μεταξύ, σύμφωνα με την έρευνα, στους επιχειρηματικούς στόχους των ελληνικών οικογενειακών εταιρειών κυριαρχεί με ποσοστό 94% η προσέλκυση και διατήρηση ταλαντούχων στελεχών, με το διεθνές ποσοστό να είναι στο 87%. Ακολουθεί ως επιχειρηματικός στόχος η εφαρμογή συστημάτων επιβράβευσης των εργαζομένων με ποσοστό 94% (62% παγκοσμίως) και έπεται η βελτίωση της κερδοφορίας με ποσοστό 91% (80% παγκοσμίως).
Μεταξύ των ελληνικών οικογενειακών επιχειρήσεων, βάσει των τάσεων που αποτυπώνει η έρευνα, το 66% έχει καταγράψει ανάπτυξη τους τελευταίους 12 μήνες (έναντι 56% το 2016), εκ των οποίων το 41% δηλώνει διψήφια άνοδο. Παράλληλα, υψηλές είναι οι εκτιμήσεις για ανάπτυξη από τις ελληνικές οικογενειακές επιχειρήσεις με ποσοστό 91% έναντι 84% του παγκόσμιου μέσου όρου. Η έρευνα της PwC διερευνά και την ύπαρξη στρατηγικού σχεδιασμού από πλευράς οικογενειακών επιχειρήσεων, με τις μισές ελληνικές εταιρείες να απαντούν ότι διαθέτουν μεσοπρόθεσμο σχέδιο, σε αντίθεση με το 38% (21% παγκοσμίως) που δεν διαθέτει.
Στο μεταξύ, το 34% εκτιμά την αλλαγή του επιχειρηματικού τους μοντέλου εντός των επόμενων 2 ετών (20% παγκοσμίως), ενώ το 75% δηλώνει ότι σκοπεύει να αναζητήσει εξειδικευμένα στελέχη εκτός της ευρύτερης οικογένειας (53% παγκοσμίως). Πάγια πρόκληση, όπως επιβεβαιώνει η έρευνα, είναι η διαδοχή και η μετάβαση στις επόμενες γενιές, με μόλις 9% των ελληνικών οικογενειακών επιχειρήσεων να διαθέτει πλάνο διαδοχής και άρα μακροπρόθεσμου σχεδιασμού.
Στη φετινή έρευνα οι ηγέτες των οικογενειακών επιχειρήσεων παγκοσμίως, αναφέρουν ότι οι επιχειρήσεις τους είναι πιο υγιείς από ποτέ, με την αισιοδοξία για τα επόμενα 2 χρόνια να βρίσκεται στα υψηλότερα επίπεδα από το 2007. Βάσει των εκτιμήσεων τους, τα έσοδα αναμένεται να διατηρήσουν ανοδική πορεία για την ισχυρή πλειοψηφία των επιχειρήσεων (84%), με το 15% αυτών να την χαρακτηρίζουν “ταχύτατη”.
Πάντως, η επικέντρωση στο στρατηγικό σχεδιασμό παραμένει μελανό σημείο για μεγάλη μερίδα των οικογενειακών επιχειρήσεων, διεθνώς. Το 21% αναφέρει ότι δεν έχει πλάνο διαδοχής, ενώ το 30% διαθέτει έναν αρχικό σχεδιασμό, ο οποίος δεν βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο. Λιγότερες από τις μισές επιχειρήσεις -49%- διαθέτουν επίσημο μεσοπρόθεσμο πλάνο, με το 42% από αυτές να αναφέρουν διψήφια ανάπτυξη.
Σε γεωγραφικό επίπεδο, οι επιχειρήσεις στη Μέση Ανατολή και την Αφρική εξέφρασαν τη μεγαλύτερη αισιοδοξία, ενώ ακολουθούν η Ασία, η Βόρεια Αμερική, η Λατινική Αμερική και η Δυτική Ευρώπη.