Η μοναδική χώρα στην Ευρώπη, όπου οι περισσότεροι χρήστες του Διαδικτύου ενημερώνονται από τα social media (71%) παρά βλέπουν ειδήσεις ή ειδησεογραφικές εκπομπές στην τηλεόραση (67%), είναι η Ελλάδα. Στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, οι πολίτες προτιμούν να ενημερώνονται από τις ιστοσελίδες των παραδοσιακών μέσων ενημέρωσης, ενώ στην Ελλάδα οι αναγνώστες επιλέγουν, κυρίως, αμιγώς διαδικτυακά μέσα ενημέρωσης. Όσον αφορά τα ποιά social media, ειδικότερα, εμπιστεύονται οι Έλληνες χρήστες του Διαδικτύου, η έρευνα αναδεικνύει πρώτο Facebook, το Youtube ακολουθεί, έπεται το Facebook Messenger, ενώ στη σειρά ακολουθούν Viber, Twitter και Instagram.
Στο μεταξύ, μόνο το 26% των Ελλήνων, που έχουν πρόσβαση στο Ίντερνετ ενημερώνονται από εφημερίδες ή περιοδικά (31η η Ελλάδα από τις 37 χώρες). Συνολικά, η εμπιστοσύνη στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης στην Ελλάδα είναι πολύ χαμηλή. Μόνο το 26% των ερωτώμενων απαντά ότι “εμπιστεύονται τις ειδήσεις τις περισσότερες φορές”. Πρόκειται για το χαμηλότερο ποσοστό ανάμεσα στις 37 χώρες της έρευνας, πλην της Νότιας Κορέας. Ενδεικτικά, στις πρώτες χώρες σε εμπιστοσύνη στα ΜΜΕ (Φινλανδία και Πορτογαλία) το 62% απαντά ότι εμπιστεύεται τις ειδήσεις.
Εμπιστοσύνη
Ταυτόχρονα, οι Έλληνες δεν εμπιστεύονται ούτε τις ειδήσεις που επιλέγουν να καταναλώσουν οι ίδιοι. Πιο συγκεκριμένα, μόνο το 29% του δείγματος απαντά ότι εμπιστεύεται τις ειδήσεις που επιλέγει ο ίδιος/η ίδια. Παράλληλα, το 32% δηλώνει ότι εμπιστεύεται τις ειδήσεις που βρίσκει στις μηχανές αναζήτησης, ενώ το 22% εμπιστεύεται τις ειδήσεις που βρίσκει στα social media, ποσοστά κοντά στον μέσο όρο όλων των χωρών του δείγματος (34% και 23% αντίστοιχα).
Στο μεταξύ, σύμφωνα με έρευνα της διαΝΕΟσις, το 32% των Ελλήνων χρηστών σχολιάζει ειδήσεις σε ειδησεογραφικές σελίδες ή social media, ενώ σχεδόν ένας στους δύο Έλληνες (το 49%) μοιράζεται ειδήσεις στα social media ή μέσω email. Πάντως, μόνο το 6% των Ελλήνων χρηστών έχει πληρώσει για ειδήσεις στο Διαδίκτυο τον τελευταίο χρόνο, στάση που κατατάσσει την Ελλάδα στην τελευταία θέση ανάμεσα σε 37 χώρες. Στην Ελλάδα, επίσης, παρατηρείται η μεγαλύτερη διάδοση ad-blockers από όλες τις χώρες του δείγματος. Το 42% των Ελλήνων χρηστών του ίντερνετ χρησιμοποιεί κάποιο λογισμικό αποκλεισμού εμφάνισης διαφημίσεων.
Η έρευνα
Η έρευνα της διαΝΕΟσις εξετάζει παραμέτρους, όπως ποιες πλατφόρμες προτιμούν οι Έλληνες, πόσο εμπιστεύονται τις ειδήσεις που διαβάζουν και τελικά πόσο πρόθυμοι είναι να πληρώσουν για να ενημερωθούν από online Μέσα. Να σημειωθεί ότι η έρευνα διενεργήθηκε από το “Ινστιτούτο Reuters για τη Μελέτη της Δημοσιογραφίας” στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης σε χρήστες του Διαδικτύου από 37 χώρες. Η έρευνα βασίζεται σε διαδικτυακή δημοσκόπηση δείγματος άνω των 2.000 ατόμων ανά χώρα. Στην Ελλάδα, τα αποτελέσματα βασίζονται σε δείγμα 2.014 ατόμων. Το δείγμα είναι αντιπροσωπευτικό του μέρους του πληθυσμού κάθε χώρας που διαθέτει σύνδεση στο Διαδίκτυο. Η φετινή δημοσκόπηση πραγματοποιήθηκε στα τέλη Ιανουαρίου/αρχές Φεβρουαρίου 2018.