Μπορεί να ευαγγελίζονται ότι ανταποκρίνονται στην ψηφιακή εποχή ή ότι προετοιμάζονται πυρετωδώς για την επόμενη ψηφιακή ημέρα, ωστόσο, η πρόοδος που σημειώνουν είναι αργή. Ο λόγος για τις κυβερνήσεις ανά τον κόσμο, οι οποίες αναλαμβάνουν μεν ψηφιακές πρωτοβουλίες, τις οποίες τοποθετούν υψηλά στην ατζέντα τους, ωστόσο, η ικανότητά τους να κλιμακώνουν με επιτυχία αυτές τις πρωτοβουλίες, αυξάνεται με αργούς ρυθμούς. Σύμφωνα με έρευνα της Gartner Inc, τουλάχιστον οι μισοί κυβερνητικοί παράγοντες, που συμμετείχαν στην έρευνα, αναζητούν στον ψηφιακό μετασχηματισμό τη βελτιστοποίηση των λειτουργικών τους διαδικασιών.
Η Gartner διακρίνει πέντε στάδια στο δρόμο προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό: επιθυμία, σχεδιασμό, παράδοση, κλιμάκωση και συγκομιδή. Το 91% των κυβερνητικών παραγόντων, που ερωτήθηκαν από την έρευνα, κατατάσσουν τον εαυτό τους σε ένα από τα τρία πρώτα στάδια, τα οποία επικεντρώνονται στην ανάπτυξη και εισαγωγή νέων υπηρεσιών. Σύμφωνα με την Gartner, μόνο το 9% αναφέρει ότι οι ψηφιακές πρωτοβουλίες του κατατάσσονται σε μεταγενέστερα στάδια, ανάπτυξης.
“Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν έλλειψη αποτελεσματικότητας από τις κυβερνητικές οργανώσεις στην κλιμάκωση των ψηφιακών τους λειτουργιών. Εκτιμούμε ότι δύο είναι τα πιθανά εμπόδια σε αυτήν τη διαδρομή: η κακή ευθυγράμμιση της ψηφιακής στρατηγικής με τις επιχειρηματικές προτεραιότητες και η έλλειψη ετοιμότητας για αλλαγή”, αναφέρουν οι αναλυτές της Gartner.
Σύμφωνα με τις επισημάνσεις τους, η ψηφιακή στρατηγική δεν μπορεί να υπάρξει από μόνη της. Πρέπει να είναι μέρος ενός μεγαλύτερου σχεδίου για ψηφιακό μετασχηματισμό όλων των δομών και των υποδομών. “Εάν η στρατηγική και οι φιλοδοξίες ευθυγραμμιστούν με τις επιχειρηματικές προτεραιότητες, αλλά η πρόοδος παραμένει ασαφής, πρέπει να δοθεί έμφαση στο επείγον του πράγματος και στην ετοιμότητα του οργανισμού για ψηφιακή αλλαγή”, τονίζει στην ανάλυσή της η Gartner.
Επενδύσεις
Η ανάπτυξη ενός ψηφιακού οικοσυστήματος – σύμφωνα με την ανάλυση της Gartner – είναι ένας από τους βασικούς παράγοντας που επιτρέπουν σε μία κυβέρνηση να μεγεθύνει το ψηφιακό της αποτύπωμα. “Η συνεργασία με τους εταίρους, συμπεριλαμβανομένων των εργαζομένων, των πολιτών, των καταναλωτών, των νεοσύστατων επιχειρήσεων, των ψηφιακών “γίγαντων” και των παρόχων υπηρεσιών, μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην κλιμάκωση των πλεονεκτημάτων μιας ψηφιακής κυβέρνησης”, σημειώνουν οι αναλυτές.
Η έρευνα δείχνει, πάντως, ότι ήδη οι κυβερνητικοί σχηματισμοί χρησιμοποιούν ένα ευρύ φάσμα επιχειρηματικών οικοσυστημάτων. Όπως τονίζουν δε, για να εκμεταλλευτούν πλήρως το δυναμικό των οικοσυστημάτων, οι κυβερνητικοί οργανισμοί πρέπει να διερευνήσουν νέες συνεργασίες. Άλλα εξωτερικά οικοσυστήματα, όπως αυτά των νεοσύστατων επιχειρήσεων και των ίδιων των πολιτών, όπως σημειώνουν οι αναλυτές, προσφέρουν τεράστιες ευκαιρίες.
Ψηφιακές δεξιότητες
Η έρευνα διαπίστωσε, επίσης, ότι οι κυβερνήσεις εργάζονται για τη βελτίωση των ψηφιακών δεξιοτήτων των υπαλλήλων τους. Μάλιστα, το 48% των ερωτηθέντων αξιολόγησε αυτό το στοιχείο ως το κορυφαίο για την επιτυχία της ψηφιακής τους δομής. Ωστόσο, μόνο το 58% δήλωσε ότι δεν έχει επίσημο πρόγραμμα για να εξασφαλίσει ότι το εργατικό δυναμικό διαθέτει τις ψηφιακές δεξιότητες. Ένα ολοκληρωμένο ψηφιακό πρόγραμμα στο χώρο εργασίας είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για την ανάπτυξη των απαραίτητων ψηφιακών δεξιοτήτων.