Μεγάλη βαρύτητα, παρά την οικονομική κρίση, συνεχίζει να αποδίδει ο Έλληνας καταναλωτής στις τηλεπικοινωνιακές του ανάγκες. Κι ενώ οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί στριμώχνονται, οι δαπάνες γι’ αυτές τις ανάγκες δείχνουν να αντέχουν την πίεση. Για παράδειγμα, ως η κατηγορία των δαπανών με τη μεγαλύτερη αύξηση κατά μέσο όρο μηνιαίως στην Ελλάδα το 2017 – τρέχουσες τιμές – σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ήταν αυτή του τηλεφωνικού εξοπλισμού (47,1%). Δεύτερη κατηγορία δαπανών με την αμέσως μεγαλύτερη αύξηση ήταν, για το 2017, οι οικονομικές υπηρεσίες (συνδρομές σε πιστωτικές κάρτες, αμοιβές λογιστών, κ.λπ.) με 26,5% έναντι του 2016. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας της, που δημοσιοποίησε χθες η Εθνική Στατιστική Αρχή, τα ελληνικά νοικοκυριά διαθέτουν κινητό τηλέφωνο σε ποσοστό 90,9%, σταθερό τηλέφωνο σε ποσοστό 85%, προσωπικό ηλεκτρονικό υπολογιστή σε ποσοστό 68,1% και έγχρωμη τηλεόραση σε ποσοστό 100%.
Στην Έρευνα Οικογενειακών Προϋπολογισμών έτους 2017, που δημοσιοποίησε η Ελληνική Στατιστική Αρχή, η συνολική μηνιαία δαπάνη των νοικοκυριών (αγορές), για το 2017, ανήλθε στα €5,768 δις, παρουσιάζοντας αύξηση 1%, σε σύγκριση με το 2016. Η μέση μηνιαία δαπάνη των νοικοκυριών για αγορές, κατά το 2017, ανήλθε στα €1.414,09, καταγράφοντας αύξηση 1,6% (€22,06), σε σύγκριση με το 2016. Η μέση συνολική δαπάνη για κάθε άτομο, το 2017, ανήλθε στα €547,51, καταγράφοντας αύξηση 1,6% (€8,57), σε σύγκριση με το 2016. Σε πραγματικούς όρους, η μέση μηνιαία δαπάνη των νοικοκυριών αυξήθηκε σε ποσοστό 0,7% ή €9,74, λόγω της επίδρασης του πληθωρισμού, σύμφωνα με το Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του έτους 2017 (0,7%).
Κατανομή
Η ποσοστιαία κατανομή της μέσης μηνιαίας δαπάνης των νοικοκυριών σε δώδεκα βασικές κατηγορίες αγαθών και υπηρεσιών δείχνει ότι το μεγαλύτερο μερίδιο των δαπανών του μέσου προϋπολογισμού των νοικοκυριών αφορά στα είδη διατροφής (20,4%). Ακολουθούν η στέγαση (14,1%) και οι μεταφορές (12,9%), ενώ στις υπηρεσίες εκπαίδευσης αντιστοιχεί στο μικρότερο μερίδιο των δαπανών (3,2%). Σε σχέση με την προηγούμενη έρευνα (2016), η μεγαλύτερη μεταβολή δαπανών των νοικοκυριών (αύξηση 7,4%) παρατηρείται για εστιατόρια, καφενεία και ξενοδοχεία, ενώ ακολουθούν οι δαπάνες για στέγαση (αύξηση 3,2%) και για αναψυχή και πολιτισμό (αύξηση 2,8%). Εννέα από τις δώδεκα κατηγορίες δαπανών παρουσιάζουν αύξηση με τη μικρότερη τάξεως του 0,4% στα είδη διατροφής. Οι κατηγορίες για τις οποίες παρατηρείται μείωση της μέσης μηνιαίας δαπάνης είναι τα διάφορα αγαθά και υπηρεσίες (1,4%), τα οινοπνευματώδη ποτά και ο καπνός (0,5%) και η υγεία (0,3%).