Η εξοικονόμηση χρημάτων είναι από τους βασικούς λόγους, που ωθούν τους Έλληνες καταναλωτές στις αγορές μέσω Διαδικτύου. Για τους Shoppers, που αγόρασαν ένα προϊόν online, η “Εξοικονόμηση χρημάτων” είναι μακράν ο πιο κοινά αναφερόμενος παράγοντας, καθώς επιλέγεται σε ποσοστό 65% από τους Έλληνες καταναλωτές. Την ίδια στιγμή, πάντως, που το χαμηλότερο κόστος οδηγεί το ελληνικό καταναλωτικό κοινό στις ηλεκτρονικές αγορές, η πρώτη σκέψη, που κάνουν οι Έλληνες Shoppers και αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα στις online αγορές/πληρωμές, είναι η ασφάλεια. Η “Ασφάλεια των προσωπικών τους δεδομένων” (63%) αναφέρεται ως ο πρώτος παράγοντας με δεύτερο τα “Έξοδα αποστολής” (59%).
Ένα άλλο στοιχείο, που χαρακτηρίζει τους Έλληνες καταναλωτές, αλλά και το παγκόσμιο καταναλωτικό κοινό, είναι ότι τα φυσικά καταστήματα διατηρούν τη σημαντικότητά τους. Σχεδόν οι μισοί Έλληνες (47%) Shoppers ανέφεραν ότι αρχικά έψαξαν τα προϊόντα online και αργότερα επισκέφτηκαν το κατάστημα για την αγορά (“Webrooming”). Το δε ποσοστό εκείνων, που έψαξαν για ένα προϊόν σε κατάστημα και έπειτα το αγόρασαν online (“Showrooming”) ανέρχεται σε 16% στην Ελλάδα.
Αναφορικά με τους Τop 3 παράγοντες, που επηρεάζουν την αγοραστική συμπεριφορά του Shopper είναι: “Οι online κριτικές από άλλους αγοραστές, χρήστες και ειδικούς της κατηγορίας”, “Ιστοσελίδες σύγκρισης τιμών/Ιστοσελίδες με προσφορές” και “Εξυπηρέτηση/Ενημέρωση από τον πωλητή στο κατάστημα”. Την εικόνα του σύγχρονου Shopper περιγράφει η μελέτη της GfK, FutureBuy®, η οποία επικεντρώνεται στις αγοραστικές συνήθειες και συμπεριφορές και απαντά σε βασικά ερωτήματα που βοηθούν τους retailers, τους brand managers και τους marketers να κατανοήσουν καλύτερα αυτό το νέο μοτίβο Shopping.
Φορητές συσκευές
“Οπλισμένοι με περισσότερες πληροφορίες από ποτέ, οι σημερινοί Shoppers έχουν ουσιαστικά ισοπεδώσει τον ανταγωνισμό μεταξύ των retailers, brands and marketers”, τονίζουν οι συντάκτες της μελέτης. Και προσθέτουν: “Εμπλέκοντας περισσότερη τεχνολογία, εργαλεία, πόρους και πληροφορίες στην αγοραστική τους διαδικασία από ποτέ άλλοτε, αυτή η νέα γενιά Shopper είναι αποφασισμένη να διατηρήσει τον έλεγχο και να “κερδίσει” το παιχνίδι της εύρεσης της καλύτερης εναλλακτικής”.
Όπως διαπιστώνει η έρευνα, οι Shoppers, σήμερα, αλληλοεπιδρούν τόσο σε σημεία – touchpoints – Λιανικής, όσο και Ηλεκτρονικής πώλησης ή ακόμα και άλλης Προϊοντικής Κατηγορίας, όταν αποφασίζουν πώς, πότε και πού θα συλλέξουν τις πληροφορίες για να αξιολογήσουν ένα προϊόν ή υπηρεσία πριν τελικά πραγματοποιήσουν την αγορά. Οι Millennials Leading Edge Consumers (LEC) δήλωσαν ότι “Οι retailers, οι διαφημίσεις και οι μάρκες έχουν μικρότερη επιρροή στην διαδικασία αγοράς μου σε σχέση με παλαιότερα” (75%).
Στο μεταξύ, ένα άλλο στοιχείο του σημερινού σύγχρονου Shopper είναι η εξοικείωσή του με τη χρήση των φορητών συσκευών για την πραγματοποίηση ηλεκτρονικών αγορών. Οι 8 από τους 10 ερωτηθέντες της ομάδας των LEC δήλωσαν ότι: “Η φορητή μου συσκευή (smartphone και/ή tablet) τείνει να γίνει το πιο σημαντικό εργαλείο για τις οnline αγορές μου”.
Η έρευνα
Το GfK FutureBuy® παρέχει τη βάση για την ανάπτυξη στρατηγικών Marketing, καθώς σχεδιάστηκε από ομάδα έμπειρων ερευνητών της GfK, προκειμένου να συγκεντρώσει ποιοτικά δεδομένα, μέσω μιας οnline ποσοτικής έρευνας σε δείγμα 1.000 Ελλήνων Shoppers. Η πρωτογενής έρευνα εμπλουτίστηκε, επίσης, με στοιχεία που προέκυψαν από την παρακολούθηση της συμπεριφοράς των Shoppers σε φυσικά και online καταστήματα, καθώς και από την έρευνα των καταναλωτικών τάσεων, για να προσφέρει την πλήρη κατανόηση των συνηθειών, των κινήτρων και της διαδικασίας λήψης αποφάσεων του Shopper της επόμενης γενιάς. Η έρευνα αποκαλύπτει το πώς διαμορφώνεται και διαφοροποιείται η συμπεριφορά των Shopper ανά κατηγορία και περίσταση, προκειμένου να αναγνωριστούν οι εκατοντάδες ευκαιρίες για πρόσβαση σε κατηγορίες, προϊόντα και brand. Το FutureBuy® καλύπτει 35 χώρες και 18 κατηγορίες προϊόντων.
sepe.gr