Τη δέσμευση να υιοθετήσουν και να τηρήσουν τον “Κώδικα Ορθής Πρακτικής” για την αντιμετώπιση της διαδικτυακής παραπληροφόρησης ανέλαβαν κολοσσοί της τεχνολογίας, μεταξύ των οποίων το Facebook και η Google. Τον κώδικα δεοντολογίας για την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης στο Διαδίκτυο δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ζητώντας την απόσυρση των διαφημιστικών εσόδων από μέσα και πλατφόρμες που διαδίδουν “ψεύτικες ειδήσεις”. Οι εταιρείες τεχνολογίας, στο πλαίσιο του Κώδικα, συμφώνησαν ότι η πηγή των διαφημίσεων πρέπει να είναι σαφώς επισημασμένη, ενώ δέχτηκαν να εξετάσουν προσεκτικότερα το διαφημιστικό περιεχόμενο που φιλοξενείται σε πλατφόρμες. Θα παρακολουθούν, επίσης, την κακή χρήση αυτοματοποιημένων bots για τη διανομή ψευδών ειδήσεων και θα διευρύνουν τη δυνατότητα των χρηστών να υποβάλλουν καταγγελίες για ύποπτες περιπτώσεις.
Η Επίτροπος για την Ψηφιακή Οικονομία και Κοινωνία, κυρία Mariya Gabriel, σχολίασε ότι η δέσμευση ήταν “ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση”, αλλά ζήτησε, επίσης, περαιτέρω προσπάθειες από τους κολοσσούς της τεχνολογίας, σημειώνοντας ότι η εθελοντική δέσμευση μέχρι σήμερα δεν οδήγησε γρήγορα σε απτά αποτελέσματα. Οι πηγές της Ε.Ε. ανέφεραν ότι το Facebook και το Google, αλλά και το Youtube, έχουν υποστηρίξει μέχρι στιγμής τον κώδικα δεοντολογίας.
Δεσμεύσεις
Μέσα από τον Κώδικα Ορθής Πρακτικής, οι διαδικτυακές πλατφόρμες έχουν δεσμευτεί:
– Να εξασφαλίζουν διαφάνεια σχετικά με το χρηματοδοτούμενο με χορηγία περιεχόμενο, ιδίως την πολιτική διαφήμιση, καθώς και να περιορίζουν τις επιλογές στόχευσης για την πολιτική διαφήμιση και να μειώνουν τα έσοδα των διακινητών παραπληροφόρησης,
– Να παρέχουν σαφέστερες πληροφορίες σχετικά με τη λειτουργία των αλγορίθμων και να δίνουν τη δυνατότητα επαλήθευσης από τρίτους,
– Να καταστεί ευκολότερη η ανεύρεση και η πρόσβαση των χρηστών σε διάφορες ειδησεογραφικές πηγές που αντιπροσωπεύουν εναλλακτικές απόψεις,
– Να καθιερωθούν μέτρα για τον εντοπισμό και το κλείσιμο των πλαστών λογαριασμών και την αντιμετώπιση των αυτοματοποιημένων προγραμμάτων (bot),
– Να δοθεί η δυνατότητα στους φορείς εξακρίβωσης γεγονότων, στους ερευνητές και στις δημόσιες αρχές να παρακολουθούν συνεχώς την παραπληροφόρηση στο Διαδίκτυο.
Προβληματισμός
Ο Κώδικας Ορθής Πρακτικής περιλαμβάνεται στα μέτρα που έχει προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης στο Διαδίκτυο. Η Επιτροπή ορίζει ως παραπληροφόρηση τις “αποδεδειγμένα ψευδείς ή παραπλανητικές πληροφορίες, που δημιουργούνται, παρουσιάζονται και διαδίδονται για οικονομικό όφελος ή για τη σκόπιμη παραπλάνηση του κοινού, και που ενδέχεται να βλάψουν το κοινό συμφέρον”. Στην τελευταία έρευνα του Ευρωβαρομέτρου, το 83% όσων απάντησαν, δήλωσε ότι οι ψευδείς ειδήσεις συνιστούν κίνδυνο για τη δημοκρατία. Ιδιαίτερα προβληματίζει η σκόπιμη παραπληροφόρηση, που έχει ως στόχο να επηρεάσει τις εκλογές και τις πολιτικές για τη μετανάστευση. Η έρευνα ανέδειξε, επίσης, τη σημασία που έχουν τα ποιοτικά μέσα ενημέρωσης: σύμφωνα με τα άτομα που απάντησαν, τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης είναι η πλέον αξιόπιστη πηγή ενημέρωσης (ραδιόφωνο 70%, τηλεόραση 66%, Τύπος 63%). Οι διαδικτυακές πηγές ειδήσεων και οι ιστότοποι, όπου δημοσιεύονται βίντεο, είναι η λιγότερο αξιόπιστη πηγή ενημέρωσης, με ποσοστά εμπιστοσύνης 26% και 27% αντίστοιχα.
sepe.gr