Κλειστά γραφεία ή ανοιχτοί χώροι; Μήπως πρέπει να επανεξετάσουμε ποιό είναι περισσότερο παραγωγικό για εμάς;

Τα γραφεία ανοιχτού τύπου, που έχουν γίνει πλέον ο κανόνας για πολλές εταιρείες που επιθυμούν να βελτιστοποιήσουν το χώρο τους, να ενθαρρύνουν τη συνεργασία μεταξύ του προσωπικού και να καταργήσουν τις παραδοσιακές ιεραρχίες, έχουν και τα μειονεκτήματά τους, σύμφωνα με έρευνα της Regus.

Η έρευνα έδειξε ότι, όταν οι εργαζόμενοι δουλεύουν στον ίδιο χώρο, χωρίς να έχει ο καθένας το γραφείο του, το προσωπικό ενοχλείται από περισπασμούς και καταπνίγεται από την έλλειψη προσωπικού χώρου.

Παλαιότερη έρευνα του 2016 έδειξε ότι το 67% των εργαζόμενων όταν γυρνάει σπίτι αισθάνεται «στραγγισμένο» από το περιβάλλον του γραφείου του.  Επιπρόσθετα, τα κακοσχεδιασμένα γραφεία υποθάλπουν την καινοτομία στις επιχειρήσεις: δεν προσφέρουν ποικιλία ή επιλογές και δεν είναι προσαρμοσμένα σε συγκεκριμένα καθήκοντα και στις πρακτικές της κάθε εταιρίας.

Φυσικά, οι ανοιχτοί χώροι γραφείων έχουν και τα πλεονεκτήματά τους . Τα γραφεία αυτά μπορούν να αποφέρουν εξοικονόμηση κόστους – έως και 50% ανά υπάλληλο- από τις πιο παραδοσιακές διατάξεις γραφείου σύμφωνα με την Wall Street Journal, ενώ παρέχουν περισσότερες ευκαιρίες για κοινωνικοποίηση, εργασία σε ομάδες ή βοήθεια από συναδέλφους.

Οι εργοδότες μπορούν να αναδιαμορφώσουν ευκολότερα έναν ανοιχτό χώρο, σε σύγκριση με πολλά μικρότερα γραφεία, ακόμη και ενδεχομένως να υπενοικιάσουν χώρο σε άλλη εταιρία.

Η έρευνα της Regus έδειξε, ότι οι εργαζόμενοι,  λαμβάνοντας υπόψη τα μειονεκτήματα των ανοιχτών χώρων εργασίας (περισπασμός και δυσαρέσκεια των εργαζόμενων, χαμηλότερη παραγωγικότητα, αύξηση του ποσοστού απουσιών) και τα πλεονεκτήματά τους, που προαναφέραμε, προτιμάει μια ενδιάμεση λύση, που να επικεντρώνεται στην προσφορά ευέλικτων εργασιακών χώρων, προσαρμοσμένων στα διάφορα έργα, στους διαφορετικούς τρόπους εργασίας και στις προτιμήσεις τους.

Ένας χώρος εργασίας, για να είναι αποτελεσματικός, πρέπει να υποστηρίζει τις ανάγκες των ατόμων και των ομάδων, και ταυτόχρονα να εξισορροπεί την ανάγκη για συγκέντρωση και συνεργασία.  Η σωστή ισορροπία θα έχει αισθητή επίπτωση στην παραγωγικότητα, τη δημιουργικότητα και την καινοτομία των εργαζομένων.

Εταιρείες όπως η Microsoft, επενδύουν σε ένα συνδυασμό ανοιχτών και κλειστών χώρων, με ξεχωριστούς ήσυχους ή ηχομονωμένους χώρους εστίασης που είναι διαθέσιμοι για συγκέντρωση ή τηλεφωνικές κλήσεις όταν χρειάζεται.

«Όταν βάζετε τους ανθρώπους σε ένα κοινόχρηστο περιβάλλον, δεν θα λειτουργήσουν αν δεν παρέχεται προστασία της ιδιωτικής ζωής τους»  λέει η Martha Clarkson, υπεύθυνη στρατηγικής εργασιακού περιβάλλοντος της Microsoft.

Ειδικοί στον τομέα αυτό πιστεύουν στην ανάγκη ισορροπίας μεταξύ του «εμείς» και του «εγώ» και θεωρούν ότι πρέπει να υπάρχει μεγαλύτερη ποικιλία εναλλακτικών χώρων για να μπορούν να εργασθούν οι άνθρωποι. Αναφέρονται μάλιστα σε μια αυξανόμενη τάση προς ένα χώρο ανάμεσα στο σπίτι και το γραφείο, σε χώρους που προσφέρουν ευχάριστο περιβάλλον εργασίας, που μπορεί να κυμαίνονται από καφετέριες και φουαγιέ ξενοδοχείων έως πιο επίσημους εργασιακούς «κόμβους» με όλες τις ανέσεις ενός γραφείου.

 

*Άρθρο της Regus