Εξαιρετικά ευοίωνο, παρά τις χαμηλές μέχρι σήμερα πωλήσεις, δείχνει να είναι το μέλλον των ηλεκτρονικών αγορών τροφίμων στην Ελλάδα την επόμενη τριετία. Έως το 2020, οι online πωλήσεις προϊόντων του λιανεμπορίου τροφίμων στην Ελλάδα θα είναι της τάξης των €180-200 εκατ., με μερίδιο σχεδόν 1% της συνολικής αγοράς.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της υπηρεσίας eRetail Audit της Convert Group, η οποία καταγράφει σε πραγματικό χρόνο στοιχεία πωλήσεων των ηλεκτρονικών σουπερμάρκετ, οι συνολικές πωλήσεις, για το 2017, των πέντε βασικών, καθώς και των μικρότερων τοπικών ηλεκτρονικών σουπερμάρκετ, εκτιμώνται σε €19,5 εκατ. Οι δε συνολικές ηλεκτρονικές πωλήσεις του λιανεμπορίου τροφίμων εκτιμώνται σε €37 εκατ., ποσό που αντιστοιχεί περίπου στο 0,25% των συνολικών αγορών προϊόντων παντοπωλείου των ελληνικών νοικοκυριών. Ο ρυθμός ανάπτυξης της τάξης του 50%, που καταγράφηκε το 2017, είναι ιδιαίτερα υψηλός και αντίστοιχος με αυτόν αγορών του εξωτερικού.
Σύμφωνα με τα βασικά συμπεράσματα έρευνας του ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) και της Convert Group, συνολικά οι ηλεκτρονικές πωλήσεις λιανεμπορίου τροφίμων στην Ελλάδα δείχνουν υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, παρά τα χαμηλά μερίδια των πωλήσεων. Παράλληλα, καταγράφεται μια διαμορφούμενη διακριτή πελατειακή βάση καταναλωτών, οι οποίοι αναμένεται τα επόμενα χρόνια να επιλέγουν συστηματικά το online κανάλι για τις αγορές τους.
Συγκεκριμένα, τα στοιχεία της ετήσιας έρευνας καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ, με δείγμα 2.000 ατόμων από όλη τη χώρα δείχνουν ότι, πλέον, έχει διαμορφωθεί μία μικρή, αλλά διακριτή πελατειακή βάση για τα online supermarket. Ήδη, ένας στους πέντε καταναλωτές έχει δοκιμάσει τις online αγορές για κάποιο προϊόν σουπερμάρκετ το 2017.
Το 5% των καταναλωτών δηλώνει ότι προτιμά να κάνει τις εβδομαδιαίες αγορές από online σουπερμάρκετ. Το ποσοστό αυτό παρ’ ότι φαίνεται μικρό, είναι πρώτη φορά που καταγράφεται και προσφέρει τη βάση για την αναπτυξιακή προοπτική των online αγορών. Συνολικά, το 18% του κοινού παρουσιάζει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά (π.χ. υψηλή εξοικείωση με την τεχνολογία, ηλεκτρονικές αγορές σε άλλα είδη, αξιοποίηση κινητού τηλεφώνου). Αυτοί οι καταναλωτές καταγράφονται ως έτοιμοι δυνητικοί συστηματικοί καταναλωτές online αγορών τροφίμων.
Το προφίλ αυτών των καταναλωτών είναι, κυρίως, άτομα ηλικίας 25 έως 40 ετών, νέοι οικογενειάρχες με μικρά παιδιά, νεαρά ζευγάρια ή εργένηδες που ζουν στα μεγάλα αστικά κέντρα, καθώς και “κυνηγοί” προσφορών και εκπτώσεων. Σε μεγάλο βαθμό, αυτό οφείλεται στο ότι, προς το παρόν, τα ηλεκτρονικά σουπερμάρκετ στην Ελλάδα εξυπηρετούν, κυρίως, τα μεγάλα αστικά κέντρα.
Τα προϊόντα που επιλέγουν να αγοράσουν, πλέον, οι καταναλωτές από online σουπερμάρκετ αρχίζουν να παρουσιάζουν όλο και μικρότερες διαφορές, σε σχέση με τις αγορές σε φυσικά καταστήματα. Το 67% των πωλήσεων αφορά τρόφιμα και ποτά, με το 50% να είναι τρόφιμα και το 17% ποτά. Το 33% αφορά μη τρόφιμα, με κύριες κατηγορίες τα καθαριστικά σπιτιού (17%), τα προϊόντα βρεφικής φροντίδας (11%) και τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής (5%).
Αξίζει να σημειωθεί ότι το μέσο “καλάθι” στα ηλεκτρονικά σουπερμάρκετ καταγράφεται ιδιαίτερα υψηλό στα €88,5 (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ), στοιχείο που δείχνει ότι οι αγορές αφορούν, κυρίως, τις εβδομαδιαίες αγορές του νοικοκυριού.
Γενικά, η διείσδυση των online αγορών σχετίζεται γενικότερα με τη χρήση των ηλεκτρονικών μέσων, internet, social media, κινητό τηλέφωνο, με το 40% του κοινού, πλέον, να ενημερώνεται ηλεκτρονικά για τις προσφορές και εκπτώσεις των σουπερμάρκετ. Σύμφωνα με τα στοιχεία του e-Retail Audit της Convert Group πάνω από το 20% των παραγγελιών σε ηλεκτρονικά σουπερμάρκετ το 2017, πραγματοποιήθηκε μέσω κινητού τηλεφώνου.