Ως «γη της –επαγγελματικής- επαγγελίας» αντιμετωπίζουν οι νέοι στην Ελλάδα –και προφανώς όχι μόνο- την τεχνολογία. Δεν είναι τυχαίο ότι σήμερα στη χώρα μας ένας στους τρεις νέους, που ανήκει στη λεγόμενη «Γενιά Υ» (σσ τα άτομα που έχουν γεννηθεί μεταξύ 1980-2000) θέλει να εργαστεί στην Πληροφορική.
Συγκεκριμένα, για τους εκπροσώπους της εν λόγω γενιάς οι πλέον ελκυστικοί κλάδοι απασχόλησης είναι: οι εταιρείες Υψηλής Τεχνολογίας και Πληροφορικής, η Βιομηχανία, οι Τράπεζες, Χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί, οι Εταιρείες Συμβούλων, οι Εταιρείες Ενέργειας/Μεταφορών και Τηλεπικοινωνιών και ο Τουρισμός. Στον αντίποδα, ο Αγροτικός Τομέας, οι Κατασκευές και η Βαριά Βιομηχανία έχουν τη μικρότερη σχετικά προτίμηση των νέων φοιτητών και αποφοίτων.
Οι παραπάνω διαπιστώσεις είναι μερικά μόνο από τα συμπεράσματα στα οποία καταλήγει η νέα ετήσια έρευνα, που πραγματοποιεί το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, με την υποστήριξη της ιστοσελίδας «kariera.gr». Σύμφωνα με την έρευνα, οι εκπρόσωποι της Γενιάς Υ στην Ελλάδα –να σημειωθεί ότι διεθνώς είναι η μεγαλύτερη αριθμητικά γενιά- θα προτιμούσαν να εργάζονται σε μια μεγάλη, ελληνική, ιδιωτική εταιρεία κατά προτίμηση από τον κλάδο της Πληροφορικής.
Συγκεκριμένα, η συντριπτική πλειοψηφία (66%) επιθυμεί να εργαστεί σε εταιρεία του ιδιωτικού τομέα, ενώ τα χαμηλότερα ποσοστά παρουσιάζονται στις κατηγορίες των οργανισμών του ευρύτερου δημόσιου τομέα και των ΜΚΟ (6%). Χαμηλά είναι και τα ποσοστά για το δημόσιο (12%) και την αυτοαπασχόληση (10%).
Όσον αφορά το μέγεθος της ιδανικής εταιρείας-εργοδότη, πάνω από το ένα τρίτο των νέων (35%) θέλει να απασχοληθεί σε μεγάλες (μέχρι 200 άτομα) και το 35% σε πολύ μεγάλες επιχειρήσεις. Σε μικρομεσαία επιχείρηση (μέχρι 70 άτομα) θα ήθελε να εργαστεί το 25%, ενώ σε μικρή, οικογενειακή επιχείρηση (έως 10 άτομα) το 5%.
Όσον αφορά την εθνικότητα, η πλειοψηφία των νέων στην Ελλάδα (77%) θα προτιμούσε να εργαστεί σε ελληνική εταιρεία, ποσοστό σημαντικά αυξημένο σε σχέση με τα προηγούμενα έτη που το ποσοστό αυτό ήταν γύρω στο 50%.
Η έρευνα αποκαλύπτει, εξάλλου, ποιες συγκεκριμένες εταιρείες επιλέγουν οι εκπρόσωποι της γενιάς Υ στην Ελλάδα. Οι δέκα εταιρείες, που σε ανοικτή ερώτηση επιλογής, οι Μillennials επέλεξαν ως Ιδανικούς μελλοντικούς εργοδότες, με σειρά κατάταξης είναι οι: Google, Σκλαβενίτης, Παπαστράτος – Philip Morris International, Καπνοβιομηχανία Καρέλια, Mondelēz, Coca-Cola, Microsoft και ΟΤΕ – Cosmote (ισοψήφισαν), Nestlé και Lidl Ελλάς.
Αναφορικά με τις αμοιβές των νέων στην Ελλάδα, σύμφωνα με την έρευνα, ένα ποσοστό 64% των ερωτηθέντων αμείβεται με μέσο μηνιαίο καθαρό μισθό έως 850 ευρώ. Εξάλλου, ένας στους τρεις έχει μισθό οριακά 500 ευρώ, ενώ μόνο το 14% λαμβάνει μισθό άνω των 1.200 ευρώ.
Όσον αφορά τη σχέση των νέων στην Ελλάδα με την επιχειρηματικότητα, το 35% -σύμφωνα με την έρευνα- έχει επιχειρηματικό προσανατολισμό, με το 36% να δηλώνει ότι έχει κάποια επιχειρηματική ιδέα στο μυαλό του.
Η έρευνα «Καριέρα και Γενιά Υ» διενεργείται σε δείγμα 2.899 ατόμων της Γενιάς Υ, ηλικίας 18-37 ετών από όλη την Ελλάδα και συγκεκριμένα σε δείγμα φοιτητών ή αποφοίτων ανώτατων και ανώτερων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Διεξάγεται για τέταρτη συνεχή χρονιά και πραγματοποιείται με επιστημονικά υπεύθυνεςτις Επίκουρες Καθηγήτριες του τμήματος Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, κυρίες Ειρήνη Νικάνδρου και Λήδα Παναγιωτοπούλου.
Η έρευνα αναλύει τις στάσεις που έχουν οι νέοι στη χώρα ως προς την καριέρα τους και τι είναι σημαντικό γι’ αυτούς όταν σχεδιάζουν και προγραμματίζουν την εργασιακή τους ζωή. Σκοπός της είναι να καταγράψει τα χαρακτηριστικά της μεγαλύτερης πληθυσμιακά εργασιακής δύναμης στη χώρα και να κατανοήσει τους παράγοντες που παίζουν ρόλο στις επαγγελματικές αποφάσεις της καριέρας των νέων.